Har garanti på min bil - så det blir snällt att köra den till service. Dyrt men förutsägbart. Brukar till och med bli några kronor billigare än offerten. Något händer ändå på den marknaden. Men lite fascinerande är det att det är dyrare att serva bilen än tänderna.

På maken har däremot garantin gått ut så hans hår klipper jag själv... gratis.
 
Byta växellådsolja.... Har en V70 automat (98:a) som gått 39 000 mil på samma olja. Växlar fortfarande mjukt och fint, Kan tilläggas att den ofta dra tungt, husvagn och hästsläp.

Kör man jänkare ska man byta ofta, gärna varje gång man nyttjat bilen (är ändå massa annat som pajjat). Kan förstå att det finns en viss charm med dessa kärror men bra bilar? Såklart inte.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
P
snickarboden skrev:
Fick följande reklam från en Audi-verkstad idag...

De erbjuder en bas-service för nätta 1795:-
Jaha, tycker man då, det låter nog bra, eller vänta nu, det de gör är följande...
* Byte motorolja, oljefilter, luftfilter
* Avläsning felminne och släckning av serviceindikator.
* Kontroll bromsrör, bromsledningar, bromsbelägg och skivor
* Kontroll belysning, bromsljus, blinkers
* Kontroll läckage motor/växellåda/kylare
* Kontroll av däckens skick och mönsterdjup
* Kontroll avgassystem
* Kontroll tändsystem
* Kontroll batteri
* Kontroll drivaxeldamask
Inte ofta man får den specen när man beställer tjänster av en hantverkare. Du ser direkt vad de tänker göra och vad de tycker att arbetet är värt. Dessutom får du ju ett utmärkt underlag för att förhandla om tilläggstjänster.

När man tar in hantverkare så är det oftast ett helvete att få dem att speca upp vad de tänker använda för material, vad det kan tänkas kosta och vad de själva vill ha betalt för att göra jobbet. Sen tillkommer ofta både det ena och det andra som de inte talar om från början.

Vill för säkerhets skull tillägga att jag inser att det inte alltid är så lätt för någon att i förväg förutse alla problem när man t ex börjar riva runt i ett gammal hus medan en bilservice är ganska förutsägbar och att jag håller med om att priset för en bilservice känns ganska hög.
----
Jag funderade lite på en alternativkostnad för mig. Olja och olika filter 850 kr, + tid att handla sagda varor + ca 60 min av min fritid för jobbet + utrymme att göra jobbet (jag har gjort det ute i svidande kyla, nej tack :mad: ) + utrymme för förvaring av verktyg + tid för underhåll av verktygen (liten men dock). Nja kostnaden för en service är nog inte så stor ändå. Men jag kan tänka mig att göra servicen själv för att göra något annat än mitt vanliga kontorsråttejobb.:cool: Nä förresten, jag betalar hellre för servicen och använder den tiden till att dricka kaffe och prata med morsan som bor 300 m från verkstan.
 
Redigerat:
*S* och lik förbaskat klagar en del på att hantverkare tar betalt?
Nåja, fråga nästa gång vilken olja de hällt i *S*
Ingen som ens funderat på det där med att en eventuell huvudcylinder behöver bytas och att den kostar 8500:-? Nej, det var inget skämt, en ny sådan till en audi 100 kostar typ i den prisklassen.

Alla värderar sin tid olika, men jag undrar lite varför man skäller så på hantverkare när man accepterar bilverkståder? Men det kanske inte är samma sak alls eller nåt?

/Kent
 
Thberg>Grattis då, hoppas du kan förklara med hur den oljan kan hålla den livslängden. Det torde vara rekord för det fabrikatet av olja.

/Kent
 
slacker skrev:
Förstör jag min garanti om jag gör detta själv?
Vissa återförsäljare/verkstäder kan låta dig göra mellanservicar sj utan att det påverkar garantin om du kan uppvisa kvitton

skickat från dumluren
 
Thberg skrev:
Byta växellådsolja.... Har en V70 automat (98:a) som gått 39 000 mil på samma olja. Växlar fortfarande mjukt och fint, Kan tilläggas att den ofta dra tungt, husvagn och hästsläp.

Kör man jänkare ska man byta ofta, gärna varje gång man nyttjat bilen (är ändå massa annat som pajjat). Kan förstå att det finns en viss charm med dessa kärror men bra bilar? Såklart inte.
Har den gått så länge utan oljebyte skall du nog låta den vara i fred.
 
snickarboden skrev:
*S* och lik förbaskat klagar en del på att hantverkare tar betalt?
Nåja, fråga nästa gång vilken olja de hällt i *S*
Ingen som ens funderat på det där med att en eventuell huvudcylinder behöver bytas och att den kostar 8500:-? Nej, det var inget skämt, en ny sådan till en audi 100 kostar typ i den prisklassen.

Alla värderar sin tid olika, men jag undrar lite varför man skäller så på hantverkare när man accepterar bilverkståder? Men det kanske inte är samma sak alls eller nåt?

/Kent
Du utgår från att "folk" accepterar verkstans priser. Jag påstår nog att det inte är så. Många väljer dock att lämna bort bilen ändå, många gör jobbet själva, gra lämnar till alternativa verkstäder med rimligare pris. Ungefär samma reaktion som på hantverkarpriser.
 
Jag har en kompis som hade Taxi verksamhet för en del år sedan. Jag vet att han lämnade med olja till bilen vid service. Han köpte 25 liters dunk direkt från oljegrossist. Om jag minns rätt gav han ca 25:- /liter mot verkstadens 150:- / liter.
Att dom var glada kan man kanske inte påstå men då det var godkänd olja kunde de bara acceptera. Garantin gällde!
 
mycke_nu skrev:
Har den gått så länge utan oljebyte skall du nog låta den vara i fred.
Ja med det ryktet dom lådorna har så......... :)

Sent from my SK17i using Byggahus
 
Ang. om motortillverkarna har blivit så mycket bättre att man kan ha långa serviceintervall. Jag tror att de faktiskt har blivit så mycket bättre.

Nu vet jag inte hur bilindustrin utvecklats, men annan mekanisk produktion har utvecklats enormt de senaste 10- 15 åren. Jag pratade med en mekanikkonstruktör. På hans firma massproducerade de delar med en nogrannhet som man nätt o jämt klarade att mäta för 10 år sedan. Om vi antar att precisionen även i bilindustrin har förbättrats med en faktor 100 på 10 år, på delar där det spelar någon roll. Då är det inte orimligt att tänka sig att det kan motivera längre serviceintervall.
 
mariatherese skrev:
Har garanti på min bil - så det blir snällt att köra den till service. Dyrt men förutsägbart. Brukar till och med bli några kronor billigare än offerten. Något händer ändå på den marknaden. Men lite fascinerande är det att det är dyrare att serva bilen än tänderna.

På maken har däremot garantin gått ut så hans hår klipper jag själv... gratis.
Du behöver inte alls köra bilen till märkesverkstad för att få behålla garantin, inte heller till ngn annan verkstad heller. De får inte neka garanti på dessa grunder enligt lag. Det enda du behöver göra är att styrka att rekommenderade servicepunkter är åtgärdade. i form av kvitton, intyg m.m. Klart att det är bökigare, men att använda en icke märkesverkstad går alldeles utmärkt.
 
Hubbe2; Jag vet att jag inte längre behöver använda märkesverkstad. Och det är därför jag menar att det ändå händer något på denna marknad. Men att utföra servicen själv, även om det i princip borde kunna fungera, är att öppna sig upp för en konflikt som kan bli mycket dyrare för mig i slutändan. Nu ser jag servicen som en försäkringskostnad samt att en komplett servicebok med orginalstämplar kan ha ett visst värde när man sedan säljer bilen. Försäljning blir det innan garantin är slut. Sen får jag ju eventuella uppdateringar av mjukvaran i bilen automatiskt.
 
  • Gilla
Lasse245
  • Laddar…
snickarboden skrev:
Alla värderar sin tid olika, men jag undrar lite varför man skäller så på hantverkare när man accepterar bilverkståder? Men det kanske inte är samma sak alls eller nåt?
Nu vet jag inte hur det ser ut "ute i verkligheten" men i den här tråden var ju alla rörande överens om att frisörer, bilverkstäder och hantverkare tar bra betalt och ingen har något att säga om det. Däremot är tydliga offerter från hantverkare allt annat än regel.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.