38 520 läst · 130 svar
39k läst
130 svar
Det är förfärligt: - Infekterad grannfejd efter Lantmäteriets miss
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 146 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 146 inlägg
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 797 inlägg
Så i korthet när jag läser skargården.se förstår jag det nu som att Bengt trodde att han ägde marken stigen gick på och han trodde att han ägde stranden. Men båda dessa föreställningar var felaktiga. Stigen tillhörde från början grannfastigheten och stranden var en uppgrundad del av en samfällighet.
https://www.skargarden.se/app-miljonar-skinnar-sjuke-bengt-80/
Hade Bengt inte insisterat på att han ägde stigens mark trots att han fick kännedom om den gamla köpehandlingen så hade detta aldrig blivit en rättssak. Uppenbarligen hade Bengt servitut på att använda stigen i alla fall.
https://www.skargarden.se/app-miljonar-skinnar-sjuke-bengt-80/
Hade Bengt inte insisterat på att han ägde stigens mark trots att han fick kännedom om den gamla köpehandlingen så hade detta aldrig blivit en rättssak. Uppenbarligen hade Bengt servitut på att använda stigen i alla fall.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 146 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 146 inlägg
Vad spelar de för roll i att de är delägare i en samfällighet?S Supermyra skrev:
Om det handlar om rätten att ta sig till strandkanten som ingår i samfälligheten så har de möjlighet att ta sig till stranden genom att gå till väster om fastigheterna, via samfälligheten (allmän plats mark) ner till strandremsan.
Samfällighet är inte samma sak som allmän plats.U Utsliten och utdömd skrev:
Delägarna bestämmer över samfälligheten och har rätt att nyttja den,
gäller även vem som har rätt att ha brygga eller ej.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 146 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 146 inlägg
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 797 inlägg
En detaljplan reglerar inte fastigheternas gränser. Strecken på en detaljplan avgränsar vilka planregler som gäller eller är illustrationslinjer utan juridiskt värde. Fastighetsgränserna kan gå på ett helt annat sätt gränserna i en detaljplan.U Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 146 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 146 inlägg
Ja absolut, tänkte mest på att Bengt trodde att han hade mark ner till stranden, och det verkade ju planingenjören också tro 1963.Claes Sörmland skrev:
Sen att det inte är juridiskt värdefullt är sant, det var mest ett tillägg av information till diskussionen.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 797 inlägg
Man har ju inte utrett ju varje fastighets gränser när man tar fram en detaljplan. Då skulle planarbetet bli alldeles för dyrt. Utan planarkitekten ritar istället ett förslag på plan som ger en bra utformning av området för framtiden. Det är ju en plan. Om sen en enskild fastighetsägare har synpunkter att de föreslagna planregleringarna inte lirar med dennes fastighet så förväntas den framföra det i planprocessen och överklaga om beslutet går denne emot.U Utsliten och utdömd skrev:
Vi har inte tillgång till all fakta i detta.
Men jag har svårt att tro att miljonären ska vara ägare till bryggan eftersom Bengt använt den som jag förstår i hela sitt liv och tidigare i flera generationer troligtvis.
Miljonären har i alla fall icket byggt eller underhållit bryggan.
ingen kan heller förbjuda Bengt eller hans barn att nyttja stranden som jag tolkar det.
Jag tycker att App-miljonären med Advokat har uppträtt svinaktigt och förtjänar all kritik.
Men jag har svårt att tro att miljonären ska vara ägare till bryggan eftersom Bengt använt den som jag förstår i hela sitt liv och tidigare i flera generationer troligtvis.
Miljonären har i alla fall icket byggt eller underhållit bryggan.
ingen kan heller förbjuda Bengt eller hans barn att nyttja stranden som jag tolkar det.
Jag tycker att App-miljonären med Advokat har uppträtt svinaktigt och förtjänar all kritik.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 797 inlägg