Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Idag ser nog Lantmäteriet 2,5 ha som för litet för att skapa en jordbruksfastighet av,
Nja, det går nog som hästgård. Sitter just och kikar på en nybildad gård/tomt om 2,8 ha med en gammal rivningsfärdig mangårdsbyggnad.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Så pass stort? Och för er som inte hänger med: hästgårdar är alltså ett slags populärnamn för gårdscentrum och någon (några) hektar mark som klassificeras som småhusfastigheter snarare än jordbruksfastigheter. Något som ofta styckas av när marken slås ihop med en annan gård för att skapa en större enhet.

Då det är vad TS i praktiken har borde det gå att typa om fastigheten till småhus.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C
jasi288 jasi288 skrev:
Ja det stämmer men varför ska man fylla i blanketten näringsverksamhet om det inte finns nån orsak?
Detta kommer av en undantagsregel i Inkomstskattelagen. Se: https://lagen.nu/1999:1229#K13P1S3
"Innehav av näringsfastigheter och näringsbostadsrätter samt avverkningsrätt till skog räknas alltid som näringsverksamhet."

Många tänker att man måste bedriva en faktisk verksamhet för att det skall räknas som näringsverksamhet, men så är alltså inte fallet när det gäller näringsfastigheter.

Vid inaktiv näringsverksamhet kan blanketten i deklarationen lämnas med meddelandet under "övriga upplysningar" (finns ej någon näringsverksamhet)???

jasi288 jasi288 skrev:
Vid inaktiv näringsverksamhet kan blanketten i deklarationen lämnas med meddelandet under "övriga upplysningar" (finns ej någon näringsverksamhet)???
Det bör gå bra (sista dagen idag)!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så pass stort? Och för er som inte hänger med: hästgårdar är alltså ett slags populärnamn för gårdscentrum och någon (några) hektar mark som klassificeras som småhusfastigheter snarare än jordbruksfastigheter.
Hmm, blir det en tomt (kod 210) eller blir det en jordbruksmark (kod 110)? Det är ju intressant för skatten... De har inte fått någon kod än, jag skall fråga mäklaren vad han säger.

Nä, nu ska jag faktiskt själv deklarera. Brukar ta ett par timmar på sin höjd, inklusive momsdeklarationen (att kunna lyfta momsen på vissa saker är en trevlig uppsida med att ha en näringsfastighet, även om verksamheten går back). Men det är iofs. utifrån att jag gjort det ett par gånger förr.

Nu svävar vi ut, men jag letade lite och hittade detta:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.6/3436.html

Tycks som om större än två hektar ger lantbruksfastighet.

Stödschema för 2-hektarsregeln med frågor och svar som klassificerar fastighet som lantbruksenhet eller småhusenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar en fastighet på 21 kvadratkilometer uppdelad i tomt, bete och skog med textförklaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag bor på en lantbruksfastighet utan verksamhet och får NE blanketten varje år, jag brukar ta bort blanketten och skriva ”ingen verksamhet” som anledning, och det godtar skatteverket varje år

Jag fyller i den med en massa nollor. Det enda som inte är nollor är fastighetstillgångar, där jag fyller i taxeringsvärdet. Har man någon aktiv verksamhet blir det ju något mer jobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.