Zixten skrev:
Om denna service hade varit utförd av de hantverkare som det klagas på, hade det säkert sett ut enligt följande.

Filtersats 500:- rabatt 10% 450:-
Olja 10L 150 kr/ L 1500kr rabatt 10% 1350:-

(ja det går ju bara åt 4 L för din bil men vi säljer bara i hela dunkar, "går ju inte att använda oljan till nästa kund kanske")

Material 1800:-
Arbete 450kr/ h x 2 = 900Kr
Billyft 80kr/h x2 = 160kr

Tot: 2860kr
moms 715

Att betala 3575kr.

När man sen påtalar att det är en orimlig faktura, att det är dubbla "normala" priset.
Då får man bara svaret att det råder fri prissättning, och att man ju faktiskt fått en generös rabatt på 10% av materialkostnaden.
Tvivlar på att offerten hade varit så tydlig, men om den ändå vart det så hade det smugit in sig suspekta poster på slutfakturan vilket gjort den minst 1500kr dyrare.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Thomas59
Zixten skrev:
Om denna service hade varit utförd av de hantverkare som det klagas på, hade det säkert sett ut enligt följande.

Filtersats 500:- rabatt 10% 450:-
Olja 10L 150 kr/ L 1500kr rabatt 10% 1350:-

(ja det går ju bara åt 4 L för din bil men vi säljer bara i hela dunkar, "går ju inte att använda oljan till nästa kund kanske")

Material 1800:-
Arbete 450kr/ h x 2 = 900Kr
Billyft 80kr/h x2 = 160kr

Tot: 2860kr
moms 715

Att betala 3575kr.

När man sen påtalar att det är en orimlig faktura, att det är dubbla "normala" priset.
Då får man bara svaret att det råder fri prissättning, och att man ju faktiskt fått en generös rabatt på 10% av materialkostnaden.
Du glömmer att en hantverkare helst fakturerar kunden hela dagar, även om jobbet tar mindre tid än 8h. Hantverkaren anser nämligen att det är kundens problem att hantverkaren själv inte får ihop 8 debiterbara timmar varje dag.

Arbetskostnaden ska således vara 3 600 kr + moms.
 
Nimajneb skrev:
Tvivlar på att offerten hade varit så tydlig, men om den ändå vart det så hade det smugit in sig suspekta poster på slutfakturan vilket gjort den minst 1500kr dyrare.
Nja, en ev. offert hade väl varit muntlig och låtit ungefär så här:
Jag tar 450 kr /h sen tillkommer ju materialet, men du skall få bra rabatt på det.

Att det sen tillkommer kostnad för billyft är ju så självklart att det nämns inte, likadant med att man ta betalt för hela dunkar med olja, det begriper ju vem som helst att det är så, detsamma gäller att min. debiteringen är 2h även på ett 30 minutersjobb.

(på tal om extra poster på en faktura, köpte en bil för många årsen, överenskommet pris var 130 000, när jag skulle hämta bilen och vi skulle lösa betalningen visade det sig att dom ville ha 250 kr eller nått sånt i administreringsavgift, en skitsumma i sammanhanget men det var ändå en avgift som inte vi hade kommit överens om, vi hade en riktigt lång diskussion om denna avgiften, vilket slutade i att jag inte betalade den.)
 
Zixten skrev:
visade det sig att dom ville ha 250 kr eller nått sånt i administreringsavgift,
Det där är ett förbannat ofog. Jag brukar resa mej och gå när dom försöker med sådant.
 
skalman1 skrev:
Varken volvo eller jänkebilar har ju särskilt bra rykte, men ditt inlägg fick mig att tänka på detta jag läste för ett tag sedan som gäller för bilar från 1998, detta var år 2008 från bilprovningen :) :
Lite intressant att 12 av märkena var disel.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
kan ju förvisso bero på att dom säkert rullat dubbelt så långt som bensinarna av motsvarande modeller
 
A
mycke_nu skrev:
Det där är ett förbannat ofog. Jag brukar resa mej och gå när dom försöker med sådant.
En gång fick bilförsäljaren sänka priset på bilen med 250kr för att han inte vill ta bort avgiften. En annan gång sa jag att det inte blir någon affär om han inte tog bort avgiften. Han vägrade till dess att jag faktiskt sa nej tack till affären och började gå därifrån, då ändrade han sig till slut. Det är mycket prestige i de där avgifterna (från min sida iaf.)
 
Varför är konsumenter så otroligt prismedvetna när det gäller köp av tjänster såsom bilservice, frisering osv. men när det kommer till hantverkstjänster så spelar det inte så stor roll?

FASTPRIS, ta det nästa gång så slipper du eventuella otrevliga överraskningar från "timprisbilliga" hantisar som branchen inte kunnat röja ur vägen för er!
 
Personligen fattar jag inte hur en del handlar tjänster.
Bilverkstäderna slår dock allt jag träffat på, och noll chans jag lämnar in nåt där utan fastspikat pris.
Sen kör jag helst på löpande när jag gör jobb och det brukar alla tjäna på men det är jag.

Vidare så smällde jag av för en del år sen då slutnotan för att byta en bromsslang gick på 2.500:- det var på en 245'a och de sa att jamen du såg ju själv att vi hade en del pyssel med den. *suck*
Efter det skaffade jag utrustning så att även jag kan få loss dem, dvs gasbrännare.

/Kent
 
Redigerat:
Verkstaden sa att det skulle kosta 1500 kr att byta ventilkåpspackningen, dock gjorde jag det själv på ca 30 min och då åkte jag och köpte den nya packningen under den tiden också. Packningen kostade hela 68 kr. Rätt goa pengar att spara då jag är student.
 
Visst finns det vissa yrkeskårer det går att klaga på. Men ofta tycker man själv att man är så effektiv. Hur är ens egna produktivitet på jobbet?Är man själv så "billig" och effektiv att man kan klaga på alla långsamma hantverkare och så vidare? Ja, nu är jag lite provoaktiv.

Hittills har mina spenderade pengar på hantverkare varit helt okej summor att betala. Det lär väl visserligen ändras:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.