blå bosch skruvdragare-blä! hade en 9,6 volt-tömde batterierna medesamma. tacka vet ja de-walt!
 
pellefant skrev:
blå bosch skruvdragare-blä! hade en 9,6 volt-tömde batterierna medesamma. tacka vet ja de-walt!
Måste ha varit en rejält gammal modell med NiCd och minneseffektproblem. ;D
Ett av problemen med NiCd är att de klarar sådana extrema effektuttag att man kan "dra ut" det på nolltid. NiMH klarar inte detta och det får som positiv effekt att batteriet räcker längre.
 
geschwint skrev:
Till viss del håller jag med men... låt den chefen ta och skruva en altan under en dag med endast en Meec Tools dragare eller liknande tillgängligt och fråga honom igen efter det om verktygets betydelse. ::) Obs, altanen skall vara skruvad på en dag.

Jag skulle vilja formulera om det till "Ett proffs gör vad som helst med få bra verktyg". Dåliga verktyg hämmar både proffs och GDSare.
Samtidigt är skit bakom dragaren värre än en risig dragare....Ett proffs kräver bra maskiner men mer i ur den synpunkten att det är ett dagligt verktyg.
 
Helt riktigt, skit bakom spakarna kan rasera den bästa dragare eller det bästa materialet... eller helt enkelt få ett snyggt projekt att se #"¤%"#-igt ut. ;D
 
Presis varit och köpt DW Vinkelslip 230mm's , helt kanon o jobba med.. Värd varenda krona..
 
Kan bara hålla med...

Fast ibland kan det vara svårt att motivera pyntandet av slantar för att göra något väldigt sällan.

Jag tycker att ett jobb blir roligare och bättre utfört med bra verktyg som inte ställer till det. Har själv haft snea vinklar, rapplig såg, blötjärnsmejslar m.m... fast billigt var det, och snett blev det, och gnällig blev jag, och ut åkte dom.
 
måste slänga in ett plus för min guling sticksåg nu bara...
(en fistool hade säkert gjort samma jobb osså;) )

"ger"sågat med den, lister ute på landet... funkat hur bra som helst... hade ALDRIG i hel_etet gått med min pensionerade gröna bosch...
 
Hammarn skrev:
Bosch? Tillverkas inte de i Taiwan?
Tillverkas i Kina, Schweiz och Mexico så vitt jag vet....
 
Gering med Makita (4341) går som en dans också. Tillverkade några fasta skohyllor på plats med den.

Lite värdelöst vetande ::) : Makita tillverkas i England, Japan och Kina. Det är vad jag sett på mina verktyg iafa. Kanhända att de görs på andra ställen med.
 
Haagbard skrev:
Tillverkas i Kina, Schweiz och Mexico så vitt jag vet....
Blåa Bosch tillverkas och monteras av egna dotterbolaget Scintilla i Schweiz. Det landet har ju någon slags mekanisk tradition att upprätthålla. ;)
 
Min gröna bosch sticksåg som är 10 år gammal fungerar fortfarande utan problem. Jag har inga problem att precisionsåga med den. Jag använder mest billiga verktyg och tycker att dom flesta håller bra. Köper sällan det allra billigaste. Men ändå helt klart budgetverktyg. Ingen av mina maskiner har ännu gått sönder trots att dom får arbeta ordentligt.

Svärfar har en b&d handcirkel och en kap/gersåg som är från 79 och dom fungerar ännu trots flitig motion.
 
Johan Gunverth skrev:
Blåa Bosch tillverkas och monteras av egna dotterbolaget Scintilla i Schweiz. Det landet har ju någon slags mekanisk tradition att upprätthålla. ;)
Ja OCH i Kina samt Mexico ;)

Edit: Var och köpte en grön Bosch-slip (made in Hungary) till brorsan i present igår, spanade då in maskinerna på den "blåa sidan" också, förutom Made in Schweiz så såg jag Made in USA, Germany, Kina och Malaysia.......och då tittade jag kanske bara på 7-8 maskiner, vart är vi påväg :-/
 
charta77 skrev:
Jajaja, den här batteridrivna skrivdragaren skall det vara.

[länk]
Ha, förstod vilken skruvdragare det gällde  ;D
Tyvärr fattades sista 10 sekunderna i filmen när jag tittade (följaktligen själva poängen oxå)

Edit: Nu var filmen 37 sekunder istället för 23, skillnad det ;D
 
Ha ha... ;D Den var riktigt kul den....tur man kör med mutterknackare från Jula!

Tråden har ja inte sett förr, kul att se trofastheten som finns till vissa fabrikat. Jag tycker nog att det viktigaste är att köpa efter sitt eget behov.

Själv har jag köpt en del Noname maskiner som jag kännt att jag kan misshandla och sedan slänga...Märkligt nog har jag bara haft problem med "märkes" maskiner!

*Bosch (grön iofs) excenterslip, glappar.
*Atlas Copco (Svart) överhandsfräs, glapp i hastighetsreglering.
*AEG hyvel, osade bränt innan den skar ihop.
*Hitatchi borrhammare glappar.
*En noname excenterslip, glömde den utomhus under hela vintern...

Motsatsen:
*Bruksbo (Rusta) Borrmaskin 900W, blandat mängder med betong och cement. funkar utmärkt.
*Scandic elhyvel (Göfab), samma jobb som AEG´n men funkar fortfarande.
*B&D cirkelsåg (ca 30år), sitter numera monterad i egenbyggt sågbord, har klyvt mängder med egna 50mm reglar.
*Bruksbo (Rusta) vinkelslip 115mm, misshandlad med bla 180mm stenskiva.

Har jag haft tur med de billiga masinerna och fått måndagsex. av de dyrare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.