A
nino nino skrev:
När den gick igång förut så lät den ungefär som när en bensinare går på 2 eller 3 cylindrar

Har för mig att dom kollade trycket med dator och det låg där det skulle
Det där hade jag på en kund bil...
Då var det servicen i tanken som gav för dåligt med flöde...

Maskintok skrev:
Det där hade jag på en kund bil...
Då var det servicen i tanken som gav för dåligt med flöde...
Pumpen i tanken?

A
nino nino skrev:
Pumpen i tanken?
Japp den kallades för servis på svenska.
insåg nyss att telefonen stavat service...
Så det får jag be om ursäkt för..

sitter oftast nivåvakt och tryckpump... i dessa.
Även på bensin bilarna..
Brukar vara samma på många olika bilar..

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Blev ingen start, den ville inte alls gå när jag var dit.

Jag som bara skruvat med bensinare skulle ha sagt att kamremmen kuggat över

När man kör på starten så hörs det att det går "tungt" och låter som misständning / tänder vid fel tidpunkt

Blev så trött och förbannad så jag tror jag skrotar skiten... tråkigt att man har lån kvar bara...
Samtidigt tror jag ju (eller hoppas) att det inte är nåt stort fel.

Har inget bra garage att vara i och där jag kan vara finns ingen luft och det är lågt till tak...
Sen kan jag ju inte diesel heller så jag vet inte var jag ska börja rota...
"Blå hallen" är inte så dum att skruva i så här års

• Gilla
1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
"Blå hallen" är inte så dum att skruva i så här års
Där skruvar jag alltid, det är fullt i garaget. Funderar på att bygga ett till.

• Gilla
1
  • Laddar…
Luft i dieselns bränslesystem skulle jag absolut säga är ett aktuellt problem.
Även om hela systemet är trycksatt så stängs ju motorn av någon gång av. Då finns det oftast flertalet ventiler som håller bränslet kvar i systemet. Men finns det en läcka , bara så pass att det fuktar så faller trycket snabbt. När trycket är noll kommer luften in.
Ventilerna som hade hjälp av bränsletrycket att hålla tätt ligger nu slappt mot sätet och det läcker som på en gammal människa.
Kom ihåg att ett vätskefyllt system tappar tryck direkt, det är inte som ett punkterat däck där det kan sippra ut luft en vecka innan det är tomt.
Sen låter en diesel med lågt bränsletryck ofta illa. Knackar och är orkeslös.
Det beror på att timeningen när bränslet ska sprutas in blir fel. Motorn vet precis när den vill skicka in en skvätt men finns inget att leverera så blir det för sent , för lite och rätt var det är skickar Lucas Bosch in hela restordern på en gång... det blir inte bra.
Dieseln ska ha bränslet i exakt rätt tid för att gå tyst och fint. Inte ovanligt att det spikar hårt vid uppstart efter ett filterbyte.
Givare på moderna fordon är nyttiga saker som talar om status på alla möjliga värden.
Tyvärr går de sönder ibland. Då måste en skicklig tekniker kunna avgöra vad som är fel.
Man kopplar in datorn, läser felkod på givaren och byter ut den. Och det blev inte bättre.... Det reservdelsbytaren missade att kolla var om givarvärdet var rimligt.
Med täta bränslefilter ska bränsletrycksgivaren säga "orimligt lågt värde" och injektorer skrika ut " felaktigt svar från mekaniskt system"
Men visst havererar givare också. Herregud... det går nog 10 givare på varje mekaniskt fel i min värld. Läs givarvärde och stäm av mot annat uppmätt värde eller i vart fall fundera över rimligheten i värdet.
Hade en motor som satte felkoder på kamaxelgivare, svänghjulsgivare, injektorer mm mm. Den gick illa stundtals men inte alltid. Massor med pengar plöjdes ner i felsökning och byte av delar.
Det sista vi bytte var svänghjulet, ett dubbelmassehjul som var glappt och ibland hamnade i resonans så all tajmning blev fel i motorn. Givarna blev glada , injektorerna blev glada och datorn tyckte kompressionen i motorn var perfekt igen.

Tyvärr kan jag inget om din motor....ville bara bladdra lite.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Men att kalla det tjuvluft är lite udda.

A
varför då?
Det är ju just det.
Den som jobbar med motorer i många år känner igen uttrycket tjuvluft..
Det är luft som kommer krypande/smygande och som ställer till med problem... ungefär som tjuvar..

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Men att kalla det tjuvluft är lite udda.
Luften smiter in som en tjyv om natten kanske ?

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
A
B Bjober skrev:
Luft i dieselns bränslesystem skulle jag absolut säga är ett aktuellt problem.
Även om hela systemet är trycksatt så stängs ju motorn av någon gång av. Då finns det oftast flertalet ventiler som håller bränslet kvar i systemet. Men finns det en läcka , bara så pass att det fuktar så faller trycket snabbt. När trycket är noll kommer luften in.
Ventilerna som hade hjälp av bränsletrycket att hålla tätt ligger nu slappt mot sätet och det läcker som på en gammal människa.
Kom ihåg att ett vätskefyllt system tappar tryck direkt, det är inte som ett punkterat däck där det kan sippra ut luft en vecka innan det är tomt.
Sen låter en diesel med lågt bränsletryck ofta illa. Knackar och är orkeslös.
Det beror på att timeningen när bränslet ska sprutas in blir fel. Motorn vet precis när den vill skicka in en skvätt men finns inget att leverera så blir det för sent , för lite och rätt var det är skickar Lucas Bosch in hela restordern på en gång... det blir inte bra.
Dieseln ska ha bränslet i exakt rätt tid för att gå tyst och fint. Inte ovanligt att det spikar hårt vid uppstart efter ett filterbyte.
Givare på moderna fordon är nyttiga saker som talar om status på alla möjliga värden.
Tyvärr går de sönder ibland. Då måste en skicklig tekniker kunna avgöra vad som är fel.
Man kopplar in datorn, läser felkod på givaren och byter ut den. Och det blev inte bättre.... Det reservdelsbytaren missade att kolla var om givarvärdet var rimligt.
Med täta bränslefilter ska bränsletrycksgivaren säga "orimligt lågt värde" och injektorer skrika ut " felaktigt svar från mekaniskt system"
Men visst havererar givare också. Herregud... det går nog 10 givare på varje mekaniskt fel i min värld. Läs givarvärde och stäm av mot annat uppmätt värde eller i vart fall fundera över rimligheten i värdet.
Hade en motor som satte felkoder på kamaxelgivare, svänghjulsgivare, injektorer mm mm. Den gick illa stundtals men inte alltid. Massor med pengar plöjdes ner i felsökning och byte av delar.
Det sista vi bytte var svänghjulet, ett dubbelmassehjul som var glappt och ibland hamnade i resonans så all tajmning blev fel i motorn. Givarna blev glada , injektorerna blev glada och datorn tyckte kompressionen i motorn var perfekt igen.

Tyvärr kan jag inget om din motor....ville bara bladdra lite.
Där ligger många problem med givare, sensorer som får fel värden eller ger fel värden till datorn som då får fnatt till slut..
Och folk byter delar som galna efter att ha kollat på felkodsläsaren...
Men glömt bort själva felsökningen...

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Skjuter från höften, min ford gjorde lite som din bil men startade alltid till sist om än mkt nötande. Efter mkt googlande på engelska sidor var det många som pekade på tjyvluft (håller helt med @Maskintok om benämningen) vid oringen till bränslefiltershållaren. Tog isär och visst hade oringen spruckit och när jag kollade på dieselflödet i soppaslangen så var där fullt med luftbubblor. 28kr senare var allt fix

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
A
G ekaa88 skrev:
Skjuter från höften, min ford gjorde lite som din bil men startade alltid till sist om än mkt nötande. Efter mkt googlande på engelska sidor var det många som pekade på tjyvluft (håller helt med @Maskintok om benämningen) vid oringen till bränslefiltershållaren. Tog isär och visst hade oringen spruckit och när jag kollade på dieselflödet i soppaslangen så var där fullt med luftbubblor. 28kr senare var allt fix
Jo det är bra att sätta sig ner och googla..
Man finner mycket lösningar från utlandet..
Och jag tycker att jänkarna har bra koll på mycket av detta med att felsöka själva och åtgärda.. Inte bara byta delar eller ge upp..

När jag jobbade som säljare så gick frugans buss sönder.. jag var så jävla dum att jag sa åt verkstaden att fixa den oavsett..
en vecka senare så hämtade jag en fortsatt icke fungerande buss och ett kvitto på 17.000 kr.. För delar och arbete...
Jag var så förbannad på mig själv..
Men men... en vecka senare rev jag ner motorn och hela bränslesystemet..
gjorde en total renovering i motorn och drog nya slangar för bränsle...
Då upptäckte jag felet... servisen..
Det var en bit borta ur tryckpumpen..
Så flödet blev väldigt ojämt och motorn fick dåligt med bränsle...
Men motorn varnade innan för 40 olika saker..
som verkstaden bytt... helt i onödan...

Har för mig att det var mycket konstiga felkoder....

Bilen startade vid typ -20 gick på tomgång en 10-15min sen åkte frugan 500m och vid en växling mellan 4 och 5an så la den av bara

Det tycker jag inte talar för bränslefilter, inte en Jeep verkstad som jag pratade med idag heller.

Blir semester och ta nya tag v28 eller så

A
nino nino skrev:
Har för mig att det var mycket konstiga felkoder....

Bilen startade vid typ -20 gick på tomgång en 10-15min sen åkte frugan 500m och vid en växling mellan 4 och 5an så la den av bara

Det tycker jag inte talar för bränslefilter, inte en Jeep verkstad som jag pratade med idag heller.

Blir semester och ta nya tag v28 eller så
Låter som mer och mer som servisen...

Sätt dig och kolla hur den ser ut och om någon annan bil har samma köp en billig jävel från skroten och prova.. funkar det så köp en ny på reserv.. (y)

A
Var har du hittat att pumpen kallas servis,har aldrig hört det uttrycket?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.