Anlitar du min man till dina dataproblem ksotar det 2000 per påbörjad timme. Sedan får han i och för sig inte mycket i fickan av det.

Vi räknade ut att vi ändå tjänade massor på att ta in snickare en dag för att bygga vår TV-vägg och han jobbade en helg (16 timmar med dubbel övertid, plus påtvingad ledig fredag veckan efter pga veckovilareglerna) jämfört med om vi byggt själva, för det hade tagit mycket mer tid än en dag och inte blivit alls lika bra.

"Skomakare bliv vid din läst", var och en ska göra det de är bra på. Själv är jag jäkligt bra på IT-support och börjar bli hyffas på målning och tapetsering.
 
Eller anlita en duktig jurist/advokat för 2500 kr/timme. Inte alltför höga omkostnader heller även om en anställd jurist förstås inte får ut den lönen, tyvärr ;)
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
kinglolle skrev:
Eller anlita en duktig jurist/advokat för 2500 kr/timme. Inte alltför höga omkostnader heller även om en anställd jurist förstås inte får ut den lönen, tyvärr ;)

Billigare än att sitta på "hotell" i 10 år ;)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Bilprovningen 12 minuter 480 pistoler..........
 
Jag betalar gärna för hantverkarens kunskap, men jag vill inte betala extra för materialet. Avskyr när hantverkarna tar mer betalt än vad jag själv köper materialet för hos brädgården.

Med hantverkarna jag har hemma nu så har jag en bra deal, öppen redovisning av materialet med ett överenskommet påslag. Svensk byggledare och hantverkare från polen. Mycket bra resultat till en rimlig prislapp.

Bilmekanikern skulle jag gärna betala mer för tiden och mindre för materialet.
Beror iofs på vad det är för fel, att betala 1200 kr i timmen för normalt grovmeckande vill jag inte göra.
 
  • Gilla
jonas_loof
  • Laddar…
Lite äpplen och päron att jämföra priser rätt över.

Men jag tycker som Nimanjeb att du skall vara glad för att du fått priser. Det stora problemet med hantverkarskrået är ju inte prisnivån per timme utan alla dolda avgifter, udda materialpåslag och annat. Det händer inte hos meckaren och övriga samhället.
 
T
Äta på restaurang med påslag på flera hundra procent på maten och vinet ska vi inte snacka om, man blir mörkrädd.

Sen har vi frisörerna, fast dom har ju stora materialkostnader, en sax:rolleyes: och sedan inget kvitto, ja tjena!
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
ullberg
Den här tråden spårade (föga förvånande) ganska fort, och jag har nog del i skulden för det, ledsen Patrik.

Själv tycker jag:

1) att Patrik har all rätt att kritisera verkstadens priser (på samma sätt som jag tycker han får acceptera att andra klagar på hans skrå, om han sen personligen tar / bör ta åt sig lämnar jag upp till honom).

2) att vi alla borde inse att det finns all anledning att ifrågasätta en hel del prissättning i vår vardag, att (Byggnads-) hantverkare får en extra känga här handlar väl mest om forumets ämnesområde.

3) jag håller med de som säger att det största problemet med (Byggnads-) hantverkare är de, på olika sätt, dolda kostnaderna. Att det skulle vara unikt för dessa hantverkare är jag dock själv tveksam till. I exemplet med bilverkstäder känner jag ofta att varje gång jag lämnar bilen kommer de hitta något extra att ta betalt för som jag inte alls räknat med*

/U

* sidospår, men här slänger jag gärna in lite cred till promotor Åkersberga, dit jag lämnat min gamla slit-SAAB 9-5 (+30k mil). Vid de senaste servicarna (Japp, fullservad sen ny), så ringer de upp mig och går igenom de extra saker som de hittat, men de har helt rätt attityd, och är faktiskt mindre benägna än jag själv är att åtgärda felen (de som är mindre allvarliga), givet bilens ålder och miltal då... Tack för det Peter (som alltid är den som ringer mig), känns väldigt ärligt!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bra sammanfattning!
 
A
tank77 skrev:
Äta på restaurang med påslag på flera hundra procent på maten och vinet ska vi inte snacka om, man blir mörkrädd.
Ja, men återigen, det är ju inte så att kyparen säger "vi tar 400 spänn i timmen för själva matlagningen, och sen får du 'bra rabatt' på råvarorna enligt en prislista som leverantörerna ger ut" och sen när notan kommer har de utan att ha meddelat lagt på serveringsavgifter, transportkostnader, disktillägg, ljuv-musiktillägg, levandeljusavgift, dukningskostnad och f-n och hans moster.

På restaurangen får man istället oftast en meny med priserna angivna så man kan t.o.m. innan man ens går in i restaurangen veta vad det kommer att kosta att anlita stället.
 
  • Gilla
darth_vader och 3 till
  • Laddar…
Värst är ju AC/DC, 575 per biljett skulle de ha, sedan att det var 50.000 pers i publiken ville de inte låtsas om. Snacka om timpeng! På detta kan de ha jeans och dricka öl på arbetstid + komma undan med det, skall också bli elektriker.
 
  • Gilla
Flöjten5 och 2 till
  • Laddar…
Hehe Alltid samma gamla argument när denna diskussionen kommer upp. :)

Jag vill även passa på att påpeka att tråden är startad med "glimten i ögat". Jag säger inte emot att vissa hantverkare är dyra p.g.a. div. olika skäl.
Vi hantverkare skulle säkert kunna ha en större förståelse för kunderna när det kommer till debitering och även likadant åt andra hållet.

//Patrik
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
T
bra-byggare skrev:
På restaurangen får man istället oftast en meny med priserna angivna så man kan t.o.m. innan man ens går in i restaurangen veta vad det kommer att kosta att anlita stället.
Ja och i hantverkarens "meny" står timpriset 400 kr så då vet du innan vad det kostar innan eller hur?

Inte alla hantverkare har såkallade "dolda avgifter" utan har en god och rak kommunicering om vad allt kostar.

På restaurangen får du inte reda på vad oxfilen kostade i inköp eller var den är köpt.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
P
Redigerat:
morsan skrev:
Äpplen och päron! Verkstadens omkostnader ligger skyhögt över hantverkarens även om det är ett enmansföretag.
Backa upp detta med relevanta fakta är du vänlig. Annars kan det vara bättre att uttrycka sig som;

Jag anser att det är "Äpplen och Päron"

och

Verkstadens omkostnader kanske ligger skyhögt.. osv.

:|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.