Om det kommer ännu mer snö, beklaga Dig på Byggahus forum.
"kamilenskis ordspråk"

Tips för att slippa plogvall är att när man skottar så tar man en bit ut på vägen också då kan nämligen inte plogbilen trolla fram snö.

Uppemot en meter snö går att ta med traktorn sen börjar man skjuta för mycket framför sig, då får man vända på snöfräsen och backa som de gjorde i skåne för att skörda sina betor d^_^b

Men less på att skotta blir man ändå ;)

• senaste_90.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Studieresa till norrland kan varmt anbefallas.
Passa då på att köra snöskoter om du inte har gjort det innan, roligare än så har man inte med kläderna på ;)

(inte ens om det var halva priset på festool-maskiner och du var den enda som visste om det) :D

Då är jag den lycklige. Gjorde det naken o på fyllan. Men det var ett tag sen :)

Bästa mot snön måste ju vara kraftiga vindskydd. Jag uppskattar att vi har totalt 15cm snö men jag har skottat bort säker 1m vid det här laget.

Vintern (när det snöar o stormar) i det öppna sydsverige ä fullt jämförbart med kalfjället i januari, så vill man möta riktigt j..g vinter så är det ju sydsverige eller kalfjället som gäller. Allt annat är romanintiskt mys-pys.

Annars är det BÄSTA med snön när den smälter bort en tidig vårdag o vattnet porlar..... så var det iaf när jag var liten, nuförtiden så upplever jag detta aldrig.

Om jag minns rätt, brukade man placera snöskydd längst vägar. Men det var nog på 70-80 talet?
Undrar vad alla dessa skydd tagit vägen? Varför slutade man med detta?

Milkshaken
Nu ska vi se här.... Snöskydd.. Nope.... du minns fel....
jag bor i nordöstra Kalmar län.... Dvs, delen som alltid får snö, oavsett om resten av landet blir grönt eller ej... Vi har nåt jävla stråk stråk här....Fråg ma inte hur de funka,,,, men vi får alltid kaos.... Ett tips från mig är att ni går in och kollar på Webbkamera.se (Eller .nu) så får ni se hur det ser ut i övriga sverige.....

Det där med att snöplogen lägger upp enb vall.... Hehe.. jodu... jag känner igen det jag... Jag går ju som regel o lägger mig tidigt om kvällarna... typ, 20-20,30 för jag ska ju upp kl, 1.00...... För mig finns det ofta inget mer att göra när jag kommer hem på em, än ta bort vallen som ligger ... Den vallen har han alltid lagt upp när jag precis gått o lagt mig...:( Så den är lagom isig och hård på nästa dags em....... och självklart känns det som att han har dragitr med sig halva samhällets snö, och lagt det just för min port...:O

Det är klart att det är halva samhällets snö!

Den andra halvan får jag!

Milkshaken
hehe...ja det känns igen...:)

kamilenski skrev:
Om jag minns rätt, brukade man placera snöskydd längst vägar. Men det var nog på 70-80 talet?
Undrar vad alla dessa skydd tagit vägen? Varför slutade man med detta?
Det bidde viltstängsel och mittvajer istället:x

Nimajneb skrev:
Det bidde viltstängsel och mittvajer istället:x
Och nu sparar man mycket pengar. Och plötsligt har vi vinter och sommartid för tågen och flyg.
Vad blir nästa steg? Ska dom plocka bort vägar???

Milkshaken
hehe,,,, Ja helst.. ta bort R11,an. först för där fastnar det bare n masse bile..... :)

Urk, börjar bli trött på snön nu.

Skottat mig igenom 190 cm höga drivsnövallar för att komma in till vedboden. Förra veckan var vallen "bara" 100 cm hög men i torsdagens oväder blåste det jag skottat igen och blev nästa dubbelt så högt också. Finns ingen maskin som rår på det här eländet heller så det är skära med fogsvans och bära bort block som gäller

Ytterdörren vart igenblåst också så fick kliva ut genom fönster på baksidan och skotta upp dörren utifrån. Garageportarna 1 meter snö framför (som vanligt..). Suuuuck!!
Har funderat på ett saminköp med grannar av en snöslunga, men jag tvivlar på att den fungerar på sån här hårdpackad drivsnö.

mvh Skott-skadad

kamilenski skrev:
Idag drömmer jag om en stor hjullastare med skopa. Men det vare en överdrift att ha en sån bjässe för att skotta en uppfart som en tomte fyller på med hjälp av en plogbil.
Idag var det igen ca 70 cm som idioten lade framför min uppfart. Snart skaffar jag dynamit för att bli av med snön.
Hur fixar ni det? Gräver med nåt? Plogar med bilen? Snöslungor?
Eller bryr er inte om att skotta?
Jag fixar det med precis det du drömmer om :p
http://www.byggahus.se/vbgallery.php?do=threadview&id=45111

Och nog fan har den gjort rätt för sig i det vinterlandskapet vi har i skåne nu. Du bodde också i Skåne kamilenski? Hoppas du inte bor i de sydöstra delarna, bodde själv på Österlen förut, i närheten av simrishamn och det var ett jävla blåshål när det kom snö. Nån vinter för en 12-15 år sedan hade vi fan drivor från husnocken på sina ställen :x

Nu bor jag utanför Kristianstad och här har vi klarat oss lite bättre nu iaf. Inte riktigt samma blåst och snömängder som lite längre söderut. Dock är det så kul med lastaren nu så jag är nästan lite avis på de som fick mer snö! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.