Hubbe2 skrev:
Du behöver inte alls köra bilen till märkesverkstad för att få behålla garantin, inte heller till ngn annan verkstad heller.
Inte för garanti nej, men på Toyota är det i alla fall betydligt lättare att få igenom goodwill-reparationer om man är en trogen kund.
 
Får hålla med. Jag förstår inte jämförelsen alls... alla tar olika betalt och har man en fungerande marknad så skall kostnaden iallafall vara förutsägbar. Som konsument så värderas detta högt och det är också något jag har sett att konsumentrådgivning också påpekar. Det skall vara förutsägbart för konsumenten!
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Nu vet jag inte hur det ser ut "ute i verkligheten" men i den här tråden var ju alla rörande överens om att frisörer, bilverkstäder och hantverkare tar bra betalt och ingen har något att säga om det. Däremot är tydliga offerter från hantverkare allt annat än regel.
Exakt. Jag muttrar varje gång jag är hos tandläkaren, lämnar in bilen etc. :) Men det som gör mig arg på allvar är ju hantverkare som smugglar in avgifter, lämnar otydliga offerter, gör stora påslag utan att meddela, tar betalt på tre olika vis när de åker och köper material etc. Tillråga på allt så är konsensus bland hantisar i det här forumet att det är kundens fel och att det är kunderna och inte branschorganisationen som skall ta tag i rövarna.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thberg skrev:
Byta växellådsolja.... Har en V70 automat (98:a) som gått 39 000 mil på samma olja. Växlar fortfarande mjukt och fint, Kan tilläggas att den ofta dra tungt, husvagn och hästsläp.

Kör man jänkare ska man byta ofta, gärna varje gång man nyttjat bilen (är ändå massa annat som pajjat). Kan förstå att det finns en viss charm med dessa kärror men bra bilar? Såklart inte.
Varken volvo eller jänkebilar har ju särskilt bra rykte, men ditt inlägg fick mig att tänka på detta jag läste för ett tag sedan som gäller för bilar från 1998, detta var år 2008 från bilprovningen :) :
 
  • Screenshot from 2012-11-09 17:14:34.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen Ford på min gård!
 
skalman1 skrev:
Varken volvo eller jänkebilar har ju särskilt bra rykte, men ditt inlägg fick mig att tänka på detta jag läste för ett tag sedan som gäller för bilar från 1998, detta var år 2008 från bilprovningen :) :
Sånt kan vara lite missvisande. Man vet ju inte vad det är för sorts problem. Det verkar ju vara ickbensinare i topp så det har ju säkert någon gemensam sak där.
Det kan även vara som så att många fel går på garanti eller goodwill om det är vanligt på en viss modell....

Ta mog inte fel nu, jag försvarar absolut inte fååård!

skickat från mina gigantiska dumlur
 
En god vän ska ha en Mini Cooper på leasing. Skulle bli billigare än att ha egen bil, sa hon. Så jag kollade lite på hemsidan, min gode vän ska nog inte ha skinnklädsel, för bara för den ska dom ha 18000:- i extra hyra under 3 år.
Ja, det är inte bara hantverkare som vet att ta betalt ;)
 
500 kr/månaden för att den lånade bilen har skinnklädsel?

:)
 
Nyfniken skrev:
500 kr/månaden för att den lånade bilen har skinnklädsel?

:)
Jepp, det är bara att gå in på mini's hemsida och räkna på privatleasing, lägger man till läderklädsel stiger månadskostnaden med 500:-
 
Vet inte vilket rykte du tänker på skalman1? Lådorna i Volvo från den tiden är väldigt bra, sedan kan man ha otur och få ett dåligt exemplar. Risken för detta är dock mindre i just dessa bilar än de flesta andra.

Sen när det gäller den där listan så framgår det som sagt inte vilken typ av skitfel den innehåller. Dessutom överlever ju inte de riktiga skitbilarna från 98: fram till 2008 års besiktning....

Nu riktar jag mig inte till någon särskild, vill vara tydlig med det, men det märks tydligt (huvudsakligen på Internet) att Volvo ska man inte tycka är en bra bil. Har väl något att göra med att man vill vara en motvalskärring då de är så populära.
 
Thberg skrev:
Nu riktar jag mig inte till någon särskild, vill vara tydlig med det, men det märks tydligt (huvudsakligen på Internet) att Volvo ska man inte tycka är en bra bil. Har väl något att göra med att man vill vara en motvalskärring då de är så populära.
Säg det till en som alltid haft Volvo, någon gång en Renault, men den var inte lika brs som Volvon.

1. En Volvo går inte sönder
2. En Volvo är större än en annan modell även om specen säger att den är mindre
3. En Volvo har inte fel i mjukvaran, det är bqra uppdateringar
4. En Volvo är en bil som är smidig att köra, trots den är som en svajig bulle på vägen och har en svängradie jämförbart med ett tåg

Osv osv. Tyvärr är det så med mer eller alla nissar(eller tanter i detta fallet) som är insnöade på ett fabrikat.

Jag vill testa ett nytt fabrikat varje bil nu. Annars kan man ju inte tycka något om det.


skickat från mina gigantiska dumlur
 
snickarboden skrev:
Fick följande reklam från en Audi-verkstad idag...

De erbjuder en bas-service för nätta 1795:-
Jaha, tycker man då, det låter nog bra, eller vänta nu, det de gör är följande...
* Byte motorolja, oljefilter, luftfilter
* Avläsning felminne och släckning av serviceindikator.
* Kontroll bromsrör, bromsledningar, bromsbelägg och skivor
* Kontroll belysning, bromsljus, blinkers
* Kontroll läckage motor/växellåda/kylare
* Kontroll av däckens skick och mönsterdjup
* Kontroll avgassystem
* Kontroll tändsystem
* Kontroll batteri
* Kontroll drivaxeldamask

Till att börja med så kanske man bör kolla nivå på växellådsolja/bromsvätska/servoolja och gärna nivå och fryspunkt på kylarvätskan. Sen är det rätt vettigt att kolla drivknutar och hjullager när man ändå har bilen uppe.

Ovanstående punkter och tilläggen tar mig _högt_ räknat 30 minuter om jag har bilen upphissad.

Olja och filter kostar typ 700:- utan rabatter om man vill köra med kvalitetsolja och handlar på kända ställen. Vad en bilverkstad betalar för oljan är betydligt under då de rabatterna är höga men jag blir imponerad över timpenningen.

Det enda jag inte riktigt kopplar är punkten kontroll tändsystem, ingen skall inbilla mig att en märkesverkstad tar ut stiften på en bas-service utan det är att kolla att kablarna sitter fast och ser oskadade ut, resten läses ut av felkoder.

Tror en del börjar förstå varför jag servar och reparerar bilen själv? Ok, jag kan inte läsa avgasvärden så det låter jag en verkstad göra inför besiktning för en rimlig peng. För avläsning felminne och återställning av service och felkoder så pratar jag med grannen som har en sådan, finns sådana att köpa för 400:- och uppåt.

/Kent
Om denna service hade varit utförd av de hantverkare som det klagas på, hade det säkert sett ut enligt följande.

Filtersats 500:- rabatt 10% 450:-
Olja 10L 150 kr/ L 1500kr rabatt 10% 1350:-

(ja det går ju bara åt 4 L för din bil men vi säljer bara i hela dunkar, "går ju inte att använda oljan till nästa kund kanske")

Material 1800:-
Arbete 450kr/ h x 2 = 900Kr
Billyft 80kr/h x2 = 160kr

Tot: 2860kr
moms 715

Att betala 3575kr.

När man sen påtalar att det är en orimlig faktura, att det är dubbla "normala" priset.
Då får man bara svaret att det råder fri prissättning, och att man ju faktiskt fått en generös rabatt på 10% av materialkostnaden.
 
  • Gilla
eritor och 5 till
  • Laddar…
Zixten skrev:
Om denna service hade varit utförd av de hantverkare som det klagas på, hade det säkert sett ut enligt följande.

Filtersats 500:- rabatt 10% 450:-
Olja 10L 150 kr/ L 1500kr rabatt 10% 1350:-

(ja det går ju bara åt 4 L för din bil men vi säljer bara i hela dunkar, "går ju inte att använda oljan till nästa kund kanske")
.
Så du menar om målaren målar om ditt sovrum så skall han inte ta betalt för en 10 liters hink när det gick åt 8 l ?
 
verktygsgurun skrev:
Så du menar om målaren målar om ditt sovrum så skall han inte ta betalt för en 10 liters hink när det gick åt 8 l ?
För en målare är det ju egentligen rätt svårt att använda färgen på annat håll, om det inte är en standardkulör.
Motoroljan kan ju verkstaden lätt använda till andra kunder.

Oavsett vad så skall man ju i alla fall bli erbjuden att behålla det överblivna materialet, om man blir fakturerad för en hel dunk / rulle/ låda.
 
verktygsgurun skrev:
Så du menar om målaren målar om ditt sovrum så skall han inte ta betalt för en 10 liters hink när det gick åt 8 l ?
Som redan nämnts, målaren bör lämna kvar de sista två litrarna, och det finns alla anledning att göra det. Inte minst för att det faktiskt är kundens ägodel, kunden kan även ha nytta av det om något annat ska målas i samma kulör, om ett barn bestämmer sig för att sovrumsväggen är en målarbok osv....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.