Gruvberget skrev:
Den andra "tunnare" Gemred har jag och är supernöjd, använt den väldigt mycket för överföring av trixiga vinklar i alla möjliga sammanhang.
Är sugen på http://www.axminster.co.uk/gemred-digital-angle-rule-prod806535/
Vilken längd kan tänkas vara optimal? 200, 280 480 mm?
Vad kan slutnotan bli inkl frakt o VAT?

trattalask LsaiboT skrev:
Jula har en digital vinkelmätare för 299kr. [länk]
Är det någon som provat denna? Är egentligen sugen på boschs GAM220MF, men den kostar fem gånger så mycket.
Gammal tråd men köpte denna i dag för att mäta en innervinkel och en yttervinkel för att kunna beställa en innerböj och en ytterböj men hur lägger jag verktyget för att mäta ytterböjen, verktyget mäter från 0-200 grader någonting.
Hur ska jag placera verktyget för att det ska bli korrekt mätt där ytterböjen ska vara?
Jag frågade en kompis men får inte till det.

Behöver hjälp tack 🙏🙏🙏🙏🙏🙏

Bifogar bilder och videor.

• Person mäter en yttervinkel på ett fönster med digitalt vinkelmätarverktyg som visar 108,7 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte vad som är fel med det du gör. Det ser väl rätt ut...

• Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
Är det så att du ska ha en 90-gradersbit och en 270-gradersbit, men verktyget mäter bara till 200 grader?
I så fall får du subtrahera det ena måttet från 360.

F frause skrev:
Är det så att du ska ha en 90-gradersbit och en 270-gradersbit, men verktyget mäter bara till 200 grader?
I så fall får du subtrahera det ena måttet från 360.
Jag la mätverktyget som jag kunde få till det men kompisen skrev då att jag måste vända verktyget för att det ska bli rätt men går ju inte då det inte går att böja ut den raka delen mer än den är gjord för.
Tycker det verkar logiskt att bägge vinklarna är lika vida?

AvsAnnelie AvsAnnelie skrev:
Jag la mätverktyget som jag kunde få till det men kompisen skrev då att jag måste vända verktyget för att det ska bli rätt men går ju inte då det inte går att böja ut den raka delen mer än den är gjord för.
Tycker det verkar logiskt att bägge vinklarna är lika vida?
På vilket sätt anger tillverkaren vinklarna för inner- respektive ytterböj för vad det nu är du ska beställa?

Ditt verktyg kan bara mäta upp till 225 grader, så om du behöver mäta en större vinkel än så får du göra som jag föreslog för ~270-gradersvinkeln. Gissningsvis är det då ytterböjen.

A
Du har väl en nollställningsknapp på verktyget? Den kan du trycka på när båda delarna är ovanpå varandra, när de är 90 grader eller när hela verktyget är utfällt. genom att sätta nollan på olika sätt så kan du mäta olika sorters vinklar. Du kan även trycka på nollan när du har verktyget på hörn och sedan mäta på ett annat ställe och se hur mycket det skiljer.

Att "sätta nollan rätt" gör att det är mycket enklare att ex. ställa in vinkel på sågen på det man skall ha utan att behöva ta fram papper, penna och miniräknare för att räkna ut vad den skall stå på.

• Gilla
frause
  • Laddar…
mnils skrev:
Du har väl en nollställningsknapp på verktyget?
Enligt manualen verkar den faktiskt inte ha det. 🤔

• Wow
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
F frause skrev:
På vilket sätt anger tillverkaren vinklarna för inner- respektive ytterböj för vad det nu är du ska beställa?

Ditt verktyg kan bara mäta upp till 225 grader, så om du behöver mäta en större vinkel än så får du göra som jag föreslog för ~270-gradersvinkeln. Gissningsvis är det då ytterböjen.
Yttervinkeln borde vara ungefär samma som innervinkeln tänker jag och när jag mäter på det enda sätt jag finner möjligt är det samma mått. Mer än hälften av vad mätverktyget klarar av men kompisen säger man inte kan mäta på det sättet. Får det till 108,7 grader på bägge hörnen.

Yttervinkeln borde vara ungefär samma som innervinkeln tänker jag och när jag mäter på det enda sätt jag finner möjligt är det samma mått. Mer än hälften av vad mätverktyget klarar av men kompisen säger man inte kan mäta på det sättet. Får det till 108,7 grader på bägge hörnen.
Hur tänker sig din kompis att verktyget ska känna om det mäter inner- eller ytterhörn?

Jag tror du gör och har rätt.

Vad är det för böjar du ska beställa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.