5 661 läst · 22 svar
6k läst
22 svar
Diagonal kapning med festool-skena, sneda snitt?
Sida 1 av 2
Jag håller på att kapa 2"12 plankor diagonalt med sänksågen, men snitten blir bågformade eller sneda! Är inte säker men jag tror att spänningarna i plankan trycker in sänksågen mot skenan, det syns på splitterskyddet som på vissa ställen är nästan helt bortkapat. Köpte en ny skena igår då den gamla var sliten och hoppades att det skulle hjälpa, det gjorde det inte.
Någon annan som haft samma problem? Vad ska man göra?
Någon annan som haft samma problem? Vad ska man göra?
har du spänt åt de gröna skruvarna som sitter på sågen ,(dom som är till för att ställa in hur bra man ska glida)? ska vara rätt tight har jag fått höra ...
testat med en lite grövre klinga ?
testat med en lite grövre klinga ?
Jo jag har spännt åt skruvarna, jag tror trycket hamnar på själva klingan så den böjer sig, men jag är inte säker. Hmm, grövre klinga ger ju lite mer "mån" om det nu är klingan som trycks in, men då blir ju mina fina golvplankor inte lika fina i snittet. Värt och prova i alla fall.
Drakir: Redan gjort, i mdf etc blir det inte såhär. Måste bero på spänningar i plankorna...
Drakir: Redan gjort, i mdf etc blir det inte såhär. Måste bero på spänningar i plankorna...
Har inte provat att byta klinga än, den lösning jag kör med nu är att såga i två omgångar. Först med en 2 cm list liggandes på skenan vilket flyttar ut snittet någon cm, sedan ett nytt snitt efter splitterskyddet. Känns inte optimalt, men det funkar i alla fall.
Jag har en gammal ATF55, föregångaren till TS55:an, undrar om det kan bero på det? Slitna lager eller något... Känns dock inte så när jag känner efter. När man sågar känner man tydligt hur det plötsligt går trögare, det är då klingan långsamt äter sig innåt. Hm, hur ska jag göra för att utesluta detta? Låna en ny klinga och testa? Ringa Festool?
Jag har en gammal ATF55, föregångaren till TS55:an, undrar om det kan bero på det? Slitna lager eller något... Känns dock inte så när jag känner efter. När man sågar känner man tydligt hur det plötsligt går trögare, det är då klingan långsamt äter sig innåt. Hm, hur ska jag göra för att utesluta detta? Låna en ny klinga och testa? Ringa Festool?
Hej, nu äger jag ingen Festoolsåg, men jag skulle prova med att såga brädan i etapper eftersom den är rätt så tjock. Såga ca 2 cm i stöten i 3 omgångar så kanske du får ett bättre resultat. Golvplanken är väl inte vridna eller så?
Så tycker jag det blir om klingan är dålig....jag har dock ingen Festool men känner igen symptomet.
EDIT: Det blir samma symptom om klingan inte är parallell med anhållet, men eftersom det är en Festool så ska den väl vara rak?
EDIT: Det blir samma symptom om klingan inte är parallell med anhållet, men eftersom det är en Festool så ska den väl vara rak?
Jesca_J: Ok, ska testa med annan klinga, men borde det inte bli samma sak vad jag än sågar? Nu blir det ju bara ibland när jag sågar just plank diagonalt.
ClasseClas: Jo det är så jag gör nu, ett snitt ca 1 cm ifrån innan jag slutkapar, det funkar som sagt, men man vill ju helst ta det på ett snitt.
ClasseClas: Jo det är så jag gör nu, ett snitt ca 1 cm ifrån innan jag slutkapar, det funkar som sagt, men man vill ju helst ta det på ett snitt.
Ingen av er festool fantaster/fanatiker som jag vet hänger här har svarat. Ska jag tolka det som att ni inte har en tanke om vad som kan vara problemet, eller att ni helt enkelt omedvetet ignorerar allt som har med problem och festool att göra...
Kan det vara så att spåret nyps ihop av spänningar i träet? Det kanske går bättre om man knackar in en liten kil i sågspåret som ser till att det inte kan nypa ihop? Dvs såga med fullt djup ett par decimeter, stanna och knacka in en kil i spåret, såga vidare lämpligt långt och knacka in en kil till, osv? Vet bara att det brukar vara svårt att såga grova och breda dimensioner ur övergrov granstock utan att ta till en kil eller ett brytjärn för att hålla upp spåret... Mina femti öre...
Kan det vara så att spåret i sågen inte är parallell med klingan av någon anledning? Kan testas med mätklocka.
På min Festool CS 70 bordssåg var klingan oparallell med 15 hundradelar på sträckan 200 mm. Jag litar ingenting på någon tillverkares inställningar av maskiner. Man får se det som en grundinställning. Jag fick klippa till ett shims på 20 hundradelar för att det skulle bli rätt.
På min Festool CS 70 bordssåg var klingan oparallell med 15 hundradelar på sträckan 200 mm. Jag litar ingenting på någon tillverkares inställningar av maskiner. Man får se det som en grundinställning. Jag fick klippa till ett shims på 20 hundradelar för att det skulle bli rätt.
Du satte den tror jag! Har inte ens tänkt på det, men min såg har inte ens någon klyvkil nu när jag tänker på det! O ja, det går bättre om jag sätter en kil i brädan.JPW skrev:Kan det vara så att spåret nyps ihop av spänningar i träet? Det kanske går bättre om man knackar in en liten kil i sågspåret som ser till att det inte kan nypa ihop? Dvs såga med fullt djup ett par decimeter, stanna och knacka in en kil i spåret, såga vidare lämpligt långt och knacka in en kil till, osv? Vet bara att det brukar vara svårt att såga grova och breda dimensioner ur övergrov granstock utan att ta till en kil eller ett brytjärn för att hålla upp spåret... Mina femti öre...
Ska kolla inställningarna...mattiasp skrev:Kan det vara så att spåret i sågen inte är parallell med klingan av någon anledning? Kan testas med mätklocka.
Är modellen konstruerad utan klyvkniv eller varför har du ingen? Låter ju inte alls trevligt med tanke på hugg etc...Dr_Jerkyll skrev: