Fick följande reklam från en Audi-verkstad idag...

De erbjuder en bas-service för nätta 1795:-
Jaha, tycker man då, det låter nog bra, eller vänta nu, det de gör är följande...
* Byte motorolja, oljefilter, luftfilter
* Avläsning felminne och släckning av serviceindikator.
* Kontroll bromsrör, bromsledningar, bromsbelägg och skivor
* Kontroll belysning, bromsljus, blinkers
* Kontroll läckage motor/växellåda/kylare
* Kontroll av däckens skick och mönsterdjup
* Kontroll avgassystem
* Kontroll tändsystem
* Kontroll batteri
* Kontroll drivaxeldamask

Till att börja med så kanske man bör kolla nivå på växellådsolja/bromsvätska/servoolja och gärna nivå och fryspunkt på kylarvätskan. Sen är det rätt vettigt att kolla drivknutar och hjullager när man ändå har bilen uppe.

Ovanstående punkter och tilläggen tar mig _högt_ räknat 30 minuter om jag har bilen upphissad.

Olja och filter kostar typ 700:- utan rabatter om man vill köra med kvalitetsolja och handlar på kända ställen. Vad en bilverkstad betalar för oljan är betydligt under då de rabatterna är höga men jag blir imponerad över timpenningen.

Det enda jag inte riktigt kopplar är punkten kontroll tändsystem, ingen skall inbilla mig att en märkesverkstad tar ut stiften på en bas-service utan det är att kolla att kablarna sitter fast och ser oskadade ut, resten läses ut av felkoder.

Tror en del börjar förstå varför jag servar och reparerar bilen själv? Ok, jag kan inte läsa avgasvärden så det låter jag en verkstad göra inför besiktning för en rimlig peng. För avläsning felminne och återställning av service och felkoder så pratar jag med grannen som har en sådan, finns sådana att köpa för 400:- och uppåt.

/Kent
 
Kollar de inte torkarbladen så du kan få köpa nya av dem för 500:-?

Gör själv min service på vår bil och har gjort de senaste bilarna jag ägt.
På bilar utan CAN-bus kan man köpa en felkodsläsare för under 200:- som man ansluter till sin mobil och läser av och nollar dem så. Hur smidigt som helst! Programmet kostar 35 eller 50spänn men det är det värt.

Gjorde en tämligen stor service på bilen och bytte bromsar bak, olja+filter, en klämma till avgassystemet efter katten och en tändspole. Tog väl 3h aktiv tid och då tog jag det lugnt.

Men många har inte plats eller tid till detta och då är det inte mycket att välja på.

Och under garantitiden så gör man ju inte det själv, iaf inte om man vill att garantierna ska gälla.

Olja kostar ju mer om man ska ha premium. Enbart min olja gick på runt 850:- plus filter 150:-...
 
det beror på hur man värderar sin egen tid service behöver göras och det går mycket fortare att lämna in den än att göra det själv.
Det är ju inte direkt så att alla har en egen fullutrustad verkstad hemma heller
 
Verkstaden överpresterar ju alla dagar i veckan jämfört med hantverkargänget. :)
Det är dyrt men det är iaf tydligt.
 
Vilken verkstad är det som gör det där för 1795? Sist jag servade min Audi (bas-service) så kostade det 4995, rena rånet om du frågar mig!
 
Jag var till frissan i förrgår. Min "frisyr" är skrämmande lik Bruce Willis'. 200:-! Tog nog inte mer än 5 minuter. Lägg till 5 minuter för städning och tiden för betalning.
 
  • Gilla
egl och 1 till
  • Laddar…
Skall tillägga några saker, jag avskyr faktiskt att meka men seriöst så har jag mer i timmen på det än att jobba så tja.
Sen har jag inte komplett verkstad för bil utan får ligga ute och ha bilen upphissad på pallbockar, därför jag avskyr det, plus att olja etc sätter sig i händerna om jag kör utan handskar.

Att man kan tjäna en hel del pengar på att göra saker själv på bilen är det dock ingen tvekan om.

Min bil är från 97 så den klarar sig på hyfsade helsyntetsoljor, och faktum är att jag på denna A3'an faktiskt använder Biltemas olja men oljefiltret köper jag på Mekonomen.

Nya bilar mekar man inte med (.)

/Kent
 
vectrex>http://www.audihelsingborg.se

Dock har jag en gammal A3 från 97...

vojma>Och jag bara kör trimmern (inte grästrimmern) över skallen sen en del år tillbaka,var typ 25 eller nåt när jag slutade i försvaret men frisyren är kvar och det skall vara en mm typ för mig. Rätt enkelt om man vill ha det så.

/Kent
 
Jag är mest fundersam om hur tillverkaren ställer sig till att själv göra olja/filter byten.
Jag har en ny bil som tycker att service skall göras efter 3000mil - Då den är ny och jag vill vårda den väl vill jag byta olja och filter redan vid 1500mil, detta gör jag då helst själv för att slippa punga ut dyra pengar efter bara 1500 mil på mätaren och dessutom att leverantören kommer att byta samma igen vid 3000mil.

Förstör jag min garanti om jag gör detta själv?
 
slacker>Troligen ja men min fundering är även på varför i glödheta ingen rekommenderar byte av växellådsolja för?
Seriöst nu, finns det verkligen någon endaste olja som håller i typ 10 år och 20.000 mil? Skulle inte tro det nej för det är nog så gott som omöjligt.

På en ny bil var det tidigare olje och filterbyten på halva det normala intervallet under inkörning men det har tydligen ändrat sig en del. Något jag inte tror ett dugg på eftersom allt måste slitas in. Och så bra har inte motortillverkningen blivit så att det inte finns några grader som kommer i oljan.

/Kent
 
Fast växellådsolja ingår väl i serviceprogrammet för Audi, inte vid varje service, men vid vissa intervaller? Åtminstonde gjorde jag en sådan service på min förra bil (en Audi A6, 2003:a).
 
Ja, kontroll av nivå!!!

Körde 4x4 innan och det är ännu mer vansinne att bara kolla nivå på de oljorna och fylla på.
Tappar man ut det fanskapet skummar det som en sort guld men luktar inte lika gott.
Det luktar bränt men inte konstigt alls.

Som jag gjorde på min 4x4 KingCab, service 1000 mil och sen byte av alla oljor på 2000.
Castrololjor och Quakerstate är inte billiga men lådorna höll och lät noll. Fullservice på min KingCab landade på typ 1400:- i oljor enbart.

Vectrex>Visa var det står att de skall byta olja där så tror jag på dig *muttrar*

/Kent
 
Nu har jag inte mekat nya audi direkt, men det kanske är så att det är en del jobb att komma åt att byta filter och sånt.
Många nya bilar är ju ganska svårmekade och har plastkåpor överallt.

Vad sjutton, när jag bytte länkarm på bmw:n jag hade så tog det längre tid att få bort alla plastkåpor som var ivägen än att byta själva länkarmen.

Edit: ser nu att du gör det på 30 minuter, då är det väl lite överpris men ändå inget tokhögt i mitt tycke.
 
Redigerat:
*S* kåpor? nej??? *S*
Det är ju liksom uppenbart att tillverkarna inte vill att man gör något själv och det är klart med att de tjänar pengar på att byta olja, belägg mm.
Och nej, jag angriper inte alla bilverkstäder.

/Kent
 
Nej tillverkarna gör väl sitt bästa för att försvåra för folk som vill meka själva, när man t.ex inte kan byta bromsklossar utan att behöva nollställa i datorn på en del bilar så blir det ju ganska löjligt faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.