E emifog skrev:
Jag vill tillägga, vilket kanske framgår, att denna fråga är inte i första hand en fråga om byggnadsteknik utan om juridik och rättigheter/skyldigheter.
Du skulle egentligen inte ha svar öht med din verklighetsfrånvända inställning. Börja med att sätta dig in i hur anläggningen är byggd och fungerar det är enkelt och ger möjlighet till vettig första lösning.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Den rimliga lösningen är väl att grannen själv ser till att skaffa sig egen ledning. Men jag förstår om det inte är intressant eftersom hen då troligen måste betala anslutningsavgift för vatten och avlopp till kommunen.

För jag antar att det är där skon klämmer?
Att du vill kunna stänga av ert vatten, och hoppas att frånvaron av avtal annat än "av hävd" ger dig den juridiska möjligheten att göra det utan att du kan krävas att lösa problemet för grannen.

Tyvärr finns ingen enkel (=kostnadsfri) lösning på detta problem. Rent juridisk skulle jag vilja påstå att det kan falla ut hur som helst, inklusive att du skulle kunna åka dit på otillåten vidareleverans om det inte framgår av ditt avtal med kommunen att din anslutning att den betjänar flera fastigheter.
 
Jag funderar på vad komunen säger om att grannar delar på en anslutning? Jag tror inte dom tycker det är okej om det inte finns något specialtillstånd pga att det är kulturmärkt eller något. Det brukar vara så att varje fastighet måste ha egen anslutningspunkt. Ring din vattenleverantör/komun och fråga om detta är en okej installation? Eller är det så att ert "egna nät" är en kund till kommunen/vattenbolaget och att ni innom "föreningen" delar på kostnaderna då får du ta upp det med grannen eller föreningen och säga att du har problem vi måste göra om installationen så att grannen inte påverkas när jag stänger av vattnet. Det borde ju finnas "regler" för ert egna nät. Finns det ingen dokumentation som reglerar samt att det verkar vara en okej installation. Får du gå till grannen och säga Kära granne jag har problem med vattenläckor. Jag har några förslag till dig:
- du skaffar en egen anslutning
- du bekostar en omkopling så att du inte påverkas när jag stänger av vattnet.
- Eftersom jag inte kan stänga av vattnet när jag åker hemifrån vill jag att vi monterar givare som kommer slå av vattnent om dom upptäcker vatten läcka. (tyvärr stängs ju även ditt vatten av då). I dessa fall så är det svårt att avgöra hur länge du blir utan vatten då vårt vattensystem är väldigt gammalt och börjar bli dåligt.
Sissta kostnaden kan jag tänka mig att vi delar på eftesom detta är en lösning som skulle spara mycket i förstörelse för mig.

Vilken lösning blir bäst för dig?
 
  • Gilla
Herr hatt
  • Laddar…
Jag har ett liknande upplägg, där jag får det kommunala vattnet genom grannen. Hon läser av, så delar vi på hälften.

Det som finns är ett avtal där hon lovar att förse mig med vatten, och att om hon skulle sälja att nästa ägare skall göra likaant (minns inte exakta lydelsen).

Kanske något sådant avtal skrevs en gång i tiden?
 
Vi har ett liknande arrangemang, med kommunalt vatten som försörjer en samfällighet med f.n. sex hushåll.
Och betalar en gemensam faktura till kommunen, som har en egen vattenmätare som grund för debiteringen.
Men kommunen tar ut en viss "lägenhetsavgift" för varje fastighet där det bor folk.
Och vi har egna, privata vattenmätare i varje hus.
Ett jäkla räknande är det när kommunens faktura kommer till samfälligheten :(
 
6 fastigheter med egna mätare borde väl gå fort att räkna ut, vi har 63 fastigheter med samma upplägg, dock inte en samfällighet utan en förening som man får gå ur om man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.