4 993 läst · 25 svar
5k läst
25 svar
Det fuskas allt mer med bostadsbidraget
Det gäller givetvis att den "frånskilda" fadern inte har någon inkomst. Eller är onåbar av någon orsak. Eller så registrerar man sig inte som föräldrar alls från början, utan kanske som syskon.Anna_H skrev:Bidragsförskottet tjänar man inget på som familj, då det krävs in av den andra föräldern, om inte den lyckas hålla sig undan socialen trots att de egentligen bor i samma hus. Kronkalle kommer att besöka adressen hen är skriven på om man inte betalar...
Vad gäller nyanländ är man bara det i ett år från det man beviljas asyl.
"Nyanländ" i det här sammanhanget är man när man deltar i Etableringsprogrammet, vilket man kan vara i 24 månader.
Där håller jag inte alls med dig.
Försörjningsstödet är en sista nödlösning. Den ska ingen vara i kontinuerligt.
Försörjningsstödet är en sista nödlösning. Den ska ingen vara i kontinuerligt.
Jag vet. Vilka kan få detta bidrag till bostaden. Bostadsbidrag: A, Personer som är yngre än 28 år. B, Familjer som har barn som är yngre än 18 år.A andersmc skrev:Av nyfikenhet gick jag in på Försäkringskassans hemsida och kollade lite snabbt. Att låtsas vara skild kan man i princip ha som sitt yrke.
Det är inte bara bostadsbidragen som blir bättre. Man kan även erhålla bidragsförskott. Med fyra barn i lämpliga åldrar kan man utan vidare plocka in 20.000 i månaden (skattefritt) i olika bidrag. Är man dessutom nyanländ så kan man få ytterligare 4500.
Jag noterade också att det inte bara finns "bostadsbidrag". Det finns (som jag hittade efter tre minuters sökning) åtminstone tre olika sätt att få ersättning för boendekostnader: Bostadsbidrag, Bostadsersättning och Bostadstillägg. Exakt hur det där hänger ihop har jag ingen aning om.
Bostadsersättning: Invandrare
Bostadstillägg: Pensionärer, under förutsättning att de inte har en dotter eller son boende på samma adress.
Då kvittar det hur lite pengar de har gemensamt. De kommer inget få.
Är du mellan 28 och 65, så kvittar det om du jobbar eller är arbetslös eller hur lite pengar du har. Det finns inga som helst möjligheter att få något bidrag till bostaden.
Nja, även om "du vet" så blev det lite fel här, så här är det gällande Bostadstillägg:E Edgarsven skrev:Jag vet. Vilka kan få detta bidrag till bostaden. Bostadsbidrag: A, Personer som är yngre än 28 år. B, Familjer som har barn som är yngre än 18 år.
Bostadsersättning: Invandrare
Bostadstillägg: Pensionärer, under förutsättning att de inte har en dotter eller son boende på samma adress.
Då kvittar det hur lite pengar de har gemensamt. De kommer inget få.
Är du mellan 28 och 65, så kvittar det om du jobbar eller är arbetslös eller hur lite pengar du har. Det finns inga som helst möjligheter att få något bidrag till bostaden.
Bostadstillägg är ett tillägg till den allmänna pensionen. (Hanteras av pensionsmyndigheten fr.o.m. 65 års ålder)
eller
"Bostadstillägg är pengar du kan få utöver din aktivitetsersättning eller sjukersättning om du har kostnader för ditt boende" (Hanteras av försäkringskassan upp till 65 års ålder)
Och det innebär också att personer mellan 28-65 år kan få bostadstillägg under vissa förutsättningar vilket också inkomstprövas.
Mycket vanligt i nu för tiden att "sanningar" kastas fram som inte över huvud taget stämmer med verkligheten, men men de har ju antagligen en viss agenda att hålla sig till.A AndersS skrev:
Korrekt, om du är sjukskriven och är mellan 28-65 år kan du få Bostadstillägg också, det glömde jag. Som vanlig arbetslös går det inte. Annars så är det som jag skrev.A AndersS skrev:Nja, även om "du vet" så blev det lite fel här, så här är det gällande Bostadstillägg:
Bostadstillägg är ett tillägg till den allmänna pensionen. (Hanteras av pensionsmyndigheten fr.o.m. 65 års ålder)
eller
"Bostadstillägg är pengar du kan få utöver din aktivitetsersättning eller sjukersättning om du har kostnader för ditt boende" (Hanteras av försäkringskassan upp till 65 års ålder)
Och det innebär också att personer mellan 28-65 år kan få bostadstillägg under vissa förutsättningar vilket också inkomstprövas.
Liknande trådar
-
Är det allt bra?
Kök -
Finns det alltid glimtändare?
El -
Planterade Lagerhägg Etna ganska sent i november. Zon 1. Plantor med jordklump. 2 dagar senare blev det kallt 8 minus. Så här ser den ut nu. Vad göra?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Varför är det så kallt nere vid innervägg?
Isolering -
Vad tycker forumet om detta ”generösa” erbjudande? Allt ingår….eller???
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G