9 394 läst · 20 svar
9k läst
20 svar
Det vi inte fick veta om Villa Serenity i Husdrömmar avsnitt 3
Med för mycket pekpinnar så kommer det ju aldrig kunna byggas några fräcka hus. Här har man ju inte snålat precis. Värdigt isolerat etc, så varför inte då få sätta mycket glas?Oldboy skrev:
Energikraven känns mest för att byggare och hustillverkare inte skall snåla bort isoleringen (så snål-svenson inte blir lurad eller kan fimpa bort det för att spara för stunden).
Hur många gamla kåkar står inte och läcker betydligt mer energi än detta hus, år efter år? På ett sätt skulle det ju istället finnas krav att gamla kåkar skulle energieffektiviseras (inte nödvändigtvis med mer isolering och fuktskador på grund av tätning). Vissa hus skulle faktiskt behöva rivas eller totalrenoveras. Många hus har liksom gjort sitt. De som liknar något har ofta någon eldsjäl satt fingrarna i och åtgärdat. De hus jag avser är gamla stapelvillor som finns som dussinvara här och var. De är bara trista, gammalmodiga och energi-in-effektiva och inte värda att hålla sig kvar med.
Tänk va trist om det inte skulle gå att bygga ett hus likt detta, om nu någon vill det, för att det finns för mycket regler. Var finns då den artistiska friheten och utvecklingen? Ja inte ligger den i enstegstätade hus i alla fall (en svensson-fallucka). Producera lite billigare, klarar energireglerna ofta med billiga skräpgrejer, men ack vilken energi/miljöförlust det är med alla problem de fört med sig.
Intresset av energiberäkningen är just för att huset är som det är. När jag försökt att fuska ihop energiberäkningar enl ngn websida för sådant så har det varit alldeles rysligt besvärligt att få till godkända siffror, och då på en enkel kåk med relativt små fönsterytor. Därför undrar jag naturligtvis hur de stora pojkarna gör.
En eloge till dig, och man ser hur de tvingas fuska likt VW för att få ihop det (då du inte fått det att gå ihop).Oldboy skrev:Intresset av energiberäkningen är just för att huset är som det är. När jag försökt att fuska ihop energiberäkningar enl ngn websida för sådant så har det varit alldeles rysligt besvärligt att få till godkända siffror, och då på en enkel kåk med relativt små fönsterytor. Därför undrar jag naturligtvis hur de stora pojkarna gör.
Miljömupparna är ju tyvärr så lätta att lura, för de som kan. Men vi vanliga dödliga, har ju tyvärr inte samma möjlighet att fuska. Vi skall/vill ju själva bo i det senare under lång tid - inte bygga för att sälja - och vill ju då inte ha ett korthus.
Det verkar som det bara blir fler och fler regler, som inte kan följas/uppnås, och de utan skrupler fixar det och kan tjäna på det.
Snart kan man ju för f.n inte ta i en hammare en, för man har ju inte gått kursen....
Fram för mer långsiktighet, sunt förnuft och släng ut alla höga stollar på höga stolar som inte kan ett skit. Låt oss få leva.
Forskning och tester leder till framsteg, inte förbud och fler regler.
Oj då.... har 330 kvm yta totalt åt frugan och mig! Lite stort men vi har plats för alla våra projekt.
Liknande trådar
-
Det vi inte fick veta om trädgårdsmästarbostaden i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Det du inte fick veta om huset i växthuset i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Fårladan vid Hornborgasjön ? det du inte fick veta
Artikelkommentarer -
Det vi inte fick veta om det runda passivhuset i Husdrömmar
Bloggkommentarer -
Det vi inte fick veta om Nika och Juhas suterränghus i Sollentuna
Artikelkommentarer