J Jan_Backman skrev:
Och jag avsåg att även familjen skall kunna vara admins, när jag varit ute och rest med jobbet så har familjen ibland haft svårt att hantera sakerna hemma - det är något jag aktivt försöker komma ifrån.
Men inte superadmins...

M MrDizzy skrev:
Hur är det med Hubitat C7?
De är ju (om jag förstått det rätt) ett mellanting mellan Samsung SmartThings och HA... eller?
Förstått det som att Hubitat är det närmaste man kan komma HA, men utan att det blir tidskrävande.
Man betalar för det å andra sidan.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
För de som är intresserade av Home Assistant så är detta en bra video att börja med:
-

Den bekräftar dock att det fortfarande krävs rätt måånga steg för att komma igång med många av de enklaste sakerna som jag fick "gratis" med SmartThings.

Btw, jag har gjort en egen ZigBee Device Handler för en dimmer-puck jag hade köpt som inte stöddes "native". Det var faktiskt inte så svårt när jag väl hade förstått hur den webbaserade utvecklingsmiljön skulle användas. Detta var iofs lite svårt att läsa sig till, men när man läst några drivrutiner så trillar poletten ned.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
tycker ni missar en del viktiga punkter i artikeln, tex att dom flesta z-wave hubbar inte fixar mer än 30-40 enheter innan dom börjar bli sjukt sega eller kraschar, jag vet bara 4 som hantera 232 enheter bra, 3 som gör det mycket bra, dock behöver två av dom styras av HA för att bli riktigt bra (då testar jag ändå olika hubbar frekvent och gjort det under många år) sedan kan det ju vara bra att nämna att z-wave måste konfigureras korrekt om man vill ha ett stabilt system som är snabbt särskilt när nätverket växer. 20-30 enheter är vanligen ingen problem men försök köra 100+ enheter utan att konfigurera, då kan det ta flera minuter att tända lampor om dom tänder alls.

sedan kan det ju vara bra att ta upp problemen med protokollen på 2.4ghz banden då många faller för det då det oftast är billigt att köpa jämfört med z-wave eller knx.
dvs att dom stör/störs ut sjukt lätt särskilt när man kommer upp i ett antal enheter.
Sedan finns det alltid dom som hävdar dom minsann kör 100 shelly prylar utan minsta problem, ok visa en logg för senaste månaden så tror jag dig.

C chali skrev:
tycker ni missar en del viktiga punkter i artikeln, tex att dom flesta z-wave hubbar inte fixar mer än 30-40 enheter innan dom börjar bli sjukt sega eller kraschar, jag vet bara 4 som hantera 232 enheter bra, 3 som gör det mycket bra, dock behöver två av dom styras av HA för att bli riktigt bra (då testar jag ändå olika hubbar frekvent och gjort det under många år) sedan kan det ju vara bra att nämna att z-wave måste konfigureras korrekt om man vill ha ett stabilt system som är snabbt särskilt när nätverket växer. 20-30 enheter är vanligen ingen problem men försök köra 100+ enheter utan att konfigurera, då kan det ta flera minuter att tända lampor om dom tänder alls.

sedan kan det ju vara bra att ta upp problemen med protokollen på 2.4ghz banden då många faller för det då det oftast är billigt att köpa jämfört med z-wave eller knx.
dvs att dom stör/störs ut sjukt lätt särskilt när man kommer upp i ett antal enheter.
Sedan finns det alltid dom som hävdar dom minsann kör 100 shelly prylar utan minsta problem, ok visa en logg för senaste månaden så tror jag dig.
När det gäller WiFi så har jag inte noterat några som helst problem med detta i samband med ZigBee. Och jag har ändå ett 50-tal ZigBee-device i huset och ännu fler WiFi-device på fyra olika APor. Iom att ZigBee använder andra enheter som routers så är rimligen detta problem störst om man har långt till en enhet utan att det finns andra enheter på vägen. Detta innebär rimligen att problemet är störst med Xiaomis batterienheter då de inte stöder routing annat än via den väg som användes när de sattes upp. Av denna orsak så parar jag alla mina Xiaomi batteridevice direkt mot min ZigBee-gateway och ser till att ha dem inom tio meter från denna (det klarar de utan problem i mitt hus i alla fall).

Att Z-wave blir segt har jag ingen erfarenhet av då jag inte har så många enheter med Z-wave. Det är inte heller något jag hört att bekanta med Z-wave har problem med heller, även om jag läst något enstaka inlägg på nätet om detta. Jag rekommenderar dock inte Z-wave vid nyanskaffning av helt andra skäl, det är dyrare och det ser ut som att ZigBee kommer att ta över en stor del av nischen som Z-wave har haft.

• Gilla
Sista spiken och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Förstått det som att Hubitat är det närmaste man kan komma HA, men utan att det blir tidskrävande.
Man betalar för det å andra sidan.
Jag körde homeassistant på en ubuntuserver (Intel NUC) tidigare men gick över till en Hubitat istället. Visserligen kostar den ca 1200, men att köpa en zwave + en zigbee sticka och dessutom en server lär knappast bli billigare... Så i princip självkostnadspris om man inte har prylarna(stickor + server) hemma, dessutom trevlig formfaktor.

Har "hackat" en hel del men tycker ända att home assistant var ganska yxigt och gillar Hubitat betydligt bättre. Har fungerat stabilt och UI är trevligt också. Bra tryck på dev community också eftersom det är lätt att skriva egna plugins.

• Gilla
Bravehead och 2 till
  • Laddar…
J Jan_Backman skrev:
När det gäller WiFi så har jag inte noterat några som helst problem med detta i samband med ZigBee. Och jag har ändå ett 50-tal ZigBee-device i huset och ännu fler WiFi-device på fyra olika APor. Iom att ZigBee använder andra enheter som routers så är rimligen detta problem störst om man har långt till en enhet utan att det finns andra enheter på vägen. Detta innebär rimligen att problemet är störst med Xiaomis batterienheter då de inte stöder routing annat än via den väg som användes när de sattes upp. Av denna orsak så parar jag alla mina Xiaomi batteridevice direkt mot min ZigBee-gateway och ser till att ha dem inom tio meter från denna (det klarar de utan problem i mitt hus i alla fall).

Att Z-wave blir segt har jag ingen erfarenhet av då jag inte har så många enheter med Z-wave. Det är inte heller något jag hört att bekanta med Z-wave har problem med heller, även om jag läst något enstaka inlägg på nätet om detta. Jag rekommenderar dock inte Z-wave vid nyanskaffning av helt andra skäl, det är dyrare och det ser ut som att ZigBee kommer att ta över en stor del av nischen som Z-wave har haft.
det beror nog lite på hur man bor och vad man har för saker, 50 enheter är inte mycket för att styra en villa medans i en lägenhet kan 30 enheter vara hopplöst på grund av grannarnas prylar, problemen i en villa med kommer när du börjar komma upp i antalet enheter och du vill styra hela huset, sedan är det fantastik många som inte märker att batteri saker ramlar bort, dvs man tror sakerna funkar kanon, och märker det inte förens man ska använda dom, tex magnetsensorer, först när man öppnar fönstret och kollar status då märker man det.
Är ju egentligen bara kolla alla forum som rör smartahem, då ser man direkt vilka som har problem, enda gångerna jag ser problem med z-wave eller knx är när personen inte konfigurerat sakerna rätt och kör defolt eller försöker köra stora nät på en kontroller gjord för 40 enheter.

Som exempel kan jag ta två händelser senaste veckorna, ena körde plejd, elektrikens favorit, detta slogs ut av ett billigt blåtandstangetbord även om det var på flera meters avstånd. sedan var jag i en större villa där man körde hue och ikea, ett par wifi lampor, wifi kördes via två unifi ap, problemet var att sakerna slutade fungera och telefoner och plattor kopplade ner, en Scan av bandet visade att kanalerna var helt överfulla, detta är då i en friliggande villa, efter plockat bort ett tiotal lampor fungerade sakerna igen. (fanns inga lediga kanaler)

Zigbee är dock bäst enlighet min mening av dom saker som använder 2.4bandet, tyvärr tror jag zigbee kommer försvinna till fördel för chip, man hävdade att det ska vara två standarder men alla andra 2.4ghz saker ska in i chip men zigbee nämn ingenstans, dessutom tycks chip använda zigbee´s dotdot teknik. men vi får se vad som händer. å andra sidan kan man fortfarande köpa x10 saker så det lär inte dö direkt.

att zigbee skulle ta över z-wave vet jag inte var du sett det? att zigbee kommer vara mer poppis för det är billigt håller jag med om, på samma sätt som chip kommer vara standard i dom flesta hus där man styr delar av huset, däremot är jag helt säker på att knx och z-wave kommer vara det som dominerar för dom som ska styra hela hus och kräver stabilitet dvs ett par hundra enheter.

När det gäller z-wave hubbar, z-wave är otroligt pratsamt, mycket beror på att modulerna ofta har mycket mer funktioner än andra protokoll samt ska vara bakåtkompatibla, dvs har polling enablat, på ett nätverk med 60 enheter så kommer du ligga på hundra talet händelser i sekunden om du inte ställer in parametrarna, på ett nätverk med 100 enheter eller 200 då är är vi uppe på flera hundra i sekunden. tänk nu att signalen inte går fram till en enhet, då får skapas en kö som växer väldigt fort. om du sniffar med zway är detta lätt att kolla, eller om du har en hubb med detaljerade loggar tex veras luup log jag brukar försöka lägga mig runt 10 händelser i sekunden på ett 100+ nät då har du extremt bra respons på sakerna och hubbarna kraschar inte. när jag säger stabilt talar jag om år utan problem och sakerna ska ske ögonblickligen.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
F
C chali skrev:
Zigbee är dock bäst enlighet min mening av dom saker som använder 2.4bandet, tyvärr tror jag zigbee kommer försvinna till fördel för chip, man hävdade att det ska vara två standarder men alla andra 2.4ghz saker ska in i chip men zigbee nämn ingenstans, dessutom tycks chip använda zigbee´s dotdot teknik. men vi får se vad som händer. å andra sidan kan man fortfarande köpa x10 saker så det lär inte dö direkt.
Mmm, precis som Thread skulle ta över marknaden och konkurrera ut alla andra..

CHIP ersätter inte Zigbee, det ersätter möjligen transportlager och uppåt, men det är tveksamt varför man skulle vilja köra CHIP ovanpå ett Zigbee-radiolager när det redan finns en hel stack som är vältestad och funkar. Dessutom har de ju precis presenterat Sub-GHz Zigbee.

Se det snarare som ett sätt att standardisera alla miljarder produkter som kör WiFi idag med helt olika protokoll.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F fnord skrev:
Mmm, precis som Thread skulle ta över marknaden och konkurrera ut alla andra..

CHIP ersätter inte Zigbee, det ersätter möjligen transportlager och uppåt, men det är tveksamt varför man skulle vilja köra CHIP ovanpå ett Zigbee-radiolager när det redan finns en hel stack som är vältestad och funkar. Dessutom har de ju precis presenterat Sub-GHz Zigbee.

Se det snarare som ett sätt att standardisera alla miljarder produkter som kör WiFi idag med helt olika protokoll.
Skillnaden är väll att chip knyter samman bt,wlan,nat, osv och desutom pushas av en väldigt stark grupp inom alliansen. Personligen tror jag inte för 5 öre att man kommer utveckla två protokoll jämtevarandra där det en kan tala med närmast alla andra 2.4 saker och det andra bara kan tala med sig själv. Jag tänker tex som för ikea lär chip var självklart för att sy samman saker på ett enklare sätt åt Svensson. Men vi får väll se, det lär ta ett par år innan chip finns i tillräckligt med saker. Som jag ser det skulle det vara rent idiotiskt att skapa ett protokoll till utan att ersätta något, finns ju redan för många.

CHIP kan absolut bli något tror jag, men kommer ändå att tänka på denna...

standards.png

• Haha
  • Gilla
marjons och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.