Hej!
Vi har en friggebod på 10 kvm och ett 5 kvm "nedgånget" förråd på tomten.
Jag behöver en ateljé att måla i och är spekulant på en äldre -men välbehållen- bod på ca11 kvm, ca 210 cm i höjd.
Boden har samma tak och panel som våran huvudbyggnad och friggebod.
Dvs. den uppfyller alla "estetiska" krav och kommer inte stå närmare än 4.5 m från grannens tomt.
Då jag inte får räkna min ateljé som friggebod i o m att vi redan har utnyttjat dessa 15 kvm tänkte jag göra en bygganmälan för komplementsbyggnad/Attefallshus till min kommun.
Jag sökte på nätet efter prisuppgifter men fann inga. Vi bor i Mölndal, som gränsar till Göteborg, och jag fick fram att Göteborgs Stad tar ca 3 000:- för en bygganmälan om komplementsbyggnaden är under 15 kvm.
Jag mailade byggnadsnämnden i Mölndal och fick svar.
För att få ställa en liten begagnad bod i min egna trädgård måste jag betala
ca 8 700-9 600:- PLUS ev avgifter för att kommunen ska komma ut och inspektera.
Allt enligt rådande taxa.
Det är hutlöst!
Vad motiverar det priset?
Hade jag bott 4 kvm österut i Göteborg hade det alltså kostat 3 000:- utan krav på inspektion.
Hur kan det skilja så mycket i pris?
Jag har inte råd med ytterligare 10-15 000:- just nu då själva boden men framförallt frakten kostar.
Det tillkommer ju även andra kostnader för tomten är kuperad, så ett gediget underarbete är nödvändigt samt att vi måste bygga etager i trä framför osv.
Om jag betalar bygganmälan, tar hit boden och låter den stå tillfälligt på plan mark tills att jag har råd att bygga grund, trappa, etage osv. då stämmer ju inte bygganmälan likt förb..
Det är ju inte där ateljén ska stå!
Då måste jag ansöka -och betala- en gång till!
Finns det något sätt att gå runt det här?
(Förutom att vinna på travet. 😉)
Jag behöver en ateljé att måla i och är spekulant på en äldre -men välbehållen- bod på ca11 kvm, ca 210 cm i höjd.
Dvs. den uppfyller alla "estetiska" krav och kommer inte stå närmare än 4.5 m från grannens tomt.
Då jag inte får räkna min ateljé som friggebod i o m att vi redan har utnyttjat dessa 15 kvm tänkte jag göra en bygganmälan för komplementsbyggnad/Attefallshus till min kommun.
Jag sökte på nätet efter prisuppgifter men fann inga. Vi bor i Mölndal, som gränsar till Göteborg, och jag fick fram att Göteborgs Stad tar ca 3 000:- för en bygganmälan om komplementsbyggnaden är under 15 kvm.
Det är hutlöst!
Hade jag bott 4 kvm österut i Göteborg hade det alltså kostat 3 000:- utan krav på inspektion.
Jag har inte råd med ytterligare 10-15 000:- just nu då själva boden men framförallt frakten kostar.
Det tillkommer ju även andra kostnader för tomten är kuperad, så ett gediget underarbete är nödvändigt samt att vi måste bygga etager i trä framför osv.
Om jag betalar bygganmälan, tar hit boden och låter den stå tillfälligt på plan mark tills att jag har råd att bygga grund, trappa, etage osv. då stämmer ju inte bygganmälan likt förb..
Kommunerna sätter sina egna taxor och har egna rutiner och det varierar stort över landet. Tror det finns någon jämförelse här på byggahus faktiskt.
Man brukar ju lite skämtsamt säga att de som bor i Mölndal är skatteflyktingar eftersom det är lägre kommunalskatt där än i Göteborgs Stad, så frågan är ju vad du egentligen skulle betalat till kommunen om du bott inne i stan med högre skatt men lägre avgift. 10.000 mer i kommunalskatt är inte mycket i månaden utslaget på några år.
Det jag menar är att det man förlorar på hästarna tar man igen på karusellerna.
Man brukar ju lite skämtsamt säga att de som bor i Mölndal är skatteflyktingar eftersom det är lägre kommunalskatt där än i Göteborgs Stad, så frågan är ju vad du egentligen skulle betalat till kommunen om du bott inne i stan med högre skatt men lägre avgift. 10.000 mer i kommunalskatt är inte mycket i månaden utslaget på några år.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 963 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 963 inlägg
Är de byggnader som du berättar är friggebodar verkligen friggebodar? Det är inte möjligen gammala svartbyggen från före 1979 när friggebodsreglerna infördes? I så fall kan den nya byggnaden uppföras enligt friggebodsreglerna.
Redigerat:
Hahaha!Claes Sörmland skrev:
Underbart!
Möjligtvis kan jag få in förrådsskjulet i den kategorin men den andra friggeboden finns redan noterad i kommunens register då vi tog hjälp med tomtgränser osv innan den uppfördes.
Nu har jag ju mailat kommunen med tomtbeteckning osv. Så även om jag ristar in anno 1977 på gaveln på ateljén är det nog kört.
Synd. En grymt bra lösning annars!
Nu har vi förvisso fått en enhetlig taxa inom kollektivtrafiken men dom pengar "betala för att få passera" som Göteborg o comp drar in bara på oss Mölndalsbor när vi inte ens nuddar stan på E6:an är rena medeltiden.mexitegel skrev:Kommunerna sätter sina egna taxor och har egna rutiner och det varierar stort över landet. Tror det finns någon jämförelse här på byggahus faktiskt.
Skatteflykt...Det går på ett ut! 😷
2014 friggebodClaes Sörmland skrev:
Vi flyttade hit 2012, redan då var förrådet i dåligt skick. Har ingen aning om när det byggdes.
Även om vi jämnar det med marken hamnar vi på ca 20 kvm för de båda bodarna.
Vi har en enorm häck som gränsar till en kommunal trottoar. Den växte sig yvig och vi fick en uppmaning av kommunen att klippa häcken.
Jag erkänner, vi ansåg att kommunen enbart var nitiska och var livrädda för att den gamla häcken inte skulle klara av en kraftig beskärning.
Efter flera år fick vi hot om vite varpå vi tog hit folk som klippte häcken. (Och nu håller den på att långsamt dö. 😵💫)
Skulle man kunna göra likadant med min ateljé?
Dvs ställa den här och avvakta bygganmälan till tex sommaren?
Eller vaknar man med en kommungubbe som viftar med 100 000:- i vite redan andra dagen då tro?
(Vet att det är omöjligt att svara på)
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 963 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 963 inlägg
Är men beredd att på kort varsel flytta en byggnad av denna typ så är det rätt riskfritt. Upprättas en tillsynsanmälan så är kommunens första åtgärd att kontakta er och informera om gällande rätt. Och troligen att göra ett platsbesök. Sen kommer kommunens medarbetare att uppmana er att rätta före möte som byggnadsnämnden har, alltså att ta bort byggnaden. Gör ni det så slipper ni byggsanktionsavgift (böter) och föreläggande att rätta är inte aktuellt.
Problemet är bara att de flesta inte har möjlighet att flytta svartbyggen med kort varsel.
Problemet är bara att de flesta inte har möjlighet att flytta svartbyggen med kort varsel.
Är grannarna kinkiga? Man kan ju alltid chansa på att ingen kollar om du söker bygglov och ställa dit boden ändå, är den vettigt placerad och inte stör nån borde det funka utan att blanda in några kommunala byråkrater.
Aha, tack för info.Claes Sörmland skrev:Är men beredd att på kort varsel flytta en byggnad av denna typ så är det rätt riskfritt. Upprättas en tillsynsanmälan så är kommunens första åtgärd att kontakta er och informera om gällande rätt. Och troligen att göra ett platsbesök. Sen kommer kommunens medarbetare att uppmana er att rätta före möte som byggnadsnämnden har, alltså att ta bort byggnaden. Gör ni det så slipper ni byggsanktionsavgift (böter) och föreläggande att rätta är inte aktuellt.
Kranbil är inga problem att få tag i här i Göteborgsområdet. Däremot kan det bli dyrare än en bygganmälan...
Får fundera här hemma. Har precis relinat avloppet. Därför är det ebb på stranden. ☺️
Vi har jättebra tomtgräns-grannar. Men man vet ju inte om någon nitisk granne i husen längre bort har en dålig dag...🤔F fribygg skrev:
Avskyr denna byråkrati!
Jag antar att du menar biltullarna. Det är en statlig skatt. Dvs inget som har med Göteborg att göra.Å Återvändaren skrev:
Inget med Göteborg att göra?M Magnolium skrev:
Det var politiker i Göteborg som tog beslut om att Västlänken skulle finansieras genom bla. biltullar. Många Göteborgare var helt emot införandet av den sk. Trängselskatten. Det bildades t o m ett nytt politiskt parti (Vägvalet) för att bilda opinion mot avgifterna.
GT's Frida Boisen drog igång en kampanj, man ville att Göteborgarna själva skulle få bestämma om dessa biltullar skulle uppföras eller inte genom en folkomröstning.
Till politikernas stora chock sa Göteborgarna tydligt NEJ till tullar.
Men det var en sken-omröstning.
Trängselavgifterna infördes och bekostar delar av Västlänken osv.
Då vägar som tex E6/E20 är statliga kan inte tullar i Stockholm och Göteborg lyda under resp. stad och avgifterna går in till Transportstyrelsen som via staten i sin tur ger pengar till projekt i dessa två städer.
Så där håller jag absolut inte med dig.
Jag hoppas att min ateljé kan rulla igenom dessa tullar snart. 😁
Eftersom ekonomin verkar vara problemet, skruva på hjul på boden så behöver inget göras med lov etc, ställ den vart du vill, blir billigt också.Å Återvändaren skrev:
Om du placerar byggnaden på tomten innan du fått startbeskednm får du byggsanktionsavgift på en fjärdedels prisbasbelopp om de märker det. Terrasseringarna skulle kanske inte vara möjliga om det skulle vara en friggebod eftersom den inte får vara högre än 3 meter från medelmarknivån. Taxan i sig verkar jämförbar med andra kommuner. De har säkert en tidsuträkning i taxan där det är uträknat vilka arbetsmoment som ingår i ett jämförbart ärende.Å Återvändaren skrev:Hej!
Det är hutlöst!
Byggsanktionsavgiften skulle bli en fjärdedels prisbasbelopp alltså 14325 kronor.Å Återvändaren skrev:2014 friggebod
Vi flyttade hit 2012, redan då var förrådet i dåligt skick. Har ingen aning om när det byggdes.
Även om vi jämnar det med marken hamnar vi på ca 20 kvm för de båda bodarna.
Vi har en enorm häck som gränsar till en kommunal trottoar. Den växte sig yvig och vi fick en uppmaning av kommunen att klippa häcken.
Jag erkänner, vi ansåg att kommunen enbart var nitiska och var livrädda för att den gamla häcken inte skulle klara av en kraftig beskärning.
Efter flera år fick vi hot om vite varpå vi tog hit folk som klippte häcken. (Och nu håller den på att långsamt dö. 😵💫)
Skulle man kunna göra likadant med min ateljé?
Dvs ställa den här och avvakta bygganmälan till tex sommaren?
Eller vaknar man med en kommungubbe som viftar med 100 000:- i vite redan andra dagen då tro?
(Vet att det är omöjligt att svara på)