BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det gäller att det är riktigt gjort om det är isolerat, det finns risk att markfukt letar sig in och har man då tätskikt över hela golvet hamnar problemet/fukten i väggarna :( Risk finns med allt, jag tycker man ska tänka mer logiskt och inte 100% efter vad försäljare och försäkringsbranschmänniskor som vill sälja material och slippa betala ut på försäkringar "tycker".
Vad händer om cellplast och golvvärme får en massa vatten kring sig, har det några nackdelar när det gäller uppvärmningskostnaden t.ex.?

BirgitS BirgitS skrev:
Vad händer om cellplast och golvvärme får en massa vatten kring sig, har det några nackdelar när det gäller uppvärmningskostnaden t.ex.?
Vet ej. Fukten torkar ju ut för eller senare, liten skillnad blir det säkert.

BirgitS BirgitS skrev:
Vem vet hur det kommer att vara på andra sidan väggen om 15 år när läckaget börjar och alla sen länge har glömt bort att det är risk för att vattengenomträngning från tvättstugan fast den enligt branschreglerna borde ha tätskikt?
Då kanske rummet med trappan har blivit allrum (det har ju redan väggar med trä).
Jo, du har poänger. Även om vi aldrig häller vatten på golvet eller tvättmaskinen läcker, så är det ett bekymmer den dag vi någon gång säljer huset.

Samtidigt vill jag att fukten (som åtminstone finns i övriga källaren pga betong mot mark, även om golvet i nya tvättstugan nu är isolerat) ska kunna vandra.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det gäller att det är riktigt gjort om det är isolerat, det finns risk att markfukt letar sig in och har man då tätskikt över hela golvet hamnar problemet/fukten i väggarna :( Risk finns med allt, jag tycker man ska tänka mer logiskt och inte 100% efter vad försäljare och försäkringsbranschmänniskor som vill sälja material och slippa betala ut på försäkringar "tycker".
Punkterat tätskikt kanske..? Täta från tvättmaskinen till golvbrunnen Rummet är 12 kvm. Om man tätar vägguppvik mot gamla/nuvarande tvättstuga och så på golvet från tvättmaskin fram till brunnen.... Kanske. Så skyddar man mot läckage från tvättmaskinen...

BirgitS
Om du vill att fukten ska kunna vandra så ska du förstås inte ha något tätskikt och jag kan då inte se att du behöver det mellan tvättmaskinen och golvbrunnen för om det läcker så det rinner ut på golvet så upptäcks det fort innan betongen är skadad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.