S sinuslinus skrev:
Verkar jobbigt att köra runt med en truck också!
haha, de är anställda på tippen och är där för att serva och hålla koll på alla virrhjärnor som besöker stället

Hej nu skulle vi behöva lite inputs så vi inte tänker helt galet.

I och med att vi sänker "golvet" i krypgrunden så kommer problemet att grundmuren är lite för kort, mellan 80 till 100 cm för kort. Tanken är att vi ska gräva ur fram till muren men inte under utan att vi spar leran då den är riktigt fast och fin.
Sen ska vi bygga en mur innanför med skalblock och fylla mellanrummet mellan jorden/gamla väggen med betong. Sen låser vi muren med betonggolvet och en jäkla massa armering.

Detta trodde ingenjören vi pratade med skulle fungera, men sen till frågan vad tror ni och hur många meter vågar man gräva bort på en gång? Jag vill egentligen gräva fram så vi endast har ca 1 meter kvar mot väggen fram tills att vi gör ett ryck på tre dagar, dag ett då vi frilägger väggen runt om och får bort all jord som är kvar. Samtidigt som detta så bygger vi upp skalmuren och gör den färdig för att gjuta. Dag två lägger vi ut markduk/makadam/cellplast/armering och gör färdigt så att pumpbilen kan komma dag nummer tre.

Tror ni att vi vågar blotta hela väggen? Det är ungefär 27 meter.
Det är 5 kubik betong bara i skalmuren så är inte supersugen på att blanda den i omgångar i en tombola ;)

Teknisk ritning av en källare med måttangivelser och planerad förlängning av vägg med skalblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar korssektionen av en krypgrund med måttangivelser och en planerad skalblocksmur invid en kortare originalgrundmur.
Skapa konto

Låter riskabelt..

Särskilt med så extremt liten rasvinkel under hela huset!

Jag hade nog istället grävt ut under muren i sektioner, kanske gräva ut 1 meter, spara 3 meter, gräva ut 1meter osv.

Då klarar ni er med fyra omgångar gjutning.

Som bonus så minskar ni inte golvytan.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det beror ju lite på hur tungt huset är, är det ett 4-plans stenhus eller ett enplanshus i balsaträ?
Leran verkar ni ju ha fått kämpa med rejält, så den kan nog hålla för en hel del.
Vad händer om ni sätter en stämp och trycker på nära en likadan kant?

Hej igen, nu har allt gått i ett och jag har tyvärr missat att uppdatera här. Liten lägesuppdatering, väggarna är förstärkta och golvet är gjutet. Det var lite nervöst under någon vecka men vi fick lite konsultation av grannen som jobbar med geotekniska undersökningar och han tyckte att det bara var att köra på.

Det som har hänt sen sist är att vi började sänka marknivån, vi trodde att det skulle gå lite snabbare än det gjorde men det var väldigt många fler hinkar kvar än vi tänkt.
Källarrenovering, nedsänkt marknivå, staplade dräneringsslangar och förstärkta väggar synliga i pågående byggprojekt.
Skapa konto

Sen kom våra skalblock, 8 pallar med block från Tranås Cementgjuteri.
En lastbilskran lyfter en pall med skalblock vid en byggarbetsplats under en solig dag.
Skapa konto

När golvet var i rätt höjd så var det bara kvar att ta bort det sista fram till väggarna. Väggarna är 500mm tjocka och sen är det en vot på 700mm under så vi räknade med att marken skulle hålla upp trycket från huset.
Källarrenovering med nedsänkt marknivå, förstärkta väggar, gjutet golv, och verktyg.
Skapa konto

Nyggjutet källargolv med verktyg och förstärkta väggar i ett pågående byggprojekt.
Skapa konto

Där var grävandet slut och vi klockade in på 25 000 hinkar a´15 kg så tot 375 ton.

Efter det så var det roliga saker på schemat. Vi klädde in jorden på sidorna med plast för att det skulle vara skilt från vattnet från betongen som vi skulle fylla på bakom skalblocken. Vi la även dräneringsslagar under plattan ner till en pumpgrop för att kunna ta omhand vatten om det skulle komma något, men vi har inte märkt något ännu.
Källarrenovering med nygjutet golv, dräneringsslangar, plastinläggning och skalblock.
Skapa konto

Sen var det tid för markduk och makadam, så jäkla skönt att bära in saker istället för att bära upp hinkar.
Arbete i källarutrymme, människor jämnar ut mark och förbereder för betonggjutning, med verktyg och material synliga.
Skapa konto

Vi fick hjälp under en helg av kompisar med att fixa ner makadamen och skalblocken, armera och stapla upp skalblocken längs med väggarna. Det tog en lördag för 12 personer att fixa allt, mest tid tog att armera skalblocken men det var väldigt enkelt ändå.

Byggarbetsplats med grön teleskoplastare, pallar med skalblock och ett uppsatt tält.
Skapa konto

Människor arbetar med att armera och stapla skalblock längs en vägg för ett byggprojekt.
Skapa konto

Renoveringsprojekt i källare med förstärkta väggar, plastinläggning vid basen, makadambädd och armeringsjärn.
Skapa konto

Sen la vi ut cellplasten, det blev dubbla lager med 50mm.
Renoverad källarlokal med nylagt vit cellplastisolering på golvet, skalblock och byggmaterial runtomkring.
Gjuten källargolv med förstärkta väggar, dräneringsslangar och armering synlig inför ytterligare betongarbete.

Efter det var det dax för den nervösa dagen, betongbilarna rullade in. I skalblocken valde betongfirman att lägga 5 kubik "vanlig" betong och i golvet blev det 10 kubik vibbfri betong med armering i.

Betongbil vid hus där arbetare förbereder gjutning av betong, med säkerhetskon och träpallar.
Skapa konto

Nyggjuten betong längs en vägg och armeringsjärn som förberedelse för mer gjutning.
Skapa konto

Nyligen gjutet betonggolv i en källare med förstärkta väggar och pelare samt synlig dräneringsslöja.

Så jäkla häftigt när betongen var inne, vi ville bara gå ut på den direkt. Tyvärr fick vi vänta ett par dygn tills den bar tillräckligt för att vandra runt på men vi fick en djungel i källaren även om vi hade en frånluftsfläkt där nere, det hängde vattendroppar i taket och vi hade varmt som i en bastu.

Renoverad källare med förstärkta väggar, nygjutet golv, isoleringsmaterial och en person som betraktar arbetet.

Ingången in från källaren var lite liten så vi fixade in en dörr som är 1,5 meter bred. Det tog lite tid att kapa upp hålet men det gick rätt bra ändå.
Renoveringsarbete i en källare med en person som arbetar genom en stor öppning i väggen, stöttade träpelare och byggmaterial syns.
Skapa konto

Renoveringsarbete i källare med betongavfall i hinkar och en bred, ljusgrön dörr.
Skapa konto

Vi måste måla om dörren för färgen var rätt gräslig.

Det blev ett långt inlägg och nu ska jag verkligen försöka posta oftare här, jag kommer att behöva lite hjälp med tips på placering av maskinerna så att jag inte har tänkt helt fel.

MVH
Viktor

• Renoverad källare under uppbyggnad med förstärkta väggar, gjutet golv, plastskydd längs sidan och dräneringsslangar.
    Skapa konto
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 22 till
  • Laddar…
Att ro i land ett sånt här projekt, för hand, på riktigt.. Det är så nära idioti det går komma.. :sweat:

Hatten av, verkligen (y)(y)(y)

Om en polare hade bett mig om hjälp med nå liknande så hade jag vänt på klacken direkt :crysmile:

• Gilla
  • Haha
VolvoBm218 och 2 till
  • Laddar…
I fortsättningen när jag tycker att något ska bli jobbigt att göra för hand ska jag komma ihåg att tänka på dig/er. 25000 hinkar!!

Starkt jobbat!! (y)

• Gilla
Miicro och 2 till
  • Laddar…
ush!

får ont i ryggen av att bara titta på bilderna :)

starkt jobbat...

• Gilla
1
  • Laddar…
S
Finns inte många syskon som gör allt det där frivillogt! Det blir dyrt för dig en dag när han vill ha hjälp. ;)

Spännande att få se fortsättningen på idiotprojektet.

• Gilla
1
  • Laddar…
Är det en kyrka? Såg ut så på bilderna

Vilket jäkla jobb...

Jag är mäkta imponerad över projektet och det jobb som läggs ner!! Tummen upp! (y)

• Gilla
1
  • Laddar…
Imponerande!

Som sagt, otroligt imponerande. Avundsjuk är jag också. Det där utrymmet skulle jag med vilja ha!

A
Mäkta imponerad, fullständigt galet att ens påbörja ett projekt av detta magnitud för hand!
Önskar man hade 5% av ert jävlaranamma ;)

Hur går det med detta fantastiska projekt? Vill ju se fler bilder :)

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.