P Pin skrev:
Varför lyfter du fram just dessa två områden?
[länk]
Därför att ekonomiska bistånd och infrastruktur (i bemärkelsen statens grundläggande strukturer för samhället så som vägar, försvaret etc.) av olika slag står för typ 1/3 var av budgetomfånget var.

Jag menade helt enkelt att dessa kostnader är saker du inte kan välja att inte nyttja, utan de kostar oavsett hur du agerar. Vi behöver poliser och sjukförsäkring även om någon bestämmer sig för att inte jobba.
 
Magnus Filip skrev:
På jobbet på julkaffet (utomhus i år) berättade en kund om ett ovanligt uppdrag som de tackade nej till. De skulle göra något jobb åt några som bor i ett litet hus på landet långt norrut utan el och rinnande vatten. Det är ett par i 30-årsåldern och ett litet barn som bor där.
Är det bara jag som blir nyfiken vad det var för "ovanligt uppdrag" det handlade om?
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
L Love Magnusson skrev:
Är det bara jag som blir nyfiken vad det var för "ovanligt uppdrag" det handlade om?
Installera el och dra in vatten :rofl::D:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Därför att ekonomiska bistånd och infrastruktur (i bemärkelsen statens grundläggande strukturer för samhället så som vägar, försvaret etc.) av olika slag står för typ 1/3 var av budgetomfånget var.

Jag menade helt enkelt att dessa kostnader är saker du inte kan välja att inte nyttja, utan de kostar oavsett hur du agerar. Vi behöver poliser och sjukförsäkring även om någon bestämmer sig för att inte jobba.
Det är ju du själv som inte har koll på fakta, så beskyll inte andra. Har du ens tittat på informationen på länken jag postade?

Internationellt bistånd: 44.2 miljarder
Kommunikationer: 58.6 miljarder
Totala utgifter (2019): 1012,9 miljarder

Dvs dessa två områden står för 3,9 respektive 5,8 procent av totalen. Var har du fått en tredjedel vardera ifrån? Det måste till och med ett barn kunna förstå att det är fullständigt orimligt att dessa två områden tillsammans skulle utgöra långt över halva statens budget.
 
Keiller Keiller skrev:
Installera el och dra in vatten :rofl::D:crysmile:
Och med detta hoppas jag tråden dör.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är ju du själv som inte har koll på fakta, så beskyll inte andra. Har du ens tittat på informationen på länken jag postade?

Internationellt bistånd: 44.2 miljarder
Kommunikationer: 58.6 miljarder
Totala utgifter (2019): 1012,9 miljarder

Dvs dessa två områden står för 3,9 respektive 5,8 procent av totalen. Var har du fått en tredjedel vardera ifrån? Det måste till och med ett barn kunna förstå att det är fullständigt orimligt att dessa två områden tillsammans skulle utgöra långt över halva statens budget.
Jag pudlar direkt, jag menade ekonomiska bidrag. Blev fel ord. Men som sagt alltså utgiftsområde 9-14 är övervägande ekonomiska bidrag, med 4,6 och 22 är samhällelig infrastruktur.

Som sagt båda områden man inte kan "opt out" från som medborgare. Om man såklart inte helt vill sakna socialt skyddsnät eller kommunikation. Men det tolkar jag det som att dessa personer vill ha.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
-Så kvinnan ska straffas om hon blir gravid vid en våldtäkt ?
-Fostret skall bli till en individ trots att framtiden inte kan vara säker och den kommer växa upp i en mycket otrygg miljö trots föräldrarna inte vill ha barnet?
- Ni vill kunna se till att de som skaffar barn parasiterar på samhället.
- Ni vill ta bort sexualundervisning som innefattar även info för homosexuella och utanför äktenskap.
- Du personligen letar kryphål hos skatteverket.

Ni hatar homosexuella och ni vill låta människor som vill dö plågas och leva i smärta innan de självdör kanske efter ett par månader.

Sekter gillar inte jag. Jag relaterar er nästan till dårarna i Röstånga :D
Detta var egentligen inte det vi diskuterade. Men eftersom du frågar. Precis allt du skriver stämmer inte om om KV kan jag med handen på hjärtat och med varm hand säga. På youtube finns några valfilmer från KV om du vill veta mer. Tack annars för att du gjorde mig uppmärksam på din synvinkel.
 
S
K Kekistan skrev:
Du och många andra har helt missat vad problemet är. Det är slöseriet med skattemedel som är själva orsaken till att välfärden inte är som de ska. Inte en handfull miljardärer som har företag i Panama eller vad du dillar om. Eller en hippiefamilj i skogen. Skatt är i grunden stöld, ok? Ska staten sno pengar av en ska de tamigfan ge tillbaks också. Och då snackar jag inom kärnverksamheterna vård, skola, omsorg, polis etc.
Jag håller med dig. Vad jag var ute efter var att påpeka att hög lön inte är detsamna som hög skatteinbetalning, åtminstone inte på dom högsta nivåerna i samhället. Dessutom är skattesystemet i grund och botten inget annat än ett omfördelningssystem från "fattig till rik". Jag säger det igen, hade alla betalat den skatt dom ska utan fiffel OCH om alla som har att förvalta dessa pengar på rätt sätt då hade dom sociala systemen fungerat utan inskränkningar som karensdagar låga ersättningar och utförsäkringar. Detta ska kombineras med noll i ersättning till migranter som inte har arbete när dom kommer hit. Vi kan inte unna oss lyxen att bjuda in gratisätare när vi kastar ut vår egen befolkning på gatan.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Klart tillåtet för var och en att göra så, men jag tycker i alla fall inte man skall kalla sig självförsörjande.
 
Magnus Filip skrev:
Detta var egentligen inte det vi diskuterade. Men eftersom du frågar. Precis allt du skriver stämmer inte om om KV kan jag med handen på hjärtat och med varm hand säga. På youtube finns några valfilmer från KV om du vill veta mer. Tack annars för att du gjorde mig uppmärksam på din synvinkel.
Det var taget från hemsidan =)

Men för att återgå till ämnet. Ja det är ok att bo så som de gör så länge de inte lyfter bidrag och klarar sig på mycket låg lön, de har minimerat sina utgifter och klarar sig således.
De har ju då inte samma avgifter som vi har som har skatt på skatt på skatt osv.
Underbart för dem som orkar leva så och klarar sig utan modernigheter som el och vatten.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Jag vet inte vad du tror om mig och mina åsikter. Vad jag försökte skriva var att vårt samhälle behöver skatteintäkter för att kunna fungera, och att alla i samhället behöver bidra till detta så mycket de kan, utifrån sina förutsättningar - barn arbetar naturligtvis inte, inte heller äldre, men friska, vuxna människor ska försöka så mycket de kan att försörja sig själva och sina familjer, bidra så gott de kan till de som inte kan ta hand om sig själva samt betala in till sin egen framtida pension. Varför tycker du att min samhällssyn skulle innebära att jag tycker att kriminalitet är OK?
men ok med tiggare? vi har utan för min närmaste ICA en kvinna som anmälde sig som arbetslös (tiggare alltsp) fick svenskautbildning, lägenhet till sig o 3 ungar, dom går på dagis o skola och hon tigger utanför ica, drar in någonstans mellan 20-40000 i månaden??? VAD TILLFÖR HON??
 
  • Gilla
Stego1 och 1 till
  • Laddar…
F fäboden skrev:
men ok med tiggare? vi har utan för min närmaste ICA en kvinna som anmälde sig som arbetslös (tiggare alltsp) fick svenskautbildning, lägenhet till sig o 3 ungar, dom går på dagis o skola och hon tigger utanför ica, drar in någonstans mellan 20-40000 i månaden??? VAD TILLFÖR HON??
Den var bra, tror du på tomten också?
 
  • Gilla
  • Haha
Okarlsson och 4 till
  • Laddar…
F fäboden skrev:
men ok med tiggare? vi har utan för min närmaste ICA en kvinna som anmälde sig som arbetslös (tiggare alltsp) fick svenskautbildning, lägenhet till sig o 3 ungar, dom går på dagis o skola och hon tigger utanför ica, drar in någonstans mellan 20-40000 i månaden??? VAD TILLFÖR HON??
Är det Södermalm?
Den som brukar sitta i vår by kanske får in en hunka om dagen och bor i ett tältläger i en skogsdunge i stan.
20-40 tusen måste vara på ett sånt ställe.

I för sig, är det en svensk då ?
 
C
Rosengård, Botkyrka, Skäggetorp, Gottsunda, Tjärna Ängar, Rinkeby, Husby, Biskopsgården, Rissne, Kronogården, Bergsjön, Araby, Vivalla, ...

Och de otaliga miljarder som makthavarna förskingrar till korrupta internationella organisationer där de sedan får extremt högavlönade reträttposter.

Men någon har alltså hittat ett par ute i skogen och ondogör sig över att de belastar samhället! Det kan inte vara på riktigt. Här arbetar någon med desinformation genom fokusförflyttning. Man hittar något som man kan beskylla marginaliserade maktlösa människor för, helst på landsbygden, och förstorar upp det. Allt för att skydda makthavarna genom att flytta fokus från de gigantiska problemen som de skapat. Denna aktivitet syns allt oftare i nätforum.
 
  • Gilla
Flamman och 4 till
  • Laddar…
S
C civilingenjören skrev:
Rosengård, Botkyrka, Skäggetorp, Gottsunda, Tjärna Ängar, Rinkeby, Husby, Biskopsgården, Rissne, Kronogården, Bergsjön, Araby, Vivalla, ...

Och de otaliga miljarder som makthavarna förskingrar till korrupta internationella organisationer där de sedan får extremt högavlönade reträttposter.

Men någon har alltså hittat ett par ute i skogen och ondogör sig över att de belastar samhället! Det kan inte vara på riktigt. Här arbetar någon med desinformation genom fokusförflyttning. Man hittar något som man kan beskylla marginaliserade maktlösa människor för, helst på landsbygden, och förstorar upp det. Allt för att skydda makthavarna genom att flytta fokus från de gigantiska problemen som de skapat. Denna aktivitet syns allt oftare i nätforum.
Rätt där. Som t ex. vår store ledare Löfven och underhuggaren Hallengren som tutar i medborgarna att regeringen agerar och fattar beslut om Corona som gör nytta. Jovisst fattar dom beslut, som är eller mindre är verkningslösa och dessutom alldeles för sent. Det liknar mer en parodi på don Quiotes bravader.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.