KarlXII skrev:
Precis, snöa inte in på X antal megapixels...
Runt 3 megapixel fungerar fint OM man nu skulle göra utskrifter, och kvaliteten är OK upp till 30x20 och kanon till vanliga 15x10. En tre megapixel bild blir inte heller så förtvivlat stor; man får in fler på en CD, hårddisken räcker längre och sist men inte minst - man behöver inte nån superdator för att kunna visa bilderna med rimlig ladd-tid och man kan köra bilderna i ett bildbehandlingsprogram utan att somna medan man lägger på en effekt...

Med det i åtanke köpte iallafall jag digitalkamera och det blev en Canon A70. Jag är mycket, mycket nöjd.  
Om du skrev lite mindre här och meckade lite mer med Cramer skulle ni vara klara nu....

Jag kan bekräfta att stora och många bilder faktiskt tar oanat mycket plats. Mitt bildarkiv är just nu 4,5Gb stort. Varje bild blir mellan 2 och 3 Mb när jag fotar.

Å andra sidan är ju inte en hårddisk så dyr, däremot är det jobbigt med backupper.

Jag har en 5megapixelkamera med 500mb flashkort i. Fotar alltid i finaste jpeg kvalitet på högsta upplösning så bilderna blir mellan 2 och 3meg beroende på motivet. Hittils har jag aldrig kännt att minnet är förlitet trots storleken på bilderna - man tar helt enkelt inte så många bilder på en gång - inte som hemmafotare iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.