P pmd skrev:
Det är helt nipprigt att styra sina lampor via en telefonapp som måste vara uppkopplad till en server på internet (kanske nånstans på andra sidan jorden).

Pryl- och apparattillverkarna tycks inte vara förmögna att bygga system där mojänger pratar med varandra lokalt. Kasst!
Vi funderade både en och två gånger på plejd och till och med KNX när vi byggde nytt. Men när behovsanalysen var gjort fanns just... inget behov. Det går alldeles utmärkt att tända med en knapp och att ytterbelysningen går på ett vanligt ljusrelä.
 
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Om man vill ha tänt eller inte t.ex.
Givetvis med "AI" då.
Och hur, vad analyserar en AI funktion i ert beteende att nu ska huset släckas ned?
 
M MrDizzy skrev:
Praktexempel:
Jag byggde en egen kallvindsfläktstyrning ha som extra säkerhet för att se till att det är så låg fuktnivå på kallvinden som möjligt till vettig kostnad. Använde 1 smarthub, 2st luftfuktighet & temperarur sensorer , 1 smart elutag och en dum fläkt IP44 klassad för detta (samt lite egentid för att skriva en korrekt styrning av fläkten). kostnad ca 3500:- , driftkostnad: ca 100-200kWh / år
Alterativ1 : Köpa en sorptionsavfuktare för 10000 - 15000 driftkostnad 2000-4000kWh / år
Alterativ2: Köpa trygghetsvakten vind för ca 10000 , driftkostnad ca 200-300 kWh /år

Så ja de tillför nytta i specifika fall.
Eller så konstruerar man kallvinden så det aldrig finns något behov av fläkt...

Det du gjort är att hantera symptomen av ett ev. problem. Det är alltid bättre att förebygga så att problemet, och därmed symptomen, aldrig uppstår ;)
 
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
P
ricebridge ricebridge skrev:
Hmm. Här handlar tråden om glädjen med det tekniksnåla hemmet, och se, nog 17 spårar den ur och blir till k*kmätning om vem som har häftigast teknikprylar i sitt smarta hem… 🤦‍♂️
Jag har fått svar på mina frågor om några dörrlås och konstaterar att min glädje blir större utan sådana (åtminstone de exempel som har diskuterats).

Att ha sitt dörrlås anslutet till en server någonstans i världen ("molnet") är helt enkelt uteslutet för min del.
Vanliga nycklar fungerar utmärkt och har ingen risk att bli krakkade.

Min tekniksnålhet är alltså oförändrad. :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Eller så konstruerar man kallvinden så det aldrig finns något behov av fläkt...

Det du gjort är att hantera symptomen av ett ev. problem. Det är alltid bättre att förebygga så att problemet, och därmed symptomen, aldrig uppstår ;)
Till vilken kostnad?
Ta tex min kåk som av tidigare ägare blitt konverterad från oljepanna (med varm murstock) till att värmas med Luft/vatten värmepump (och därmed kall murstock.
Dessutom är isoleringen kutterspån och ingen ångspärr. Visst det går med att åtgärda och fixa ... men till vilken kostnad?
Om du har så pass mycket pengar att du inte behöver bry dig om sådana saker, grattis! den situationen sitter de flesta av oss andra inte i.

Så för att
1) hålla koll på luftfuktigheten på kallvinden (för att VETA om ytterligare åtgärder behövs) samt
2) till extremt liten kostnad (i förhållande till alla andra åtgärder) minska luftfuktigheten på kallvinden
så en smart styrning av en fläkt.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Till vilken kostnad?
Ta tex min kåk som av tidigare ägare blitt konverterad från oljepanna (med varm murstock) till att värmas med Luft/vatten värmepump (och därmed kall murstock.
Dessutom är isoleringen kutterspån och ingen ångspärr. Visst det går med att åtgärda och fixa ... men till vilken kostnad?
Ingen aning eftersom jag jag inte är insatt i ditt hus ö.h.t. Faktum kvarstår att du har åtgärdat symptomen på ett problem, inte problemet i sig. Det jag gillar med det sistnämnde är att det ofta är väldigt driftsäkert eftersom det helt enkelt ofta inte finns något som kan gå sönder.
M MrDizzy skrev:
Om du har så pass mycket pengar att du inte behöver bry dig om sådana saker, grattis! den situationen sitter de flesta av oss andra inte i.
Ja det vore väl fint om jag hade det så bra!
Jag får trösta mig med mina låga driftkostnader istället.
 
Det enda "smarta" jag har i mitt hem är en ledslinga till diskbänken/bardisken som är kopplad mot philips hue-styrning.
 
Man skaffar de funktioner man vill ha i det egna hemmet och bryr sig inte om "mode" eller statussymboler i Kalifornien.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Man skaffar de funktioner man vill ha i det egna hemmet och bryr sig inte om "mode" eller statussymboler i Kalifornien.
Nu är du väl onödigt saklig? Det är väl bättre att ondgöra sig över allt man inte behöver? Själv bröt jag genast loss reläet till intervalltorkaren på 80-talet och tejpade för backsensorn i bilen på 90-talet.
 
  • Haha
  • Gilla
Oldboy och 3 till
  • Laddar…
R
A AndersS skrev:
Och hur, vad analyserar en AI funktion i ert beteende att nu ska huset släckas ned?
I mitt fall använder jag en blandning av rörelse-sensorer och övervakning av diverse prylar som TV och mediaspelare för att avgöra om det ska släckas eller inte. AI har jag inte behövt blanda in ännu.
 
S SueCia skrev:
Smart lås skulle jag aldrig heller skaffa, om man med smart lås menar leksaker som t.ex yale doorman som förespråkas ganska kraftigt på det här forumet av någon anledning.

Däremot skulle jag inte tveka en sekund på att installera ett vettigt ellås på ytterdörren med kortläsare. Det löser ju massor av problem jämfört med nyckel.

Larmet är avslaget när man öppnar dörren, borttappad nyckel (tagg) spärras, dörr kan hållas låst dygnet runt. Annars blir det lätt att dörren står olåst när ungarna springer över till kompisar t.ex. :)
Varför skulle du kuna tänka dig ett smart lås med kort men inte ett Yale ?
Lite nyfiken på hur du tänker ?

Ett Yale är, förrutom att vara godkänt, möjligt att låsa upp med kod, nyckeltagg eller telefon: Vet inte varför just kort med magnetremsa skulle vara så mycket bättre än en tagg då ? Vill man inte ha kod så behöver man ju inte aktivera det (utom en huvudkod möjligen) och man behöver inte heller koppla in det till ett moln om man inte vill låsa upp via telefon...

Den enda nackdelen jag ser med ett Yale är att man inte längre kan använda fysisk nyckel som backup. Det finns möjlighet att ta sig in med externt batteri + kod/tagg, så inte för den saken: Men om det elektriskt skulle strula så finns inget sätt att utifrån låsa upp mekaniskt.
 
S
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Varför skulle du kuna tänka dig ett smart lås med kort men inte ett Yale ?
Lite nyfiken på hur du tänker ?

Ett Yale är, förrutom att vara godkänt, möjligt att låsa upp med kod, nyckeltagg eller telefon: Vet inte varför just kort med magnetremsa skulle vara så mycket bättre än en tagg då ? Vill man inte ha kod så behöver man ju inte aktivera det (utom en huvudkod möjligen) och man behöver inte heller koppla in det till ett moln om man inte vill låsa upp via telefon...

Den enda nackdelen jag ser med ett Yale är att man inte längre kan använda fysisk nyckel som backup. Det finns möjlighet att ta sig in med externt batteri + kod/tagg, så inte för den saken: Men om det elektriskt skulle strula så finns inget sätt att utifrån låsa upp mekaniskt.
Jag är inte emot användandet av tagg (i kombination med kod givetvis) eller telefon för den delen heller.
Jag är emot Yale Doorman som produkt då det är en tämligen dålig produkt.

Jag kör hellre fysisk nyckel ifall jag inte har pengarna som behövs för att få en bra lösning :)

En bra lösning då?
SPC Inbrottslarm med tillhörande dörrcentral är mitt givna val. Men det finns garanterat fler system att använda sig av. Hade helst haft ett Omnis system hemma men drar gränsen vid kostnaden för serverprogramvaran :(
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Till vilken kostnad?
Ta tex min kåk som av tidigare ägare blitt konverterad från oljepanna (med varm murstock) till att värmas med Luft/vatten värmepump (och därmed kall murstock.
Dessutom är isoleringen kutterspån och ingen ångspärr. Visst det går med att åtgärda och fixa ... men till vilken kostnad?
Om du har så pass mycket pengar att du inte behöver bry dig om sådana saker, grattis! den situationen sitter de flesta av oss andra inte i.

Så för att
1) hålla koll på luftfuktigheten på kallvinden (för att VETA om ytterligare åtgärder behövs) samt
2) till extremt liten kostnad (i förhållande till alla andra åtgärder) minska luftfuktigheten på kallvinden
så en smart styrning av en fläkt.
Eller så sätter man helt enkelt in en ordentligt magasinerande eldstad och stödeldar några kubik ved i året. Då torkar kallvinden upp samtidigt som man hjälper värmepumpen över den kallaste perioden när den drar onödigt mycket ström för lågt utbyte.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är helt nipprigt att styra sina lampor via en telefonapp som måste vara uppkopplad till en server på internet (kanske nånstans på andra sidan jorden).

Pryl- och apparattillverkarna tycks inte vara förmögna att bygga system där mojänger pratar med varandra lokalt. Kasst!
Säger man emot sånt här speciellt inom bilkretsarna blir man ju dumförklarad.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Varför skulle du kuna tänka dig ett smart lås med kort men inte ett Yale ?
Lite nyfiken på hur du tänker ?
Själv valde jag bort Yale för att det är så ohemult fult och känns billigt. Det finns fler aspekter än bara funktion ;)
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.