mummelmagnus skrev:
Jag betalar gärna för hantverkarens kunskap, men jag vill inte betala extra för materialet. Avskyr när hantverkarna tar mer betalt än vad jag själv köper materialet för hos brädgården.
Och själv betalar jag gärna 15% påslag på min snickares inköpspriser eftersom slutsumman ändå blir ungefär densamma när jag köper själv, han har bättre rabatter än vad jag kan tjata mig till, jag slösar inte bensin på att åka runt och förhandla. Dessutom vet ju han bättre vad han ska ha när han bygger en vägg och hur mycket som går åt.

Får alltid en kopia på hans kvitton, så att vi kan kontrollera att priserna är rimliga.
 
Vad tycker du att mekonomen borde ta i timpenning?

Lite intressant vad lämnade du in bilen på för felsökning vad är det som krånglar?
 
T
pinnladan skrev:
Backa upp detta med relevanta fakta är du vänlig. Annars kan det vara bättre att uttrycka sig som;

Jag anser att det är "Äpplen och Päron"

och

Verkstadens omkostnader kanske ligger skyhögt.. osv.

:|
Ja, undrar också vad verkstaden har för "skyhöga omkostnader":screwy:
 
Vi kan ju nämna licensererna för diagnosutrustningen med uppdateringar, det är inte gratis.
Allt från bosch kostar pengar,, support , uppdateringar m.m.


Det är inte bara åka till biltema och köpa den största satsen verktyg och sätta igång.
 
Andy78 skrev:
Vi kan ju nämna licensererna för diagnosutrustningen med uppdateringar, det är inte gratis.
Allt från bosch kostar pengar,, support , uppdateringar m.m.


Det är inte bara åka till biltema och köpa den största satsen verktyg och sätta igång.
Mmm jag tänkte också på det då det är lite så på maskinsidan.
En viss maskinmodell behöver man köpa en dator för 50 000kr för att kunna knappa in sig i. :confused:
 
T
Andy78 skrev:
Vi kan ju nämna licensererna för diagnosutrustningen med uppdateringar, det är inte gratis.
Allt från bosch kostar pengar,, support , uppdateringar m.m.


Det är inte bara åka till biltema och köpa den största satsen verktyg och sätta igång.
Vad tror du rörmokarens/snickarens verktyg kostar? Det är ju inte så att man kan köra till Biltema och köpa där.
 
tank77 skrev:
Vad tror du rörmokarens/snickarens verktyg kostar? Det är ju inte så att man kan köra till Biltema och köpa där.

Vart skrev jag det?
 
tank77 skrev:
Ja, undrar också vad verkstaden har för "skyhöga omkostnader":screwy:
Naturligtvis har en märkesverkstad, och även fristående bilverkstäder stora kostnader för specialverktyg (som kanske lever en årsmodell, på en bilmodell), personalens konstanta utbildningar, lagerhållning av slitagedelar etc etc.

Min farbror driver en VAG-bilfirma med tillhörande verkstad och tiotalet mekaniker. Jag vet att det är stora kostnader! Jag vänder mig dock mot resonemanget, "Så här är det, och inte på annat sätt" Jag jobbar på ett större IT/telecombolag och kan lova att det finns kostnader även där.. Våra gubbar får ibland höra hur hutlöst dyrt det är med konsulter. "Ni har ju bara en Laptop med er..." Totalt insiktslöst påstående.
 
Andy78 skrev:
Vad tycker du att mekonomen borde ta i timpenning?

Lite intressant vad lämnade du in bilen på för felsökning vad är det som krånglar?
7-800 kr/tim hade jag väl gissat på ungefär. Jag vet ju att det är långt ifrån gratis, men 1200 kr...

Jag har ingen värme i bilen. Antingen är det nog problem med värmepaketet eller någon ställmotor som kärvar. Fläkten funkar, men bara kalluft.
Sedan så dök ett nytt problem upp på min färd hem till mina föräldrar för att fira jul... Den tappade gasen och varvmätaren stod bara och hoppade på lägsta varven. Efter att ha startat om bilen så funkade den som vanligt igen.

Det är en VW Passat Sedan från 2000.
 
Tilläggas kan göra att jag bytt luftmassamätaren som var trasig själv. Köpt på skruvat.se. Det är rätt del, men troligtvis ingen orginalreservdel. Frågan är om det kan vara den som spöka.

Gällande värmen så här jag bytt kylarvätska, gjort kylarrensning och bytt climatronic styrpanelen för klimatanläggningen efter att lött "sönder" den gamla.
 
Har du kollat termostaten? kolla även temgivaren som sitter vid mittkonsolen så den inte är täckt med damm.. Fick lite konstiga symptom med min när den va igen dammad, bara värme.. inte skönt mitt i sommaren
 
jkarlberg skrev:
Har du kollat termostaten? kolla även temgivaren som sitter vid mittkonsolen så den inte är täckt med damm.. Fick lite konstiga symptom med min när den va igen dammad, bara värme.. inte skönt mitt i sommaren
Var det när ac:n var på eller av?
 
Patrik_Hed skrev:
Tilläggas kan göra att jag bytt luftmassamätaren som var trasig själv. Köpt på skruvat.se. Det är rätt del, men troligtvis ingen orginalreservdel. Frågan är om det kan vara den som spöka.

Gällande värmen så här jag bytt kylarvätska, gjort kylarrensning och bytt climatronic styrpanelen för klimatanläggningen efter att lött "sönder" den gamla.
Synd att du inte nämnde det innan köp http://www.maf-shop.com/ är bäst att köpa ifrån OEM Bosch bla.
Och inte så värst dyrare än skruvat.
 
Patrik_Hed skrev:
7-800 kr/tim hade jag väl gissat på ungefär. Jag vet ju att det är långt ifrån gratis, men 1200 kr...

Jag har ingen värme i bilen. Antingen är det nog problem med värmepaketet eller någon ställmotor som kärvar. Fläkten funkar, men bara kalluft.
Sedan så dök ett nytt problem upp på min färd hem till mina föräldrar för att fira jul... Den tappade gasen och varvmätaren stod bara och hoppade på lägsta varven. Efter att ha startat om bilen så funkade den som vanligt igen.

Det är en VW Passat Sedan från 2000.
Om du inte har läkage och bilen inte går varm så kan problemet vara ett par elektriska värmeventiler som kärvar.

Sitter bla på bmw när de kärvar så brukar det komma bara värme ut en del ventiler.
Eller kyla.
Men det ska inte påverka varvräknaren.
Blir motorn varm visar den normalt på nålen?
 
Redigerat:
jkarlberg skrev:
Har du kollat termostaten? kolla även temgivaren som sitter vid mittkonsolen så den inte är täckt med damm.. Fick lite konstiga symptom med min när den va igen dammad, bara värme.. inte skönt mitt i sommaren
Nej, men den kommer upp i 90 grader så då verkar den funka.
Tempgivare misstänkte jag och lödde bort. Sedan bytte jag hela enheten, som sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.