1 123abc skrev:
Varför lossa cylinderringen?
Den på insidan...för att hålet i täckskylten är mindre än cylinderringen. (anpassad efter storleken på cylinderlåset antar jag).
Annars får jag inte dit täckskylten.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Ragnwald T Ragnwald T skrev:
Den på insidan...för att hålet i täckskylten är mindre än cylinderringen. (anpassad efter storleken på cylinderlåset antar jag).
Annars får jag inte dit täckskylten.
Den har väl inte större diameter än låscylindern?
Jag förstår inte problemet.
Det är väl en SD5912 Knappspärr och en Knappnyckel, eller kan du inte manövrera knappen pga cylinderringen.
Skiss av SD5912 knappspärr och knappnyckel, visar delar och mått i hemmabekväm/bortesäker cylinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1 123abc skrev:
Den har väl inte större diameter än låscylindern?
Jag förstår inte problemet.
Det är väl en SD5912 Knappspärr och en Knappnyckel, eller kan du inte manövrera knappen pga cylinderringen.
[bild]
Jo den har större...MEN det löst sig när jag borrade upp de två hålen i knappspärren. Då kom jag även åt de två andra skruvarna och både in och utsida lossnade då. Cylinderringen var gängad från insida men eftersom allt lossnade så behövde jag inte lossa den utan kunde montera täckskylten och sedan cylinderlås och cylinder ring. Sist så monterade jag tillbaka knapplåset.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Johanw123
Ragnwald T Ragnwald T skrev:
Jo den har större...MEN det löst sig när jag borrade upp de två hålen i knappspärren. Då kom jag även åt de två andra skruvarna och både in och utsida lossnade då. Cylinderringen var gängad från insida men eftersom allt lossnade så behövde jag inte lossa den utan kunde montera täckskylten och sedan cylinderlås och cylinder ring. Sist så monterade jag tillbaka knapplåset.
Återanvänder denna tråden, hur får jag bort de två grå pluggarna som blockerar skruvarna? Verkar som i tråden ovan så borrade dom bort pluggarna men finns det inget fint trix med nyckeln i en viss position osv (har försökt men inte hittat någon…) En närbild av en guldtonad ASSA-cylinderlås i brun trädörr, med synliga skruvar och nyckelhålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Johanw123 Johanw123 skrev:
Återanvänder denna tråden, hur får jag bort de två grå pluggarna som blockerar skruvarna? Verkar som i tråden ovan så borrade dom bort pluggarna men finns det inget fint trix med nyckeln i en viss position osv (har försökt men inte hittat någon…)[bild]
Vrid nyckeln till 10 och ta ur den högra, vrid nyckeln till 2 och ta ur den vänstra.

• Gilla
Johanw123
  • Laddar…
kolis kolis skrev:
Jag ringde ASSA kundtjänst som sa att jag har en nyare modell (3212S), där man på ASSA 2000 kunde lossa cylinderringen och cylinderhylsan efter att ha lossat på skruven i cylinderringen, men på min nyare modell går det inte. Han tyckte jag skulle pröva att tvinga upp den, det ska tydligen sitta någon slags fjädring som håller fast cylinderhylsan på cylindern. Prövade bända upp den men den gav inte med sig, om jag vågar så får jag ta i hårdare. Har någon testat med ett likadant lås så tar jag gärna emot tips.

Bifogade bild där cylinderhylsan sitter fast mot cylindern enligt kundtjänst

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.