388 969 läst · 7 400 svar
389k läst
7,4k svar
Den stora öltråden!
Efter en skön kväll på altanen så retirerade vi då myggasen började göra sig påminda att de finns även i år. Inget överdrivet men min bättre hälft tyckte det var dags att dra sig inomhus 😅 En Stout får avsluta kvällen från Puhastle. Ganska ok men inte i slagsmål i toppen av stout.
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Nja, öltypsdeffen säger 5-6,8%. T.ex. ursaisonen från Dupont ligger på 6,5% och säljs på 750ml flaska. Ruskigt gott men blir tufft ensam Prova dock gärna om du inte gjort det.FredrikR skrev:
Smakmässigt så ska den ju vara vråltorr och jästen, och ev kryddorna, göra mycket av jobbet.
Förlåt, jag hade session ipa i tankarna. 🫣😇S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Ptja. Saison var ju historiskt en öl man bryggde för säsongsarbetare på bondgårdarna och då gick det inte ha för stark öl av uppenbarliga anledningar. En torr lättdrucken törstsläckare var ju syftet. Det är de moderna tolkningarna som har börjat dra uppåt 6-7%.Höghus skrev:
Dock är ju många fortfarande skitgoda men eftersom de är så torra/lättdruckna blir det gärna "en till" upplever jag så man får hålla lite koll
Ang. Hoeegarden så håller jag med om att det är en riktigt fin öl. Just stilen witbier leverarar fräscha öl överlag. Jag har faktisk några flaskor av en hembryggd witbier i kylen som blev riktigt bra. Träffade precis rätt på nivån av koriander (men kunde haft lite mer pomerans) så blev riktigt smakrik trots ringa 4,5%.
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Intressant.S Styrman_jansson skrev:Ptja. Saison var ju historiskt en öl man bryggde för säsongsarbetare på bondgårdarna och då gick det inte ha för stark öl av uppenbarliga anledningar. En torr lättdrucken törstsläckare var ju syftet. Det är de moderna tolkningarna som har börjat dra uppåt 6-7%.
Dock är ju många fortfarande skitgoda men eftersom de är så torra/lättdruckna blir det gärna "en till" upplever jag så man får hålla lite koll
Ang. Hoeegarden så håller jag med om att det är en riktigt fin öl. Just stilen witbier leverarar fräscha öl överlag. Jag har faktisk några flaskor av en hembryggd witbier i kylen som blev riktigt bra. Träffade precis rätt på nivån av koriander (men kunde haft lite mer pomerans) så blev riktigt smakrik trots ringa 4,5%.
Jag har inte ägnat mig så mycket åt vare sig belgiskt eller veteöl tidigare. Tycker allra bäst om tyskt öl.
Men en kall Hoeegarden en varm dag är mumsigt.
/Höghus
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Belgarna är rätt roliga då de tagit inspiration både från tyskarna och engelsmännen.Höghus skrev:
T.ex. Saison Dupont som jag länkade till ovan är bryggd på 100% pilsnermalt(typ en tysk helles) och engelsk humle (East Kent goldings) som i en Bitter. Det egentligen bara den typiska belgo-jästen, och kryddor om man nu har det, som gör det till en Saison.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 131 inlägg