J Jan_Backman skrev:
Familjen tycker inte att det är OK. Jag har inte försökt ändra på nattkissandet, men jag har försökt med lampan ovanför köksbordet. De ville inte ha en särskild knapp för att kunna styra den. De ville använda samma brytare på väggen som de alltid har använt för detta.
Jag försökte nog bara skoja lite om att man skulle försöka automatisera skälva människorna för att enklare kunna förutsäga beteendet!..

Men själv är jag av den åsikten att alla normala saker ska gå att styra fysiskt också. Jag kör HomeAssistant med zwave och zigbee.
Zigbee för sensorer (IR, magnet, temp), zwave med inbyggnadsreläer och dummers, där man har normala tryckknappar som man kan hantera notmalt.
 
Saxat: de flesta system har även möjlighet att tända och släcka vid gryning/skymning. Här kan jag dock varna för årstidsförändringarna i Sverige, en dag så kommer belysningen att tändas efter gryningen.

Förstår inte problematiken, vad är det som inte fungerar?

Använder Malmbergs wi-fi system, där styr jag ute belysningen efter solnedgång/uppgång med tillägg att ha släkt vissa lampor under en del av natten, samt förskjuta släckning till en bit efter soluppgång för mulna dagar.
 
Man vill väl att belysningen ska tändas före gryningen eller inte alls om solen redan gått upp?

Det är inte alltid tidsstyrd schemaläggning eller astrour fungerar som tänkt med svenska tider för att stå upp och gå och lägga sig.

På kvällen kan ju astrouret, beroende på årstid, tända belysningen efter läggdagstiden inträffat och schemalagd avstängningstid inträffat.
Då lyser det hela natten. Det är väl ett större problem.
 
Jag tänder när det blir mörkt oavsett vad tiden för solens nedgång är för tillfället.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Man vill väl att belysningen ska tändas före gryningen eller inte alls om solen redan gått upp?

Det är inte alltid tidsstyrd schemaläggning eller astrour fungerar som tänkt med svenska tider för att stå upp och gå och lägga sig.

På kvällen kan ju astrouret, beroende på årstid, tända belysningen efter läggdagstiden inträffat och schemalagd avstängningstid inträffat.
Då lyser det hela natten. Det är väl ett större problem.
Okej, inget problem jag upplevt att astrour inte håller solens upp/ner.

Om Malmbergs logik funkar är för tidigt att uttala mig om, men slår på utebelysning 5min före solnedgång. Sedan schema som släcker kl.23:30 för att sedan tända kl.06:00

När solnedgången är efter 23:30 lär man väl ha stängt av utebelysningen helt för länge sedan.

Nu måste jag erkänna att jag har dålig koll på när solen går upp kl.06:00 är väl då man skulle kunna riskera att lyset blir på hela dagen, OM man inte satt en extra off kl.09:00 eller när nu solen går upp som senast i dec.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Kom på att entrelampan går på schema på 06:30 och av 22:30, men sitter bakom ett ljusrelä, så när det blir ljust tidigare än 06:30 tänds den aldrig och således lär den inte heller behövas på kvällen, har inte studerat förhållandena, men lär visa sig i vår.

Var orolig först att wifi pucken inte skulle gilla den miljön, men har fungerat stabilt att bli strömlös varje dag.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Man vill väl att belysningen ska tändas före gryningen eller inte alls om solen redan gått upp?

Det är inte alltid tidsstyrd schemaläggning eller astrour fungerar som tänkt med svenska tider för att stå upp och gå och lägga sig.

På kvällen kan ju astrouret, beroende på årstid, tända belysningen efter läggdagstiden inträffat och schemalagd avstängningstid inträffat.
Då lyser det hela natten. Det är väl ett större problem.
Är inte astrouren geosynkade?
 
M mickef skrev:
Är inte astrouren geosynkade?
Arbetstiderna, när vi står upp och går och lägger oss, styrs inte av solen.
Om man tänder ljuset vid solnedgång och släcker när man går och lägger sig, så kan det hända att ljuset tänds när man ligger och sover.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Arbetstiderna, när vi står upp och går och lägger oss, styrs inte av solen.
Om man tänder ljuset vid solnedgång och släcker när man går och lägger sig, så kan det hända att ljuset tänds när man ligger och sover.
Inte om man går och lägger sig efter kl.02:00😂
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.