Bra kompletterande info! Varken Pernilla eller Gert är några konstruktörer (nej arkitekter är inte konstruktörer det har vi sett tidigare i den här serien), så det kanske inte är så konstigt att det inte får så mycket plats i serien.
Kanske något för SVT att komplettera med på webben?
För övrigt hoppas jag Simone och Tommy får ett långt och friskt liv tillsammans. Är så less på att se Pernilla vältra sig i andras olycka i ett program som man trodde skulle handla om hus...
 
FredrikB_Viby
Jag tror vi ser på olika program för jag tycker Pernilla gör ett utmärkt jobb på de sociala bitarna. Det är ju en del som gör programmet så bra, det skildrar verkligheten och den process som många går igenom, både bra som dåliga. Det är ju dessutom väldigt tydligt uttalat i programmet att det inte enbart handlar om huset som sak. Så jag förstår om du är less om du förväntar dig något annat än vad programmet är tänkt för...
 
Så kan det vara, tycker ändå att det ges för stort utrymme i programmet. Och jag vet att många tycker som jag.
Bl.a. tidigare deltagare i programmet. http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article22251611.ab

PeeWee skrev:
FredrikB_Viby
Jag tror vi ser på olika program för jag tycker Pernilla gör ett utmärkt jobb på de sociala bitarna. Det är ju en del som gör programmet så bra, det skildrar verkligheten och den process som många går igenom, både bra som dåliga. Det är ju dessutom väldigt tydligt uttalat i programmet att det inte enbart handlar om huset som sak. Så jag förstår om du är less om du förväntar dig något annat än vad programmet är tänkt för...
 
Jag undrar om inte det där med värmeförluster från ett runt hus alternativt ett traditionellt fyrkantigt hus har betydelse på husets läge. Ett runt hus som ligger ganska öppet, som det kan göra på slättbygd, det kyls ju av på alla sidor oavsett vindriktning med samma vindhastighet medan ett fyrkantigt hus kyls av mest på den sida som det för tillfället blåser på. Till de andra sidorna har ju vindenhastigheten bromsats upp av de kantiga formerna och därmed mindre nerkylning. Sedan undrar jag hur K-värdet ser ut på olika sektioner i det runda huset. De har ju byggt med ganska stora glasytor, vilka ju i de flesta fall har sämre K-värde än vad en isolerad vägg har, speciellt i deras fall då de byggt med mycket isolering i väggarna. Det skulle vara intressant att få veta hur det är med det.
 
Mycket kul och annorlunda hus! Reagerar lite på teglet som man har i mitten av huset för att ackumulera värme.
Är inte fördelen med tyngre material som störst när de är längst ut i en konstruktion och kan fungera som "dämpare" för temperatursvängningar ute?
 
Kul att få veta val av virke. Kebony är helt OK, men min Organowood börjar ruttna redan efter 6 månader. Trät där är varken dödat eller fossiliserat! Detta är något tillverkaren försöker slå i folk. All fossilisering av trä leder till att trät bryts ned kraftigt. Kanske är Organowood lika bra som obehandlat trä, men så mycket dyrare. Dessutom har flera på byggahus.se klagat på luddiga ytor.
 
I avsnitt tre av husdrömmar fick vi inte heller veta något om väderskyddet. Det var huset som byggdes på pålar.
 
"Ett runt hus som ligger ganska öppet, som det kan göra på slättbygd, det kyls ju av på alla sidor oavsett vindriktning med samma vindhastighet medan ett fyrkantigt hus kyls av mest på den sida som det för tillfället blåser på. Till de andra sidorna har ju vindenhastigheten bromsats upp av de kantiga formerna och därmed mindre nerkylning."

Är det inte tvärtom? Kantiga former brukar ge både högt tryckfall, många och stora virvlar. Det har visat sig att runda hus klarar tornado eller orkan bäst i jämförelse...
 
P
Som vanligt när man läser en sådan här artikel är det en hel massa frågor som man inte får svar på. Jag kan inte förstå att man inte kan informera om mer fakta, materialval, tankegångar, kostnader etcetera. Men jag antar att formatet är sådant att en artikel inte kan bli hur lång som helst. Och vem skulle orka igenom en så lång artikel? OBS. Ironiskt skriven kommentar. Husdrömmar är ett underhållningsprogram på bästa sändningstid, inte någon faktabaserat kunskapsuppdrag. Det har fått fler intresserade av arkitekttur och annorlunda lösningar.
 
G
Man kan väl driva en värmepump med solcells-el också. Problemet är väl att lagra elenergin så att man kan utjämna variationerna i solinstrålning.
 
K
Robert Kooijman skrev:
Är det inte tvärtom? Kantiga former brukar ge både högt tryckfall, många och stora virvlar. Det har visat sig att runda hus klarar tornado eller orkan bäst i jämförelse...
Det stämmer säkert. Men då borde väl det bästa vara ett dropp-format hus i vindriktningen. Hoppas vi får se det om något år :)
 
P
Som vanligt när man läser en sådan här artikel är det en hel massa frågor som man inte får svar på. Jag kan inte förstå att man inte kan informera om mer fakta, materialval, tankegångar, kostnader etcetera. Men jag antar att formatet är sådant att en artikel inte kan bli hur lång som helst. Och vem skulle orka igenom en så lång artikel? OBS. Ironiskt skriven kommentar. Husdrömmar är ett underhållningsprogram på bästa sändningstid, inte någon faktabaserat kunskapsuppdrag. Det har fått fler intresserade av arkitekttur och annorlunda lösningar.
 
FredrikB_Viby skrev:
Bra kompletterande info! Varken Pernilla eller Gert är några konstruktörer (nej arkitekter är inte konstruktörer det har vi sett tidigare i den här serien), så det kanske inte är så konstigt att det inte får så mycket plats i serien.
Kanske något för SVT att komplettera med på webben?
För övrigt hoppas jag Simone och Tommy får ett långt och friskt liv tillsammans. Är så less på att se Pernilla vältra sig i andras olycka i ett program som man trodde skulle handla om hus...
Vältra sig i andras olycka är ett mkt märkligt ordval, det låter ju som om du tror att Pernilla njuter av att se andras elände. Vi som har renoverat eller byggt hus får hög igenkänningsfaktor när även den mänskliga faktorn kommer med i programmet. Tycker det är skönt att slippa se två besserwisser gubbar som enbart snackar i tekninska termer.................
 
S
oh, vad kul att läsa så många kommentarer om vårt runda hus även i detta forum, både de positiva och de tvekande. Om det är ok så svarar jag gärna på era frågor här eller via mail eller på en av årets Bomässor där jag berättar om huset.

Vill gärna komplettera lite i detta forum. Vårt hus har en uppmätt lufttäthet (A-mätning) på 0,20 omsättningar per timme (n50 krav är 0,60 oms/timme) detta motsvarar i svenska siffror 0,05l/sm2 (q50) och är ett tillfredställande resultat på lufttäthet och tyvärr fortfarande inte självklart på alla byggnader vilket skulle vara krav. 0,3 l/sm2 är inte tillräckligt, OBS enheter som är avgörande när man jämföra och tycker till.
Huset har under tre vintermånader totalt använd 1200kWh för värme, varmvatten och fläktel. Solcellerna är inte inkopplat ännu och kommer producera mer än vad vi förbrukar under året. Vi har 22 grader inomhustemperatur jämt och följer upp alla data åt Energimyndigheten. Nej, det är inte kallt men vi har vald lite strålningsvärmen just för mysfaktorns skull och då en kamin har för hög effekt valde vi en liten bioethanol kamin som passade oss i designen.
Självklart är ett fyrkantigt tvålanshus mer kompakt än ett rund hus men vi ville bygga i ett plan och ändå klarar de internationella passivhuskraven och det var inte möjligt för bara två år sedan. Först nu finns det komponenter som är så bra att vi kan bygga enplansvillor även i vårt kallare klimat med mindre sol.

Vi följer upp allt och blogga om allt, både ev möglande trallgolven eller när vi kommer ta ner de två solcellspaneler som ta bort utsikten mot sjön. det är förresten den enda kommentaren vi höll med Gert, och vi pratade om det innan och men vintern och bygginspektören kom emellan. Vi bor inte i en plastfolie och vårt hus andas genom en ventilationsanläggning, har aldrig känt så bra luft inomhus, inte instängt, alltid optimalt tempererat.
Hör gärna av er om ni har fler frågor eller läs mer på Circuitus hemsidan, det har TVn nämligen suddat på våra T-shirt för att man var rädd för att det är kommersiell. men vi säljer inget utan vill bara ge kunskap och delar med våra erfarenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.