Konsulten skrev:
[quote author=geschwint link=1115706030/0#6 date=1115717070]Fein, Festo, *Makita*, Hilti m.fl hittar man fortfarande inte på dussinbutiker
Vet inte vad du menar med dussinbutiker, men Hornbach säljer väl Makita?
[/quote]


Hornbach håller på att sälja ut sitt återstående lager av Makita. De kom på att folk inte strosar in och råkar köpa en makita sådär bara. Tydligen skall Metabo, med lite lägre prissättning vara ersättare. ick denna info när jag ringade till Hornbach i Malmö för 1-2 veckor sedan och ville höra om en slagskruvdragare.

Så man kan nog säga att Makita (inte längre) säljs i dussinbutiker.
 
Daniel_N skrev:
[quote author=Konsulten link=1115706030/0#9 date=1115726344][quote author=geschwint link=1115706030/0#6 date=1115717070]Fein, Festo, *Makita*, Hilti m.fl hittar man fortfarande inte på dussinbutiker
Vet inte vad du menar med dussinbutiker, men Hornbach säljer väl Makita?
[/quote]


Hornbach håller på att sälja ut sitt återstående lager av Makita. De kom på att folk inte strosar in och råkar köpa en makita sådär bara. Tydligen skall Metabo, med lite lägre prissättning vara ersättare. ick denna info när jag ringade till Hornbach i Malmö för 1-2 veckor sedan och ville höra om en slagskruvdragare.

Så man kan nog säga att Makita (inte längre) säljs i dussinbutiker. [/quote]

Beijer säljer väl dem fortfarande? ;)

Tror faktiskt inte att färre återförsäljare gör ett bättre verktyg. DeWalt används defacto av många proffs också, så jag är helt övertygad om att kvaliteten är fullt tillfredsställande. Trots att K-rauta och Jula saluför dem. :)
 
Konsulten skrev:
[quote author=Daniel_N link=1115706030/90#99 date=1141041076][quote author=Konsulten link=1115706030/0#9 date=1115726344][quote author=geschwint link=1115706030/0#6 date=1115717070]Fein, Festo, *Makita*, Hilti m.fl hittar man fortfarande inte på dussinbutiker
Vet inte vad du menar med dussinbutiker, men Hornbach säljer väl Makita?
[/quote]


Hornbach håller på att sälja ut sitt återstående lager av Makita. De kom på att folk inte strosar in och råkar köpa en makita sådär bara. Tydligen skall Metabo, med lite lägre prissättning vara ersättare. ick denna info när jag ringade till Hornbach i Malmö för 1-2 veckor sedan och ville höra om en slagskruvdragare.

Så man kan nog säga att Makita (inte längre) säljs i dussinbutiker. [/quote]

Beijer säljer väl dem fortfarande? ;)

Tror faktiskt inte att färre återförsäljare gör ett bättre verktyg. DeWalt används defacto av många proffs också, så jag är helt övertygad om att kvaliteten är fullt tillfredsställande. Trots att K-rauta och Jula saluför dem. :)[/quote]


Beijer (iallafall i Lund) har inte längre Makita. Eksandhs har inte makita längre heller. Vilket är synd. Jag tror inte heller att färre återförsäljare automatiskt betyder sämre verktyg. Därmot kan det vara så att ett märke som inte har sålt sitt brand till pivatpersoner, och inte har en prissättning som uppskattas av privatpersoner får det väldigt svårt att sälja in sig till dussinbutikerna.

För övrigt tycker jag att det känns som om varumärket DeWalt håller på att diversifieras. Skillnaden i kvalitet på olika DeWalt maskiner har blivit större, troligtvis för att passa fler plånböcker. Att DeWalts bästa maskiner är hur bra som helst är en annan sak, menar bara att lägsta nivån har blivit lägre.
 
Men, är det ingen som går igång på Milwaukee ? :-?

PD2E20RZX500.jpg
LokTorH24X500.jpg
"De é bar å åk"
 
har en milwaukee sticksåg, spöar ju skiten ur vilken annan stickis som helst ;D
i princip vibrationsfri skön smidig och stabil.

Följande data är inget skryt...bara fakta! ;)
Steglös hastighet: 500-3000 slag/min med 4-stegs pendelfunktion för perfekt sågsnitt.
Slaglängd: 26mm
FIXTEC snabbladbyte, med få delar = färre delar som kan gå sönder.
Extra stor nållagrad stödrulle, skonar bladet.
Motviktsmekanism(AVS), minskar vibrationer med HELA 80%!
Kraftig bottenplatta av gjuten aluminium ger stadig sågning. Snabbjustering i 45º höger/vänster och justerbart framtill.
Smalt ergonomiskt handtag, ger bättre grepp och piggare händer.
Helvågselektronisk motor på 710W!
Vikt: 2,3kg
Standardutrustning: 4m QUIK-LOK-kabel, 5st sågblad och dynACase.
Splitterskydd i polykarbonat, spånblås, integrerad spånsuganordning i bottenplattan och plastglidplatta


Men jag tillhör dem som blandar, AEG, milwaukee, festool, bosch, dewalt en och annan noname har slunkit in i samlingen.

/m
 
Daniel_N skrev:
Beijer (iallafall i Lund) har inte längre Makita.
Finns i.a.f. många Beijerbutiker bland återförsäljarna på Makitas hemsida.

Daniel_N skrev:
För övrigt tycker jag att det känns som om varumärket DeWalt håller på att diversifieras. Skillnaden i kvalitet på olika DeWalt maskiner har blivit större, troligtvis för att passa fler plånböcker. Att DeWalts bästa maskiner är hur bra som helst är en annan sak, menar bara att lägsta nivån har blivit lägre.
Samma sak håller kanske på att ske inom denna industri som inom bilindustrin. Många lyxmärken ägs ju numera av dussinbiltillverkare, och den tillverkare som inte breddar sin målgrupp överlever inte. Allt handar trots allt i slutändan om att sälja så mycket som möjligt och att tjäna så mycket pengar som möjligt.
 
Sammsonite skrev:
Tar gärna emot tips på var i götet som man kan köpa bra och billigt både dewalt och Bosch. Skulle nog helst vilja ha ett Bosch Blå kit men hittar inget.
Jag brukar handla hos småmaskin service, en yrkesbutik utan krav på att du är företagare utan säljer till privatpersoner med. Proffisionell rådgivning, de vet när tex en grön bosch är tillräcklig för dina behov eller när den är ren skit (båda varianterna förekommer).

Jag köpte en ELU sticksåg där och den brädar tycker jag bosch blå, men tyvärr finns den modellen inte kvar ens som DW.
Kap och geren som jag köpte precis när ELU blev DW är kanon, men jag tvivlar lite på de nya DW spontant känns de inte lika getigna som gamla ELU.
 
Jag har en Milwaukee skruvdragare LokTor 12v och den är superbra. Är egentligen en Atlas Copco som är modifierad. AEGs BEST är nästan precis samma maskin.

Som några skriver så är olika märken bra på olika saker. Tigersågar är väl Milwaukees stora område.

Men på stickis är ju Bosch blå 85'an überlägsen. Inte ens deras egen dyrare slår den. En riktig klassiker. ;) (Väskhandtagsstickisar är riktigt larviga. Man ska ju, om möjligt, hålla sågen uppochner och se bladet genom träet!!)
 
  • Gilla
Lasse43
  • Laddar…
Här är föregångaren till DW707, 22 år gammal ELU, notera anhållet i plast, en av de första i Sverige, tror priset var 3.200:-. En såg jag haft mycket glädje av.
elumaskiner.jpg
 
Håller med tidigare inlägg, Milwaukee är grymma. Kolla deras nya batteri serie, V28. Den spöar alla andra när det gäller kraft kontra vikt.
 
sville skrev:
[quote author=Fixare link=1115706030/90#109 date=1142521057]Håller med tidigare inlägg, Milwaukee är grymma. Kolla deras nya batteri serie, V28. Den spöar alla andra när det gäller kraft kontra vikt.
Tråkiga är att de inte verkar begripa hur en cirkelsåg ska se ut...
Spana in denna länken http://www.milwaukeetool.se/int\sv\...ttery-circular-saws?OpenDocument&nav1=pro[/quote]

V28 cirkelsågen är kanonbra att jobba med, bra balans och grym batterikapacitet. Ser inget fel i deras design
 
maskin johan skrev:
dewalt= en black n decker på speed...  ;D

dom som gilla dewalt har inte provat något annat...jag menar ,kör man lada och inte ens har provat en mercedes så tycker man givetvis att ladan är bäst....
jepp, mercedes lliggewr lååångt ner på kundnöjdhet och har sedan många år ganska alvarliga brister i leveranskvalitet.. hade du sagt Toyota så, visst.. men sug-merca.. då duger nog DW bra om Mercedes är kvalitetsnormen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.