408 196 läst · 7 644 svar
408k läst
7,6k svar
Den stora öltråden!
Husägare
· Köping
· 391 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 503 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 503 inlägg
Var på ölprovning på nya Carnegiebryggeriet. Där sa de samma sak. De försökte även övertala mig att Carlsberg lager sort guld var av bra kvalité. Går att dricka men är inte så förtjust i den,S Stuff skrev:Har provat dem men ej imponerats. Däremot druckit många av Oppigårds olika IPA.
Generellt tycker jag att det är svårt att hitta bra lager från små producenter, jämfört med t.ex IPA.
Hört någon gång från nån ölnörd/hembryggare att det tydligen inte är någon slump att många som ger sig in i småskaligt hemmabryggeri oftast börjar med just IPA. Det ska tydligen vara lättare som nybörjare att få till en riktigt bra IPA jämfört med att få till en riktigt bra lager. Kan själv inte bekräfta påståendet men det stämmer rätt bra in med min känsla när jag provat runt bland både IPA och lager som marknadsförs som "Lokalt och småskaligt". Kan såklart också påverkas av jag personligen lutar mer åt IPA, APA och liknande.
Köpte med mig några Esplanad öl som är från ett lokalt bryggeri vid Mariestad. Deras lager var riktigt god. Men hör och häpna så hade de en tropisk öl som var riktigt god. Men den tropiska 33 cl med reagge flaggan var inte lika god. Har kvar några Ipa och Apa kvar att att smaka. Blev tvungen att springa tre dagar i rad på det lokala systemet för att få med så många varianter som möjligt.