Finns många cirkelsågar utan klyvkniv...

ATF 55 har en klyvkniv. Reservdelsnumret på ATF 55:ans klyvkniv är 439860 och priset 38 kr +moms. Festools reservdelskatalog finns med sprängskisser och hela baletten på http://www.festool.se

Köpte sågen begagnad, utan klyvkniv. Tack för tipset mattiasp, ska genast beställa. Förresten, vet du om klyvkniven kan skjutas in som på nyare modeller?

Jag trodde inte det från början, men att döma av sprängskissen ser det ut som om klyvkniven skulle kunna vara fjädrande. Jag vet faktiskt inte...

Det framgår inte riktigt hur långt snitt du lägger på diagonalen, men det låter inte så konstigt att man kan få problem med så grovt virke. Klyvkniv kan hjälpa, men jag har kluvit 2,5" som nypt fast klingor i stationära maskiner på 3-4 Kw, trots att virket från början varit rakt och sett helt ok ut. Att slå in kilar allteftersom, förutom att sätta på klyvkniv verkar vara en bra åtgärd. Men vissa plankor är och förblir mer eller mindre hopplösa.

Ang. Fjädrande klyvkniv på ATF55 den maskin jag brukar hyra upp mig på när det behövs har inte fjädrande klyvkniv iaf. Nu kan ju det bero på att det är just en hyrmaskin som säkert levt ett hårt liv. Första gången jag hade den var dessutom klyvkniven i i linje med klingan (jättepraktiskt när man ska såga trall...)

//Unigas

Uppföljning. ATF:en bestämde sig för att dö, så det blev en ny TS55:a. Det hela blev betydligt bättre men inte bra, samma fenomen uppstod men i mindre omfattning. Det hjälpte dock inte eftersom jag ändå blev tvungen att såga i två snitt.

Men vilken precision, helt otroligt! Tyckte den var bra med förra ATF:en, vet inte om det beror på att den var sliten eller att tekniken förfinats, men den nya är ju bisarrt precis...

ATF 55 har inte fjädrande kniv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.