Idag drömmer jag om en stor hjullastare med skopa. Men det vare en överdrift att ha en sån bjässe för att skotta en uppfart som en tomte fyller på med hjälp av en plogbil.
Idag var det igen ca 70 cm som idioten lade framför min uppfart. Snart skaffar jag dynamit för att bli av med snön.
Hur fixar ni det? Gräver med nåt? Plogar med bilen? Snöslungor?
Eller bryr er inte om att skotta?
Idag var det igen ca 70 cm som idioten lade framför min uppfart. Snart skaffar jag dynamit för att bli av med snön.
Hur fixar ni det? Gräver med nåt? Plogar med bilen? Snöslungor?
Eller bryr er inte om att skotta?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Ställ hjullastaren så långt ut du törs så inte plogbilen kan köra så nära. Drar ingen diesel då.
Protte
Protte
Tyresö skrev:
Jag är bara så in i hel.... förbannat på alla idioter som saknar hjärna.
Men nu är jag lugnare. Även dom har rätt att leva. Man kan inte kräva av en bekterie att den ska tänka. Eller att en sko ska kunna räkna.
Saknar man den gråa massan så saknar man den.
Men allvarligt talat, det jag såg på nyheterna var att ni i Skåne har ett totalt snökaos - med bandvagnar som får sköta dom mest akuta transporterna. Så visst har ni ett snökaos.CCPusher skrev:
Självklart med en snöslunga. Har full förståelse för att snösvängen här i kvarteren när man måste lägga sina vallar som till viss del även hamnar utanför garageinfart. Med den drivbildning som vi har och rätt mycket nysnö går det inte göra på annat sätt, det tar för lång tid annars att hålla rent. Ändå kör man här med stor hjullastare och ställbart blad under körning.
För även här på Götalands östkust har vi fått del av både snö och blåst, men våra Ölandsgrannar har det värre.
"Nä nu är det vinter och slungan den slinter eller kanske ska vara sliter"
För även här på Götalands östkust har vi fått del av både snö och blåst, men våra Ölandsgrannar har det värre.
"Nä nu är det vinter och slungan den slinter eller kanske ska vara sliter"
Ölandsgrannar har ett riktig helvete.
Man kan fråga sig hur en stadsbo skulle klara sig i buschen i förhållande till en infödd.
Dom som är vana med snön, är det. Skicka dom till Sahara och dom dör.
Att se bara 3m framför sig...
Stackare. Jag får nog resa på en studieresa till Norrland
Man kan fråga sig hur en stadsbo skulle klara sig i buschen i förhållande till en infödd.
Dom som är vana med snön, är det. Skicka dom till Sahara och dom dör.
Att se bara 3m framför sig...
Stackare. Jag får nog resa på en studieresa till Norrland
Redigerat:
Skämt åsido, de driver väl igen på ett helt annat sätt för er.
Här har vi lite som stoppar vinden och det den tar med sig.
Men jag såg på nån nyhetssändning igår hur nån dam stod med en vad som såg ut att vara en trädgårdslandsspade och skottade snö.. klart de blir KAOS då
(men å andra sidan så tager man väl vad man haver)
Här har vi lite som stoppar vinden och det den tar med sig.
Men jag såg på nån nyhetssändning igår hur nån dam stod med en vad som såg ut att vara en trädgårdslandsspade och skottade snö.. klart de blir KAOS då
(men å andra sidan så tager man väl vad man haver)
Var precis nu ute och körde undan den plogade snövallen och visst fick slungan jobba.
Ett tips kan vara att som oss gå samman om en slunga. Den som först tar slungan tar all snö
Så att köra av snön för tre fastigheter går snabbare än att handskotta sin egen och med mindre kraftspillan.
Och blir det dessutom endast ungefär var tredje slungkörning ännu bättre.
Så det är ett bra recept för att hantera hårda vallar.
Ett tips kan vara att som oss gå samman om en slunga. Den som först tar slungan tar all snö
Så att köra av snön för tre fastigheter går snabbare än att handskotta sin egen och med mindre kraftspillan.
Och blir det dessutom endast ungefär var tredje slungkörning ännu bättre.
Så det är ett bra recept för att hantera hårda vallar.
Jag har lyckats undvika att skotta i hittils, jag sätter ner plogbladet vid plogkanten på parkeringen och drar rätt över parkeringen.
Och sedan fortsätter jag rakt över gräsmattan förbi ytterdörren, och sedan ett drag mellan förrådet och yterdörren.
Och sedan fortsätter jag rakt över gräsmattan förbi ytterdörren, och sedan ett drag mellan förrådet och yterdörren.