Det råder lite delade meningar om vad som är bäst så jag slänger ut frågan här.

Ska byta huvudcentral till en ny, har även ytterligare två äldre undercentraler med gamla proppar. Även huvudcentralen har proppar.

Vad jag kan se så är undercentralerna kopplade direkt på fasskenorna i huvudcentralen utan avsäkring.

Är det tillåtet att dela upp inkommande ledning mellan mätare och första elcentral i t.ex. en A-box och därefter dra ut 3 st ledningar, en till varje central?

Det är endast den nya huvudcentralen som ska ha JFB. Undercentralerna sitter i två förråd och har typ ingen belastning så hade helst inte velat byta dessa.

Känns lite trångt och risk för glapp att dela upp det på brytare eller liknande.

Tippar på att det är TN-C in i huset.

tommib
Ja, det är tillåtet (och i vissa fall rekommenderat). Det viktigaste är att se till att det blir bra anslutningar och att ledningsdimensioneringen är korrekt. Glöm inte att minsta area på PEN är 10 kvmm. Vid underhåll träder inte nya regler in men man måste göra en avvägning vad som utgör just underhåll (och vad som är säkert).

JFB är bra att ha oavsett last. Däremot är det bästa att centralerna har egna JFB.

tommib tommib skrev:
Ja, det är tillåtet (och i vissa fall rekommenderat). Det viktigaste är att se till att det blir bra anslutningar och att ledningsdimensioneringen är korrekt. Glöm inte att minsta area på PEN är 10 kvmm. Vid underhåll träder inte nya regler in men man måste göra en avvägning vad som utgör just underhåll (och vad som är säkert).

JFB är bra att ha oavsett last. Däremot är det bästa att centralerna har egna JFB.
Tack för svaret. Kan man köra TN-C fram till dosan och vidare till alla centraler och dela upp det i huvudcentralen, de undercentralerna får ligga kvar på PEN som idag.

Så här ser det ut innan mätare med PEN-ledaren, delas den upp redan där eller varför är det gjort så?

• Innandöme av elektrisk dosa med PEN-ledare före uppdelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
R rikardsvensson skrev:
Tack för svaret. Kan man köra TN-C fram till dosan och vidare till alla centraler och dela upp det i huvudcentralen, de undercentralerna får ligga kvar på PEN som idag.
Ja, med reservation för att anläggningen måste vara i gott skick och elsäker.

R rikardsvensson skrev:
Så här ser det ut innan mätare med PEN-ledaren, delas den upp redan där eller varför är det gjort så?
Ingen aning. Det där utrymmet borde väl också vara plomberat eftersom det är omätt ström? Lite oklart vad det är för inkommande kabeltyp, de vanliga markkablarna brukar inte ha en biledare? Är det en gammal luftledning som leds ner i vitkabel till mätartavlan? Vad är det för dimension på huvudledningen/servisledningen?

tommib tommib skrev:

Om man väljer att dela upp det i dosan i stället, kan man fortfarande köra PEN till undercentralerna eller måste det vara separerat till alla då?

Ingen aning. Det där utrymmet borde väl också vara plomberat eftersom det är omätt ström? Lite oklart vad det är för inkommande kabeltyp, de vanliga markkablarna brukar inte ha en biledare? Är det en gammal luftledning som leds ner i vitkabel till mätartavlan? Vad är det för dimension på huvudledningen/servisledningen?
Det kan man tycka, men det har inte varit plomberat någon gång så länge som jag har bott där, inte heller nätägaren har brytt sig när de har installerat ny mätare två gånger. Elmätaren är i varje fall plomberad :D

Kabeln kommer från marken (vet ej dimension), är det någon annan som har koll på varför det är en biledare med?

tommib tommib skrev:
Om man väljer att dela upp det i dosan i stället, kan man fortfarande köra PEN till undercentralerna eller måste det vara separerat till alla då?

Det fanns förr krav på att övergång TN-C till TN-S ska göras i en kopplingsutrustning typ elcentral. Men jag ser inga hinder för att göra detta i en A-box. Det gäller som vanligt att göra det på ett bra sätt. Här är ett tips om hur man kan lägga inkommande PEN (svart i bilden) obruten som ett U genom både PE och N-plintarna, i den ordningen.

155607-15be195dff1bc2670e8bd4e37accc0ff.jpg
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-in-elmaetare.269168/page-6#post-2450460

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det fanns förr krav på att övergång TN-C till TN-S ska göras i en kopplingsutrustning typ elcentral. Men jag ser inga hinder för att göra detta i en A-box. Det gäller som vanligt att göra det på ett bra sätt. Här är ett tips om hur man kan lägga inkommande PEN (svart i bilden) obruten som ett U genom både PE och N-plintarna, i den ordningen.

[bild]
[länk]
Tack, verkar vara en vettig lösning. Är då kravet att den ska gå delad även till undercentraler eller kan man gå vidare till dessa med PEN via en plint innan det delar sig?

Jag vet inte om jag förstår. Har du väl gått över till TN-S så får aldrig N- och PE-ledarna kopplas ihop till TN-C igen. Så den central som "tar emot" ledningen måste vara anpassad för TN-S och alla undercentraler därifrån måste stöda TN-S. Finns det gamla huvudledningar utförda som TN-C måste de bytas.

Däremot är det ok att gå ut med både TN-C och TN-S-ledningar från denna A-box. Du kan dra en TN-C-ledning till en central som inte klarar TN-S ännu, och TN-S-ledningar åt andra håll.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte om jag förstår. Har du väl gått över till TN-S så får aldrig N- och PE-ledarna kopplas ihop till TN-C igen. Så den central som "tar emot" ledningen måste vara anpassad för TN-S och alla undercentraler därifrån måste stöda TN-S. Finns det gamla huvudledningar utförda som TN-C måste de bytas.

Däremot är det ok att gå ut med både TN-C och TN-S-ledningar från denna A-box. Du kan dra en TN-C-ledning till en central som inte klarar TN-S ännu, och TN-S-ledningar åt andra håll.
Jag var nog lite luddig i kommentaren, det jag menade var om man kunde gå ut med 2 st TN-C från boxen till de gamla undercentralerna samt TN-S till den nya centralen och det har du redan svarat på nu.

Förresten, du har ingen idé om biledaren som sitter ihop med kabeln på inkommande PEN som har omnämnts ovan?

Nej tyvärr, du behöver komma åt kabelmanteln för att se vad kabeln heter.

R rikardsvensson skrev:
Förresten, du har ingen idé om biledaren som sitter ihop med kabeln på inkommande PEN som har omnämnts ovan?
Det är ingen biledare som tillhör kabeln utan en stump för ändavslutet på den blypapperskabel du har in där. Den är lödd eller ibland klämd lindad mot blymanteln på kabeln med oljeindränkt papper som ledarisolering där innanför. Funktionen är att jorda blymanteln som skydd vid skador, fel både inre och yttre sådana.

Titta under säkringslådan så ser du nog en massafylld muff och där i är "biledaren" ansluten. Kabeltypen har enligt äldre svenskt beteckningsätt namnet ECCJ det kan du nog söka på om du vill.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.