pinnladan skrev:
Backa upp detta med relevanta fakta är du vänlig. Annars kan det vara bättre att uttrycka sig som;

Jag anser att det är "Äpplen och Päron"

och

Verkstadens omkostnader kanske ligger skyhögt.. osv.

:|
Kortfattat pga onda fingrar :)
 
apropo service 12000mil
hos en auktoriserad bilverkstad 9000
hos en också auktoriserad Mekonomen 5900
Samma jobb, stämplat i serviceboken....
var kommer skillnaden på 3100 ifrån ?
gaia
 
Mikael_L
gaia skrev:
apropo service 12000mil
hos en auktoriserad bilverkstad 9000
hos en också auktoriserad Mekonomen 5900
Samma jobb, stämplat i serviceboken....
var kommer skillnaden på 3100 ifrån ?
gaia
Kanske det jag skrev?
"Men nu är det också så att de stora bilfirmorna som regel går back på bilförsäljningen och tar igen det på eftermarknadsförsäljningen istället.
Så i bilmekanikerns timpenning på de här företagen så bakas det helt enkelt in lön och andra kostnader för nybilsförsäljningen samt ägarnas vinstkrav för hela verksamheten."
 
Andy78 skrev:
Vart vill du komma?
Du ställde en fråga, jag gav ett svar vad jag tycker det är rimligt att ta.
 
gaia skrev:
apropo service 12000mil
hos en auktoriserad bilverkstad 9000
hos en också auktoriserad Mekonomen 5900
Samma jobb, stämplat i serviceboken....
var kommer skillnaden på 3100 ifrån ?
gaia
Märkesverkstaden har sina mallar en service är nästan alltid x kr oavsett om den tar 1 timme eller 3 timmar.

De tar tex x kr för att byta ett hjullager och y för att byta bromsar.
Antingen byts hjulager för x kr och så ringer man kund och rekommenderar att han byter bromsar då de ändå är på gång man monterar på nya bromsdetaljer när allt sätts ihop och tar y kr för det.
Dvs kostar hjulagerbyte 1800kr i arbete och bromsbyte 1200kr enligt deras mallar då blir x + y = 3000kr i arbetskostnad, det tillkommer 1200kr i arbeta trots att arbetet redan är gjort enbart för att man väljer att montera nya delar.
Och detta håller de stenhårt på de aviker inte en sekund från deras debiteringsmallar betrf pris.

Hos en mindre verkstad auktoriserad eller ej kan det se ut så här.
Kostnad 1800kr i arbete för byte av hjullager.
Bromsskiva + klossar monteras bort hjullagret byts, meken ser att skivorna och klossarna är dåliga
han ringer "Hej jag ser att bromsarna är dåliga ska jag byta dom när jag ändå har allt nere, det enda som tillkommer är delarna"
Kunden landar på 1800 kr
Alternativt lite exra arbete + 200 -300kr .

Kostnad 2100kr för arbete.
 
A
Jag tog influensavaccin på privata vårdcentralen. 200kr kostade det och det tog 2 minuter, det är 6000kr/h det, nu börjar vi snacka timpenning!
 
Mikael_L
bra-byggare skrev:
Jag tog influensavaccin på privata vårdcentralen. 200kr kostade det och det tog 2 minuter, det är 6000kr/h det, nu börjar vi snacka timpenning!
Vad kostade själva vaccinet då (delen)?
Eller tror du den skickas helt gratis från medicintillverkaren?

edit:
Samt att jobbet var nog inte färdigt med de två minutrarna du var där.
Det ska kanske in i någon journal och andra rapporter.
Vaccin ska beställas, förvaras, inventeras och tas fram. Och efteråt ska det städas bort och kanske tas till speciell medicindestruktion.
Och säkert en hel del annat jag missat.
2 minuter ... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Vad kostade själva vaccinet då (delen)?
Eller tror du den skickas helt gratis från medicintillverkaren?
Känns som hela den här tråden nyss diskuterats.
Men det som är intressant är om någon kan hitta någon bransch som tar betalt som vissa hantverkare gör. (y)

Då får man ju en jämförelse med någorlunda lika förutsättningar.
 
Mikael_L
Jugend skrev:
Känns som hela den här tråden nyss diskuterats.
Men det som är intressant är om någon kan hitta någon bransch som tar betalt som vissa hantverkare gör. (y)

Då får man ju en jämförelse med någorlunda lika förutsättningar.
Det beror väl på vilka "vissa hantverkare" du menar.
Den grävmaskinskillen som fixade grunden till både garage och hus här så har jag nog mest svårt att hitta branscher där dom tar mindre (invägt då kostnaden för maskinen som sådan). Ty inte ett enda konstigt tillägg tillkom på fakturan och inte en enda ej arbetat minut heller. Det var bara etableringen på ca 1500:-, som tydligt kommunicerades innan.
Och då var han inte ens märkvärdigt dyr på timpenningen heller.
Jag vill minnas att det var 680:-/timme inkl moms när vi gjorde garaget och drygt 700:- sen när huset grävdes.

Men visst, alla är nog inte så hedersamma.
 
Jugend skrev:
Känns som hela den här tråden nyss diskuterats.
Men det som är intressant är om någon kan hitta någon bransch som tar betalt som vissa hantverkare gör. (y)

Då får man ju en jämförelse med någorlunda lika förutsättningar.
Staten , trängselskatt 30kr påminnelseavgift 495kr....
Den företagare som skickar en påminnelsefaktura och tar betalt 495 kr för det kommer snart inte ha några kunder kvar.
 
A
Mikael_L skrev:
Vad kostade själva vaccinet då (delen)?
Eller tror du den skickas helt gratis från medicintillverkaren?

edit:
Samt att jobbet var nog inte färdigt med de två minutrarna du var där.
Det ska kanske in i någon journal och andra rapporter.
Vaccin ska beställas, förvaras, inventeras och tas fram. Och efteråt ska det städas bort och kanske tas till speciell medicindestruktion.
Och säkert en hel del annat jag missat.
2 minuter ... ;)
Jag skulle nog säga att det som "kostar" mest för att "förstöra" den höga timpenningen är att de inte har 240 vaccinationer per sköterska varje dag så att de kan upprätthålla den timpenningen 8 timmar om dagen konstant året om utan står nog med en del "obeläggning" som ger klart sämre betalt.
 
Redigerat av moderator:
Nej, man skall verkligen inte dra alla över en kam. Jag brukar lyfta fram min snickare som skickar vidare fakturorna för vad han har köpt. Inga konstiga avgifter och inga materialpåslag.
 
Jugend skrev:
Nej, man skall verkligen inte dra alla över en kam. Jag brukar lyfta fram min snickare som skickar vidare fakturorna för vad han har köpt. Inga konstiga avgifter och inga materialpåslag.
Skickar han sina fakturor till dig?
Vad står det på din faktura?
 
Pengar är alltid ett känsligt ämna på byggahus.se :D
 
Hur vanligt är det att en hantverkare INTE har marginal på materialet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.