11 174 läst · 34 svar
11k läst
34 svar
Dewalt eller Festool
Jag har använt Festools CS50 i lite mer än tre år i min slöjdsal (är slöjdlärare). Den maskinen använder jag mer än bandsågen och den får slita med många klyvningar. Jag släpar den dessutom till mitt husbygge nästan varje helg där den får göra lite mer byggjobb och jag tycker maskinen fortfarande är i nyskick. Det går fort att byta klingor. Jag har maskinen utrustad med förlängningsbord, breddningsbord, justerbord och sidoanhåll. DeWalt-maskinen har jag ingen erfarenhet av. Dock har jag en DeWalt kapsåg och jag är inte direkt imponerad.
Har både festool och DW743, tycker nog inte anhållen skiljer sig åt då man väl sågar. Var skulle problemet vara?Daniel_N skrev:
Dock har festool ett mycket mer justerbart anhåll så att man kan justera klyvningen i 1/10 mm samt om anhållet skall stödja mer framför klingan eller bakom. Festool har också mycket bra måttangivelse. Men viktigast är nog klingan oavsett märke.
Men är man ute efter snickerimakiner tycker jag Festool är valet, även om priset kan springa iväg. Dewalt är mer slitmaskiner med högpresterande basfunktioner.
Annars hänger "systemen" ihop, ex dammsugaradaptrar, skenor m.m. så det kan vara bra att inte mixa för mycket.
Men ursprungsfrågan var vilken av de två.., och Festool tycker jag vinner klart pga. dragsågen. Klyvning tycker jag i dessa prisklasser att båda uppfyller. Men oftast vill man kunna bygga ut sågen med lite tillbehör (ex bord m.m.) för att kunna klyva lite större saker enklare. Ex kan man till Festool köpa till en bordsförlängare som gör att man klyver upp till 700 mm. Kanon vid olika MDF arbeten, ex garderobsdörrar då alla skall vara exakt lika.
Men hade jag 10.000 och inga andra sågar så skulle så tror jag nog att DW 743 blivit valet.
Det finns bra rullskenor till denna, men de kostar en slant.
Dewalt 744 (och 742,743) är gamla elu-konstruktioner. Flertalet av de nya dewalt kapsågarna är det inte, eller så är de mycket modifierade från elus ursprungsdeisng. Däri ligger skillanden. Och såklart ligger en del av skillnaden i att festool generellt gör bättre prylar än både dewalt och elu.fn76 skrev:Jag har använt Festools CS50 i lite mer än tre år i min slöjdsal (är slöjdlärare). Den maskinen använder jag mer än bandsågen och den får slita med många klyvningar. Jag släpar den dessutom till mitt husbygge nästan varje helg där den får göra lite mer byggjobb och jag tycker maskinen fortfarande är i nyskick. Det går fort att byta klingor. Jag har maskinen utrustad med förlängningsbord, breddningsbord, justerbord och sidoanhåll. DeWalt-maskinen har jag ingen erfarenhet av. Dock har jag en DeWalt kapsåg och jag är inte direkt imponerad.
Hur mycket festool cs50 slits beror nog mycket på hur man hanterar den. Många hobbyfixare låter nog sällan bordssågen åka släp tex...
Håller delvis med dig. Om det gäller enbart snickeri hade jag förmodligen också valt en cs50, trots att jag inte har använt en sådan, de (festool) har helt enkelt mycket cred på finsnickeri-sidan i mina ögon.pbengtsson skrev:Har både festool och DW743, tycker nog inte anhållen skiljer sig åt då man väl sågar. Var skulle problemet vara?
Dock har festool ett mycket mer justerbart anhåll så att man kan justera klyvningen i 1/10 mm samt om anhållet skall stödja mer framför klingan eller bakom. Festool har också mycket bra måttangivelse. Men viktigast är nog klingan oavsett märke.
Men är man ute efter snickerimakiner tycker jag Festool är valet, även om priset kan springa iväg. Dewalt är mer slitmaskiner med högpresterande basfunktioner.
Annars hänger "systemen" ihop, ex dammsugaradaptrar, skenor m.m. så det kan vara bra att inte mixa för mycket.
Men ursprungsfrågan var vilken av de två.., och Festool tycker jag vinner klart pga. dragsågen. Klyvning tycker jag i dessa prisklasser att båda uppfyller. Men oftast vill man kunna bygga ut sågen med lite tillbehör (ex bord m.m.) för att kunna klyva lite större saker enklare. Ex kan man till Festool köpa till en bordsförlängare som gör att man klyver upp till 700 mm. Kanon vid olika MDF arbeten, ex garderobsdörrar då alla skall vara exakt lika.
Men hade jag 10.000 och inga andra sågar så skulle så tror jag nog att DW 743 blivit valet.
Det finns bra rullskenor till denna, men de kostar en slant.
Angående anhållet så är det till dw744 i absolut toppklass, med kuggsttångsstyrningen, klart bättre än bosch, makita. (kanske även cs50? har som sagt inte använt den). DW 743 har inte kuggstångs-systemet, och har bara låsning av angållet i ena sidan (elus föregångar hade iallafall det, kanske är ändrat nu?). Om man sågar ett snitt, och vill ändre anållet exakt 2mm åt något håll så gör man det otroligt mycket smidigare, snabbare och mer exakt med 744 än 743an.
Vidare har 744 ett stort gjutet och planfräst aluminiumbord, som för sågens storlek är mycket rejält och gediget. 743 har ett tunnare plåtbord. Höjdinställningen och lutningen av klingar är enklare, mer exakt (lutningen iallafall) och snabbare på 744an.
Däremot är 743 kraftigare och tåler mycket mer stryk än 744an...bygg vs snickeri som jag ser det.
Redigerat:
Har DW tappat i kvalité med nya modeller? Gäller detta endast kapsågar? Har andra DW grejer (dock ej rena kapsågar) som jag är görnöjd med. Gillar speciellt att det uttryckligen står i DW bruksanvisningen att inget underhåll krävs vid normal användning.Daniel_N skrev:Dewalt 744 (och 742,743) är gamla elu-konstruktioner. Flertalet av de nya dewalt kapsågarna är det inte, eller så är de mycket modifierade från elus ursprungsdeisng. Däri ligger skillanden. Och såklart ligger en del av skillnaden i att festool generellt gör bättre prylar än både dewalt och elu.
Hur mycket festool cs50 slits beror nog mycket på hur man hanterar den. Många hobbyfixare låter nog sällan bordssågen åka släp tex...
Det är min uppfattning åtminstone. Verkar som att de riktigt bra sakerna i dws sortiment var de man övertog från elu (tex 707, 744, 742/43, överhandsfräsarna, någon cirkelsåg med alu-fot, radialarmsågarna (är inte helt säker på dessa dock)).pbengtsson skrev:
Märkligt nog har jag inte sett någon dewalt-version av elus "superjaws" bänk, som ser intressant ut.
Festool har inte kuggstångsstyrning, men de har en annan teknik som inte är lika smidig, men klart jämförbar i precision sågmässigt. DW har en fördel här om man skall ändra mått ofta och snabbt. 743 har ett plåttbord, japp. Inte alls jämförbart med planfräst, men man inser varför plåt efter ha kastat runt sågen mellan kap och klyv några gånger. Tog med 743 som alternativ om man ville ha en bra kap också. Men som ren bänksåg är den utesluten i denna diskussion (kostar också ca 8000).Daniel_N skrev:Håller delvis med dig. Om det gäller enbart snickeri hade jag förmodligen också valt en cs50, trots att jag inte har använt en sådan, de (festool) har helt enkelt mycket cred på finsnickeri-sidan i mina ögon.
Angående anhållet så är det till dw744 i absolut toppklass, med kuggsttångsstyrningen, klart bättre än bosch, makita. (kanske även cs50? har som sagt inte använt den). DW 743 har inte kuggstångs-systemet, och har bara låsning av angållet i ena sidan (elus föregångar hade iallafall det, kanske är ändrat nu?). Om man sågar ett snitt, och vill ändre anållet exakt 2mm åt något håll så gör man det otroligt mycket smidigare, snabbare och mer exakt med 744 än 743an.
Vidare har 744 ett stort gjutet och planfräst aluminiumbord, som för sågens storlek är mycket rejält och gediget. 743 har ett tunnare plåtbord. Höjdinställningen och lutningen av klingar är enklare, mer exakt (lutningen iallafall) och snabbare på 744an.
Däremot är 743 kraftigare och tåler mycket mer stryk än 744an...bygg vs snickeri som jag ser det.
Är man ute efter en ren klyvsåg är nog DW valet pga bättre pris. Och det är kanske här man skall fundera, hur mycket skall man klyva och kanske en Festool TS med olika skenor kanske är fullt tillräckligt för uppgiften. En bordsåg är oumbärlig ex vid små klyvningar (120mm-->115 mm) eller då det är många längder som skall sågas upp exakt.
Tack för många bra synpunkter och svar!
Jag måste börja med att verkligen fundera på hur jag ska använda maskinen. Jag har redan en ren kapsåg (en gammal Elu som aldrig kroknar och är jättelätt och smidig).
Eftersom huset börjar bli klart, dvs grovjobbet, ser jag nog framför mig att det mestadels kommer att handla om enklare möbelbyggen typ bord, hyllor, skåp etc som jag gärna bygger själv.
Jag måste börja med att verkligen fundera på hur jag ska använda maskinen. Jag har redan en ren kapsåg (en gammal Elu som aldrig kroknar och är jättelätt och smidig).
Eftersom huset börjar bli klart, dvs grovjobbet, ser jag nog framför mig att det mestadels kommer att handla om enklare möbelbyggen typ bord, hyllor, skåp etc som jag gärna bygger själv.
Dewalten har jag aldrig använt så jag kan inte säga något om den, mer än att mitt förtroende för dewalt är för länge sedan som bortblåst.
Har en CS70 med bordsbreddare och justerbord och kan inte mer än rekommendera den, Enligt mitt tyckte finns inget mobilt klyvbord som är ens i närheten av den precision man uppnår med festools sågar. Företaget har även en CS50 men den har jag inte haft lika mycket att göra med men det lilla jag känt är att den inte är mycket som skiljer maskinerna åt. Av och på knappen som fällde avgörandet för mig
Vinkelgradanslaget som följer med är inte 100% men nära på, däremot om man köper till deras fasta anslag så får du 100% precision.
Dammutsuget är ju en sak som jag fortfarande förvånas över att inte fler lyckas med att nå samma resultat som festools, Rena lungor på jobbet!
Vikten är i mångas ögon en avgörande faktorn, tyvärr är den i vissa avseenden lite FÖR lätt.
Trycker man på lite för hårt med ett långt stycke kan hela bordet lätt lite i framkant vilket kan förstöra ett helt arbetsstycke.
Men visst, det är en härlig känsla att knalla iväg med ett klyvbord under armen och en dammsugare i andra, slå det dewalt (Ryggmördaren)
Har en CS70 med bordsbreddare och justerbord och kan inte mer än rekommendera den, Enligt mitt tyckte finns inget mobilt klyvbord som är ens i närheten av den precision man uppnår med festools sågar. Företaget har även en CS50 men den har jag inte haft lika mycket att göra med men det lilla jag känt är att den inte är mycket som skiljer maskinerna åt. Av och på knappen som fällde avgörandet för mig
Vinkelgradanslaget som följer med är inte 100% men nära på, däremot om man köper till deras fasta anslag så får du 100% precision.
Dammutsuget är ju en sak som jag fortfarande förvånas över att inte fler lyckas med att nå samma resultat som festools, Rena lungor på jobbet!
Vikten är i mångas ögon en avgörande faktorn, tyvärr är den i vissa avseenden lite FÖR lätt.
Trycker man på lite för hårt med ett långt stycke kan hela bordet lätt lite i framkant vilket kan förstöra ett helt arbetsstycke.
Men visst, det är en härlig känsla att knalla iväg med ett klyvbord under armen och en dammsugare i andra, slå det dewalt (Ryggmördaren)
Redigerat:
Märkligt att du tar upp den. Jag har en ELU och blev glatt överraskad när jag var inne på Flinks Järn i Bromma dan innan julafton och såg en "nyhet" uppställd - en Superjaws!Daniel_N skrev:
Varken ELU eller DeWalt utan något annat märke som jag inte kommer ihåg just nu... Inte samma benställning som den jag har, men i övrigt lik - förutom färgen...
Härligt att se att den säljs igen. En helt otroligt stabil konstruktion.
Traska in i hos närmsta Festool ÅF och be dem dema sina grejer, kan du få med en dominofräs till ett bra pris så kommer du bli överlycklig hur mycket du kan göra.CraneIsland skrev:Tack för många bra synpunkter och svar!
Lycka till.
Det var intressant, kommer du ihåg priset?bbits skrev:Märkligt att du tar upp den. Jag har en ELU och blev glatt överraskad när jag var inne på Flinks Järn i Bromma dan innan julafton och såg en "nyhet" uppställd - en Superjaws!
Varken ELU eller DeWalt utan något annat märke som jag inte kommer ihåg just nu... Inte samma benställning som den jag har, men i övrigt lik - förutom färgen...
Härligt att se att den säljs igen. En helt otroligt stabil konstruktion.
vad är "superjaws"