Erik_D: är inte 18 volt VÄL blaffigt på en skruvdragare??

...fast du drar kanske inte armaturer ovan huvudet med den?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Snickarboden skrev:
Johan Gunwerth>Angående "världens bästa kap/gersåg" så vill jag nästan utmana dig på en liten tävling... idag är min ELU 174 närmare 20 år men du får ett handikapp på 20 år till så kan vi då jämföra precision *ler*...
;D Elu har verkligen varit föregångare vad gäller gersågar. Snickaren som monterade fasaden på nya huset hade en 174:a anno dazumal och det verkar vara en evighetsmaskin.
Anledningen till att jag är B-blå är att en gammal skolkamrat säljer dem (billigt till mig), en annan kamrat servar dem och att jag alltid har jobbat med dem. Märkestrogen. Pinsamt, men sant!
 
Hade en kille här som monterade parabolen (var för lat för att göra det själv) hade en "noname" 23,6volts skruvdragare som inte klarade jobbet... Han såg lite förvånad ut när jag tog fram min gamla 9,6 volts Hitachi som naturligtvis klarade biffen galant. Han såg mer förvånad ut när han såg den andra Hitachidragaren (en nyare14,4 voltare...), lite nyfiken var han nog på varför jag hade två...

//Markus
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Fick hem vår markis för ett tag sedan. Killen som vi köpt av tidigare hade med sig sin Hilti dragare och ett spärrskaft med förlängning. - Vad skulle han ha skaftet till... ???

Markisen monteras med franskskruv 12x120. Han förborrade med Hiltin och hade tänkt börja med skaftet då jag plockade fram min Makita 6935 Slagdragare och tyckte han skulle prova.

Har ni sett kalvar på första grönbetet ::) Ungefär så såg han ut. Han ville köpa den direkt av mig. Monteringen tog 5 minuter istället för 40 minuter (handdragning av bult), varje bult (6st) tog ca 10 sek. Kunde istället åka iväg till nästa utan att ha värk i armen. Spenderade istället tid vid kaffekoppen ;D och lite småprat

Han skulle beställa en direkt från staterna, hade kompis med beggad makita laddare.

Han visste inte att det fanns sådana verktyg. Kunde bara hålla med, den är underbar. Ett av de bästa elverktyg jag kört med... Håller med om att vissa märken är bra på vissa saker även om jag har svårt för att köpa annat än dessa blå/grön/turkosa (skiljer mellan modeller) verktyg
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Min Bosch GSR 24 VE 2 drar också i franskskruv i den dimensionen. Drog några såna rackare i balkskorna under altandörrarna. Rätt häftigt faktiskt...man får köra med extrahandtaget på annars åker man med runt om det nyper. :)

För övrigt tycker jag att topic på den här tråden är både upprörande och patetiskt. ;P
 
KarlXII skrev:
För övrigt tycker jag att topic på den här tråden är både upprörande och patetiskt. ;P
;D ;D ;D
 
bara starten "Dewalt är de bästa verktygen !", prova "Dewalt GÖR de bästa verktygen !"

men även där är man ute och cyklar, gillar dewalt stenhårt personligen, men inser att det visst finns bättre saker (typ vissa blå bosch, festool överlag, makita etc etc)...

har precis bytt ut nästan hela arsenalen mot gulsvart (kombokit + lite shopping från staterna...) och kommer nog shoppa resten gulsvart osså... men mest för att jag ser fördelar i att ha en och samma firma vid service och dylikt...

(sen är dock dewalt ONÖDIGT dyrt i Sverige, ett hån mot oss konsumenter)
(edit, kanske skulle skriva att verktyg ÖVERLAG är onödigt dyrt, eller rentutav ALLT inom bygg, även material)
 
Jag gav 9500:- + moms för hela rasket.

Fasting65: Nackdelen är just tyngden, ska ja skruva armaturer en hel dag tar jag med min gamla 12 volts dragare

 
KarlXII skrev:
Min Bosch GSR 24 VE 2 drar också i franskskruv i den dimensionen. Drog några såna rackare i balkskorna under altandörrarna. Rätt häftigt faktiskt...man får köra med extrahandtaget på annars åker man med runt om det nyper. :)

För övrigt tycker jag att topic på den här tråden är både upprörande och patetiskt. ;P
Fast en 24V maskin, den väger ju bly... ;) och som du säger, man snurrar med i en lustiger dans om man inte håller i sig. Det som är så bra med Makitas slagdragare, och andra färger för den delen, är att du kan faktiskt dra en franskskruv med en hand och hålla materialet med den andra. Det kan du inte med en vanlig dragare och dom krafterna.
 
Tycker att metabos skruvdragare med impulsfunktion är väldigt bra. Fungerar lite som en slagdragare fast inte lika effektiv som en sådan men tillräkligt effektiv för att dra i "vanliga" långa träskruv. Enligt metabos hemsida så är dom ensama om den här funktionen.

Inget verktyg är bättre än den som håller i det.
Som en fd. chef till mig sa när jag klagade på dåliga verktyg. Proffs gör vad som helst med vilka verktyg som helst.
 
Niq skrev:
...Inget verktyg är bättre än den som håller i det.
Som en fd. chef till mig sa när jag klagade på dåliga verktyg. Proffs gör vad som helst med vilka verktyg som helst.
Till viss del håller jag med men... låt den chefen ta och skruva en altan under en dag med endast en Meec Tools dragare eller liknande tillgängligt och fråga honom igen efter det om verktygets betydelse. ::) Obs, altanen skall vara skruvad på en dag.

Jag skulle vilja formulera om det till "Ett proffs gör vad som helst med få bra verktyg". Dåliga verktyg hämmar både proffs och GDSare.
 
Skruvdragare=Festool TDK 12
Kap & Gering= DeWalt (Absolut med den hopfällbara bänken)
Skruvdragare/borrmaskin=DeWalt XRP 18v
Cirkelsåg sladd=Festool
Cirkelsåg bateri=DeWalt
Slagborr=Hilti
Sticksåg sladd=makita. Mycket pga. lösningen med lysdioden som lyser upp precis vart man sågar.
Tigersåg=DeWalt 18v

Fördelen med DeWalts verktyg är att de har ett brett sortiment med samma batteri, laddare osv.
Ju mer jag köpt i batteri väg, desto mer älskar jag faktiskt de sakerna. Speciellt det nimma 18v cirkelsåget jag skaffade.¨

Sitter och kollar på länken www.braverktyg.com som någon nämde och kan absolut inte hålla med om att de lämnar bra priser.
Ser tex. lösa batteri 18v 3a dewalt för 1310 vilket blir 300:- mer än vad jag betalade när jag köpte 2 ytterligare.
Handlar mina elverktyg på optimera, ahlsells samt profero i Kristianstad, Skåne.
 
Chefen har inte alltid rätt . Jag håller med om att till vissa saker så krävs det bra verktyg. Men han hade en bra poäng med det han sa.
 
Känner mig som katt bland hermelinerna, amatörskruvare som man är ;)

Jag har precis köpt en DeWalt borrhammare, den slår hittills allt jag provat. Bosh blå, AEG, hilti etc är för dyra för hemmapulare enligt min mening. DeWalt är på gränsen. När jag jämför denna maskin med de jag haft tidigare, de som "såna som jag" vanligen brukar köpa så jämför jag t ex med Black&Decker (trasig slagfunktion från början, vid andra användningen gick sds-chucken sönder...), Bruksbo (hehehe, nån av er som varit på Rusta..) som hade samma slagstyrka som en mygga ungefär och andra i den klassen, dvs från 300 upp till 1500. De fungerar så länge man skall borra i trä, men regla upp betongväggar i en hel källare med en vanlig slagborr... blä.

Tyvärr köpte jag massa noname i början och det är först nu när man byggt veranda, trappa och renoverat källaren som man inser att man borde satsat på bättre grejor. Sent skola syndaren vakna...
 
Benno. skrev:
Med tanke på den offensiva marknadsföringen för "gulingarna" som verkar pågå just nu lär köparna få betala för mer än bara kvalitet.
Med tanke på utebliven marknadsföring för andra kvalitetsmärken lär köparna endast betala för kvalitet. :p :p :p :p :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.