Jag har altaner av tryckt trall liksom lärk och jag anser det är samma skrot och korn ang livslängd. Lite mer besviken på lärken dock. Är ca 10 år sedan jag la lärken (typ 95x21) och jag har de sista 3 åren fått byta totalt fnöskiga brädor- totalt genomrötna. I år blir det ev helbyte och då blir det tryckt även på denna altan och då 120x28 dim. Läget är väst-nordväst med skugga, btw.

Typ av konstruktion: Altan

Byggår: 2017

Material: Organowood basic

Placering: Söder och söderläge. Sol hela dagen

Ev biologiska angrepp: Inget vi upptäckt

Ev mekaniska problem: Några få plankor har böjt sig lite, men det beror nog delvis på att vi satt dold skruv och haft väldigt varmt och torrt.

Underhåll: Vid montering tog vi medel nr 1 i ändträ och skruvhål samt nr 2 på ovansidan. Därefter har vi varje år tvättat med organowood rengöring. Altanen har blivit silvergrå fort. Den har hållt sig mjuk helt utan stickor.

Vi har inte sett tecken på röta på någon bräda. Skötseln kräver lite tid, men det gör det mesta i trädgården så det gör oss inget!

"Nöjdhet": Beskriv hur du upplevt/upplever valet av material för den aktuella konstruktionen. Är du nöjd/missnöjd med materialvalet/behandlingen? Ange med en skala 1 till 5, där

5= mycket nöjd, kommer använda igen och rekommendera
Altan byggd 2017 med silvergrått Organowood, viss böjning på plankor, underhållet med rengöring, inga tecken på röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan av silvergrått Organowood-material som åldrats utan synliga tecken på röta eller stickor.
Skapa konto

• Gilla
Blåsalvia
  • Laddar…
Typ av konstruktion: Altan och räcke

Byggår:2015

Material: Tryckimp NTR A

Placering: Väderstreck S/V Skugga/sol Skugga till kl 12, sol resten av dagen. Södra Sverige

Ev biologiska angrepp: algpåväxt.

Ev mekaniska problem: nej

Underhåll: Obehandlat. Tvättat med algmedel på våren de 3 senaste åren.

R
Typ av konstruktion: Altan och räcke

Byggår:2018

Material: Greenplank komposittrall

Placering: Väderstreck S/V Skugga hela dagen på 1/3 av trallen, resten sol under hela.

Ev biologiska angrepp: Inga

Ev mekaniska problem: En del rörelse på längden av plankorna, inga på bredden (i övrigt helt formstabila).

Underhåll: 30 minuter med högtryckstvätten på våren för att ta bort ytlig smuts. Efter det ser trallen ut som när den lades.

Nöjdhet: 4

Redigerat:
"Ev mekaniska problem: En del rörelse på längden av plankorna", detta är ju välkänt med just komposittrall iom att de ökar och minskar i längd beroende på temperatur, därav installationsinstruktioner gällande temperatur och avstånd etc

R
T TheSwoopis skrev:
"Ev mekaniska problem: En del rörelse på längden av plankorna", detta är ju välkänt med just komposittrall iom att de ökar och minskar i längd beroende på temperatur, därav installationsinstruktioner gällande temperatur och avstånd etc
Ja, jag var medveten om det när jag köpte dem. Och det man "förlorar" på längden vinner man på bredden. Mellanrummen mellan plankorna är samma hela tiden jämfört med träplank där de ibland ligger dikt an, och ibland går det nästan att få ner lillfingret mellan dem.

Så i valet mellan de två väljer jag mina nuvarande rörelser på längden varje dag. Ville bara nämna det, för det bästa hade ju varit om de inte rörde sig alls :)

Dessutom är ju komposittrallen formstabilt i övrigt så kupade eller vridna plank existerar ju inte. Jag inser att det egentligen var dumt av mig att sätta en fyra på mekaniska problem när vi har trä-trall med i jömförelsen :)

• Gilla
TheSwoopis
  • Laddar…
Hej

Jag vill förmedla två erfarenheter:

Exempel 1. Västra Stockholm,
Typ av konstruktion: Terrass med träptrappa

Byggår: 2009

Material: Altan av oimpr rillad lärk 28x120, stomme av tryckimp NTR A, trappa av oimpr gran
Stod utan behandling i 2 år, tvättades sedan med högtryck och SIOO tvättmedel och behandlades därefter enligt anvisning (OBS, före namnbyte till SIOO-X

Placering: Öster

Ev biologiska angrepp: trappan rötad efter ca 10 år i två plansteg, i övrigt prefekt, helt underbart på våren när jag bara behöver borsta av terrassen, Nu dags för en ny behandling efter 10 år.

Ev mekaniska problem: nada

Underhåll: Inget underhåll annat är snöskottning och sopning

Ange ev tips för underhåll med beaktande av material. Applicera SIOO-X enligt anvisning, gå inga genvägar

"Nöjdhet": Supernöjd med lärken, granvirket inte idealist för SIOO-X behandling, så det räknade jag med att få göra lite renovering på .

Exempel 2. Terrass på Rådmansö

Altan med trappor, placering mot väster

Byggår 2018

Tryckt i klass A i stomme, klass AB i trall. Trall 28x120

Inga som helst problem,

Inget underhåll

/ Torgny Nordin

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Fulkemisten
T tornor skrev:
underhåll annat är snöskottning och sopning
Just det. Viktigt. Skotta trallen. Det är icke att förglömma.

• Gilla
Il pane
  • Laddar…
En renoverad altan med ljusgrå lasyr framför ett hus, ihopbyggd med en trappa och balkong, i skymningen.
Skapa konto
Grålaserad altan med tydlig textur och metallstolpe framtill, mot bakgrund av en tät thujaheck och husfasad.
Skapa konto
Grålaserad altan med trappsteg och privat avskärmning intill en bostad.
Skapa konto
Grålaserad altan med trappsteg och privat avskärmning intill en bostad.
Skapa konto
Altan renoverad med grå lasyr, med trappa och utsikt över en sjö bakom huset.
Skapa konto
Här kommer nog en del annorlunda tips på hur jag gjorde för att få en ful altan, första delen byggd -84 och oljad, utbyggd -96 oljad, sedan utbyggd och ihopbyggd med trappa i omgångar mellan 2010-2020.

Första åren tvättade jag och oljade men tyckte resultat blev skitfult rent ut sagt, den såg alltid smutsig ut och det spelade ingen roll vilken typ av olja jag använde. Jag bestämde mig därför att bygga altan på framsidan och testade då att grålasera dem, blev skitsnyggt!

Då jag byggde ihop fram och baksidan med en trappdel (2015) uppstod utmaningen med att få det gamla och nya i samma färg/nyans. Jag hårdtvättade då altanen på baksidan med stålborste och klorin och därefter högtryckstvätt. Träet blev som nytt! Därefter laserades allt i samma gråa lasyr från Biltema. Det har hållit i över 5 år nu och ser ff fräscht ut!

Då det börjar se lite flammigt ut, normalt efter ett par år beroende på väderstreck och slitage, lägger jag på två varv efter lätt tvätt. Obs, jag följer INTE instruktionerna som säger att man ska lägga på lite o torka av. Jag mättar träet fullt och lägger två varv. Får bort ev flammiga fläckar och håller länge då det torkar.

några tips som jag lärt mig genom åren;
-vänta med att applicera på ny trall, minst ett till 1 1/2 år
-tvätta bort ev påväxt lätt med ångtvätt, tar död på porerna effektivt utan att skada träet eller behandlingen
-om ngn bräda spricker så vänd på den lr byt ut den, vänta sedan ett tag o lasera om på nytt

Jag målade även balkongen från 1984 i samma färg, mkt nöjd med resultatet! Altan renoverad med grå lasyr, med trappa och utsikt över en sjö bakom huset.
Skapa konto

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Idag finns det många produkter för trall till altan och uteplats som är nya och som vi därför inte har tillräcklig erfarenhet av. Det vi vet kan du läsa om här - Test: Bästa träslaget till altan och trädäck

Träexperten Jöran Jermer vill gärna ta del av konsumenters erfarenheter också.

Dela dina erfarenheter här i tråden, så sammanställer Jöran allas erfarenheter i en rapport som vi alla kan ha glädje av. Ange detta:

Typ av konstruktion: Altan, staket, plank, osv?

Byggår:

Material: Tryckimp NTR A, Tryckimp NTR AB, Accoya, Kebony, Värmebehandlat, Lärk, Furukärna, Oragnowood (impregnerat), Organowood (ytbehandlat), Sioo x, Tropiskt trä (bangkirai, cumaru, etc), annat?

Placering: Väderstreck? Skugga/sol?

Ev biologiska angrepp: röta, missfärgande svamp (mögel) och efter ungefär hur lång tid efter byggår som angrepp observerades

Ev mekaniska problem: osedvanlig sprickbildning, dimensionsförändringar, korrosion, ev annat och efter ungefär hur lång tid efter byggår som de observerades

Underhåll: Beskriv om konstruktionen underhållits på något sätt (tvättning (med vad?), träolja (vilken?), annat (vad då?) och med ungefärligt intervall. Vilken effekt har underhållet haft (träet har behållit ungefär ursprunglig färg, behållit en fin och behaglig yta, annat, eller varit i stort sett utan effekt (=bortkastad tid och pengar).

Ange ev tips för underhåll med beaktande av material.

"Nöjdhet": Beskriv hur du upplevt/upplever valet av material för den aktuella konstruktionen. Är du nöjd/missnöjd med materialvalet/behandlingen? Ange med en skala 1 till 5, där

1= mycket missnöjd, aldrig mer det materialet

2= missnöjd

3= varken eller/Ok

4= Nöjd

Jag har kikat över olika alternativ genom åren. Jag köpte ett hus för ca 10 år sedan som hade oljat trädäck som var utbyggt i en omgång, ett från byggåret 1984 och en del från ca 1998, således väldigt gammalt. Första åren oljade jag altanen men var aldrig nöjd med resultatet.

jag byggde sedan altan på framsidan (2010) som grålaserades i Biltema vattenbaserad som blev supersnygga. 2015 byggde jag ihop altanerna med varandra runt huset med en trappa. Utmaning blev då att få samma färg runt om utan att byta ut trallvirket. Jag tvättade den oljade trallen hårt med Klorin, stålborste och högtryckstvätt. Det blev helt trärent! Otroligt vilken kvalitet på över 30 år gammal tryck trall. Efter det vattenbaserad lasyr i ljusgrå och det har hållit i fem år utan att jag behövt göra annat än att tvätta lätt. Nu är detta i nord-väst läge och delvis skuggigt. Jag är framförallt nöjd med att den ser så pass fräsch ut och inte grånar och blir dassig som all trall i reportaget. Två knep som jag använder mig av;
1) lägg på rikligt med lasyr i två varv, träet ska vara helt mättat på lasyr, annars blir det fläckigt och håller sämre
2) vid algpåväxt använder jag ångtvätt, tar död på allt organiskt utan att skada träet eller behandlingen

Efter några år gör man samma procedur, dvs lätt tvätt och två varv med lasyr, blir som nytt igen! Spricker träet på något ställe brukar jag antingen köpa ny bräda o vänta ett halvår/år o lasera lr vända på plankan o lasera eft ngn månad för att få samma färg.

På detta sätt får du garanterat liv i din gamla altan för en rimlig peng och lagom arbetsinsats. +Det finns väldigt många olika färger o välja på!

Idag finns det många produkter för trall till altan och uteplats som är nya och som vi därför inte har tillräcklig erfarenhet av. Det vi vet kan du läsa om här - Test: Bästa träslaget till altan och trädäck

Träexperten Jöran Jermer vill gärna ta del av konsumenters erfarenheter också.

Dela dina erfarenheter här i tråden, så sammanställer Jöran allas erfarenheter i en rapport som vi alla kan ha glädje av. Ange detta:

Typ av konstruktion: Altan, staket, plank, osv?

Byggår:

Material: Tryckimp NTR A, Tryckimp NTR AB, Accoya, Kebony, Värmebehandlat, Lärk, Furukärna, Oragnowood (impregnerat), Organowood (ytbehandlat), Sioo x, Tropiskt trä (bangkirai, cumaru, etc), annat?

Placering: Väderstreck? Skugga/sol?

Ev biologiska angrepp: röta, missfärgande svamp (mögel) och efter ungefär hur lång tid efter byggår som angrepp observerades

Ev mekaniska problem: osedvanlig sprickbildning, dimensionsförändringar, korrosion, ev annat och efter ungefär hur lång tid efter byggår som de observerades

Underhåll: Beskriv om konstruktionen underhållits på något sätt (tvättning (med vad?), träolja (vilken?), annat (vad då?) och med ungefärligt intervall. Vilken effekt har underhållet haft (träet har behållit ungefär ursprunglig färg, behållit en fin och behaglig yta, annat, eller varit i stort sett utan effekt (=bortkastad tid och pengar).

1= mycket missnöjd, aldrig mer det materialet

2= missnöjd

3= varken eller/Ok

4= Nöjd

• Renoverad altan med grålaserat trallgolv och trappa vid en ljusgrå husfasad, varsam behandling har bevarat trädäckets kvalitet.
    Skapa konto
  • Lång smal altan med grå lasyr och vit vägg, sett från ena änden mot glasdörrar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Renoverad grålasad altan med tätt thujahäck i bakgrunden och en delmonterad parasollfot i förgrunden.
    Skapa konto
  • Grålasad altan med stående och liggande träpanel samt en trappa som leder upp till en balkong intill ett hus med vita fönsterramar.
    Skapa konto
  • Grålaserad altan ihopbyggd med trappa och balkong som framhäver träets kvalitet, i skymningen för ett hus med vit fasad.
    Skapa konto
  • Grålaserad träaltan med trappa som sträcker sig längs husvägg med utsikt över sjö.
    Skapa konto
  • Grålasad trädäck med trappsteg och staket, välinnehat efter behandling med lasyr.
    Skapa konto
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vilket jobb du har gjort med altanen, fin! Jag antar att det är tryckimpregnerat NTR AB du använt dig av raktigenom?

Yes, det stämmer. Äldsta delen är som sagt från 1984 så det känns som det mest överlägsna materialet för altaner.

Vilket jobb du har gjort med altanen, fin! Jag antar att det är tryckimpregnerat NTR AB du använt dig av raktigenom?

Ok, så du oljar inte in den alls? Bara tvätt?
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Typ av konstruktion: Altan, dvs ordentligt med luft under hela till skillnad från många andras "altaner" som är marknära och egentligen träterrasser.

Byggår: 2014

Material: Tryckimp NTR A med avseende på regelverk, trall Tryckimp NTR AB.

Placering: Väderstreck? Sydväst. Mycket soligt 11-18 sommarhalvåret.

Ev biologiska angrepp: Absolut inga.

Ev mekaniska problem: Nej. Torrsprickor i vissa brädor men det får man ju räkna med.

Underhåll: Linoljesåpad, tvätt + insåpning vår och höst varje år. Nu efter 6 år vackert silvergrå precis som jag vill ha den. (Siiooo eller vad det heter är pengar i sjön, får samma resultat)

Nöjdhet: 5 av 5, kör på tryckimpat och olja inte, det bara drar in smutsen i träet. Såpa fler gånger per år, det tar någon timme, att byta altan var tionde år tar mer än 20 h. Fätt värt det.

Fulkemisten
Fohlin Fohlin skrev:
Ok, så du oljar inte in den alls? Bara tvätt?
Jo. Olja är väl nån slags kvarleva från tiden före tryckimpregnerat. Det behövs inte, om man inte vill förstås. Tycker själv att oljan bara drar in skiten i trät så det mörknar. Däremot är det inte bara tvätt utan så kallad såpskurning, mycket linoljesåpa som får dra in i trallen så den blir mjuk och len.

• Gilla
Fohlin
  • Laddar…
Byggår: våren 2014

Material:Oragnowood (impregnerat)

Placering: Altan i Väst/NordVäst läge, eftermiddagssol. 4 km från västkustens saltvatten

Biologiska angrepp: röta 4-5 år, missfärgande svamp (mögel) 2-3 år, fiberlossning (ludd) 1 år. Den röta som uppkommit är INTE i anslutning till varesig ändträ eller skruvar. Brädorna med röta (ca 7 av ca 50) är INTE extra utsatta för fukt/väta och är "slumpmässigt" fördelade över altanens yta. Detta tyder på ojämn kvalité i produktionen

Mekaniska problem: Nej. Men levererades mycket torrt vilket gjorde att 3 mm glipa vid montering INTE var tillräcklig.

Underhåll: Applicerat "anti-lupp-medel". Skurat en gång.

Nöjdhet: 2 (kanske 3) Hade väsentligt högre förväntningar på träet. Kan inte med gott samvete rekommendera till andra. Hyfsat trevlig kundsupport

• Altanens träplankor med tecken på röta och missfärgning av mögel.
    Skapa konto
  • Altanbrädor av Oragnowood med tecken på röta och fiberlossning, ojämn glipa mellan plank.
    Skapa konto
  • Impregnerade altanbrädor med synliga tecken på röta och fiberlossning.
    Skapa konto
  • Närbild på grånat, impregnerat trä på en altan med synliga tecken på röta och fiberlossning.
    Skapa konto
  • Ledsen
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
J Johnny2times skrev:
Typ av konstruktion: Altan

Byggår: 2012

Material: Värmebehandlat,

Placering: Sydost samt Sydväst Regelbundet solbelyst

Ev biologiska angrepp: inga

Mekaniska brister: väldigt få! Trallen är ju spikrak och håller formen... trallen hade dock kantprofil och skruvades fast utan synliga skruvar med plastbeslag mellan planken... på ett fåtal ställen sprack den undre ”flänsen” så plankan kunde röra på sig..

på yttersta plankan fick man förborra ock köra med synlig skruv... jag byggde med lite överhäng så yttersta plankan/ramen hängde över bärlinan... det resulterade i att en utsatt ytterplanka sprack.

Underhåll: Oljade in med pigmenterad träolja från Tinnova vartannat år...blev finfint varje gång!

Tvätten innan oljning gjordes med Jotuns tralltvätt... blötlade trallen, rolla på tralltvätt ett par kvm och sen fram med borsten! Sköljde av innan jag gick på nästa yta

"Nöjdhet": 4-5

5 för hur snyggt det blir med spikraka trallplankor utan synliga skruvar!

5 för hur smidigt det var att lägga! Träet väger hälften av vad tryckat väger... och plankorna är spikraka!

5 för hur det håller i finnish om du sköter det

4. Du behöver tvätta av och olja in det vartannat år om du vill få det fint...(alltså inte för att det skall skyddas mot röta) men på större yta än 40-50 kvm så blir det lite borstande.

Bilden visar trallen utanför huvudentren (mycket trafik där hela året runt) efter 8 år (två månader efter inoljning)
Hej,

Jag undrar vilket material du har använt? Det står bara "värmebehandlat". Eller så är det jag som inte hittar i texten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.