useless useless skrev:
Eller stenull... Men det beror väl på vilka krav man har... Gips på båda sidor och glasull räcker väl i de allra flesta fallen i en normal bostad.
Har man större krav än så måste man ju ha ljudisolerade dörrar, ventilation, etc...
Precis, det blir snabbt akademiskt :) Gips båda sidor, osb, någon typ av isolering duger till de flesta.
 
  • Gilla
mattiasohult
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eller stenull... Men det beror väl på vilka krav man har... Gips på båda sidor och glasull räcker väl i de allra flesta fallen i en normal bostad.
Har man större krav än så måste man ju ha ljudisolerade dörrar, ventilation, etc...
Viktor.J Viktor.J skrev:
Precis, det blir snabbt akademiskt :) Gips båda sidor, osb, någon typ av isolering duger till de flesta.

Så sammanfattningsvis räcker detta för en vanlig villa: 45x70 > 45 isolering > OSB > gips?
 
Ja. Då blir väggen ca 118 mm tjock, vilket är standard på karmar till innerdörrar, vilket underlättar en hel del.
 
  • Gilla
mattiasohult
  • Laddar…
M mattiasohult skrev:
Så sammanfattningsvis räcker detta för en vanlig villa: 45x70 > 45 isolering > OSB > gips?
Jag hade inte snålat med isoleringen. Ska man ge sig på och göra om kan man väl lika väl göra det riktigt :)
Skillnad blir i badrum om du sak dra rör i väggen, då brukar man ha 45x90.
Beror också på hur man som person vill att väggen ska kännas, vad man vill hänga upp etc.
 
  • Gilla
mattiasohult
  • Laddar…
T
M mattiasohult skrev:
Hej på er!

Jag håller på att renovera ett hus som är byggt -79 där nuvarande innerväggar består av "reglar" som är 28x45, en tunn skiva limmad på reglarna och ingen isolering i väggen. Eftersom jag tänker dra ny el och även vill ha isolering i innerväggarna så är min tanke att det är lika bra att riva och göra om alla innerväggar. I detta fall så är ytterväggarna bärande, så jag behöver inte tänka på den bärande funktionen.

Då är det ett par frågeställningar där jag tycker att man hör olika rekommendationer.

Dimension på reglar? 45x70 eller 45x95?
Isolering? 45, 70 eller 95? Stenull eller glasull?
Skivor? Enkelgips, Spånskiva + enkelgips, OSB + enkelgips, dubbelgips?

Hur hade ni gjort?
I vår nya övervåning har vi byggt alla innerväggar med gips + OSB på plåtreglar 45x70 och har 45 mm glasfiber.
Reglarna står på en plåtregel med EPDM-gummilist mot golvspånet, skivorna har förskjutna skarvar och vi har tätat hörnen med latexfog. Även upp mot taket och golvet
Genom att ha 45 mm isolering i ett 70 mm hålrum får ljudvågorna en ytterligare övergång mellan material som dämpar ljudet.
OSB gör att man kan hänga upp vad som helst, var som helst på väggarna men vill du ha ytterligare ljuddämpning så kan dubbelgips och kompaktare isolering hjälpa.
Då finns även isolerande lim/massa att använda mellan skivorna och på reglarna men då är vi inne på överkurs för villaväggar.

Sen krävs ju ljudisolerade dörrar som matchar väggarna så det kan ju också vara något att tänka på.

Vi är nöjda med våra väggar. Väl utprövat efter ett par år med hemmakontor och datorspelande ungdomar... :D
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
M mattiasohult skrev:
Hej på er!

Jag håller på att renovera ett hus som är byggt -79 där nuvarande innerväggar består av "reglar" som är 28x45, en tunn skiva limmad på reglarna och ingen isolering i väggen. Eftersom jag tänker dra ny el och även vill ha isolering i innerväggarna så är min tanke att det är lika bra att riva och göra om alla innerväggar. I detta fall så är ytterväggarna bärande, så jag behöver inte tänka på den bärande funktionen.

Då är det ett par frågeställningar där jag tycker att man hör olika rekommendationer.

Dimension på reglar? 45x70 eller 45x95?
Isolering? 45, 70 eller 95? Stenull eller glasull?
Skivor? Enkelgips, Spånskiva + enkelgips, OSB + enkelgips, dubbelgips?

Hur hade ni gjort?
Bra mellanväggen med 45 x 70 reglar, plywood eller spånskiva + 13 gips på bådas sidor. Fullisolerad med 70 stenull.. Jag skulle inte vilja hänga överskåp i köket med två skruvar i gipsskiva.
 
Isoleringen i en vägg tar hand om inre resonanser inget annat. Vikten på ytskikten och avståndet mellan dessa ytskikt bestämmer villken egenfrekvens väggen får. gips tex är billigt, bra och förhållandevis tungt ca 10kg/m2.
nackdelen är att det tappar ett antal db vid harmoniska övertonerna på egenfrekvensen. Säg är den 100 hz så tappar gipsen vid 200, 400 osv.
En 70 vägg med dubbelgips ligger i reduktionsvärde runt 35 db rätt utförd. Med 45 isolering ligger det på 40 db i reduktion. Det är ju bättre. Så det skadar absolut inte. Det är också viktigt att foga med mjukfog så det blir tätt mot golvv och tak.

Isoleringen funkar som en absorbent i utrymmet. Tänk dig en pet-flaska på 1,5 liter har en resonansfrekvens på säg 100 hz. Petar du i isolering i den så absorberar den istället den frekvensen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
I Installation skrev:
Isoleringen i en vägg tar hand om inre resonanser inget annat. Vikten på ytskikten och avståndet mellan dessa ytskikt bestämmer villken egenfrekvens väggen får. gips tex är billigt, bra och förhållandevis tungt ca 10kg/m2.
nackdelen är att det tappar ett antal db vid harmoniska övertonerna på egenfrekvensen. Säg är den 100 hz så tappar gipsen vid 200, 400 osv.
En 70 vägg med dubbelgips ligger i reduktionsvärde runt 35 db rätt utförd. Med 45 isolering ligger det på 40 db i reduktion. Det är ju bättre. Så det skadar absolut inte. Det är också viktigt att foga med mjukfog så det blir tätt mot golvv och tak.

Isoleringen funkar som en absorbent i utrymmet. Tänk dig en pet-flaska på 1,5 liter har en resonansfrekvens på säg 100 hz. Petar du i isolering i den så absorberar den istället den frekvensen.
Vill minnas en gammal tumregel: om man dubblar vikten på en vägg ökar ljudreduktionen med 5 dB.
 
J Jochi skrev:
Vill minnas en gammal tumregel: om man dubblar vikten på en vägg ökar ljudreduktionen med 5 dB.
det kan nog stämma på ett ungefär.
 
Går att bygga styva och stumma väggar med 45mm reglar också om man vill utnyttja varje cm.
Jag skruvlimmade OSB på 45 reglar cc30. På det skruvlimmad gips.
Stumt som tusan.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Går att bygga styva och stumma väggar med 45mm reglar också om man vill utnyttja varje cm.
Jag skruvlimmade OSB på 45 reglar cc30. På det skruvlimmad gips.
Stumt som tusan.
Hur är ljudisolering i väggen? :)
 
M mattiasohult skrev:
Hur är ljudisolering i väggen? :)
Har inte märkt att den skulle vara sämre än andra väggar.
Fyllde väggen med stenull.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Går att bygga styva och stumma väggar med 45mm reglar också om man vill utnyttja varje cm.
Jag skruvlimmade OSB på 45 reglar cc30. På det skruvlimmad gips.
Stumt som tusan.
Hej vad spännande jag tänkte använda 45*45 för att spara centimetrar. Funderade över cc avstånd på reglar. Varför valde du cc 300? Hade du 900 eller 1200 gips? Jag kommer ha bägge varianterna
 
N NatBat skrev:
Hej vad spännande jag tänkte använda 45*45 för att spara centimetrar. Funderade över cc avstånd på reglar. Varför valde du cc 300? Hade du 900 eller 1200 gips? Jag kommer ha bägge varianterna
Valde det eftersom 45 reglar har betydligt lägre böjmotstånd jämfört med 70 reglar. Böjmotståndet ökar ju i kvadrat mot "djupet" om man räknar på geometrin.
Så cc30 blir typ som det av 70 reglar som är cc45.

Men med skruvlimmade skivor i lager så blir det väldigt styvt ändå.

Dessutom är 45 reglar väldigt billiga så man kan gödsla med det. Hade liggande 70 mot golvet och 45 i taket och då fick jag två stående av en kapad 4800mm längd.
 
  • Gilla
NatBat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.