Dan1891 Dan1891 skrev:
OK! Kände igen den för jag köpte en nyss för 25:- på emmaus.
Det kostar ju en slant dessa Fluke...
Japp, har även en multimeter 179 hemma också som skulle slängas, som jag fixade till och mäter perfekt 😁

• Älska
Dan1891
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En digital kamera reagerar i princip på förhållandet mellan rött grönt och blått. Så spektrat kan inte alls återges med en bild.

Färgtemperaturen finns det en hel massa olika för LED. Vill man ha åt red röda hållet är det bara att köpa en sådan lampa.
En digitalkamera (telefon) ser ju även infrarött, därför kan man felsöka fjärrkontroll med mobilen, man ser IR-dioden med kameran.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Nej, det finns ingen koppling mellan RA värde och färgtemperatur.

• Gilla
Lo-vi
  • Laddar…
C
B Bjober skrev:
Det finns oändligt många olika egenskaper man kan få på ledchipen. Det är priset som avgör vad man köper för chip.
Förvisso sant, men om jag förstått problemet rätt är inte egenskaperna något man har (full) kontroll över i tillverkningsprocessen, utan lysdioderna sorteras i efterhand utifrån sina egenskaper. De olika sorteringarna får sedan sitt pris utifrån tillgång vs. efterfrågan på just den sorteringen. Marknadsekonomin sköter resten, det lär knappast bli så att tillverkarna skulle slänga 90% av produktionen för att den inte nådde högsta klass.

Så variationen är en teknisk utmaning, och hur man än vänder och vrider på det kommer inte heller en LED att vara något annat än en approximation av en glödljuskälla. Må vara en tillräckligt bra approximation för att duga även i krävande tillämpningar.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.