P pmd skrev:
Det tror jag inte heller att någon har anklagat dem för. Frågan är snarare om de bidrar till det gemensamma.
Om killen som inte tog jobbet hade tagit det så hade de fått betala skatt. eller?
 
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Jag vill tillägga en kategori av bullshit jobs och det är arbeten som skadar samhället, t ex alla som jobbar med betting sites, tobaksindustrin, mm.
Det är samhällsnytta att alla som jobbar med det, sitter hemma med bidrag istället så att man slipper de negativa konsekvenser
Jag vill lägga till informatörer.
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det tror jag inte är korrekt. Det måste finnas en efterfrågan på den extra arbetade timmen för att den ska generera en inkomst.
Det finns stor efterfrågan i vissa yrken/branscher. Du kan jobba en timme extra i vården. Inga förkunskaper krävs. Du får till och med lära dig tvätta händerna på betald arbetstid.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vill lägga till informatörer.
Hur är någon som skriver texter sämre än någon som gör något annat?
 
Det känns som det finns lite bristfälliga kunskaper om statens utgifter i den här tråden.

De stora utgiftsområdena Infrastruktur och Bistånd kräver att folk lever efter devisen "från var och en efter förmåga, till var och en efter behov". Annars kollapsar systemet. Sen står det ju var och en fritt att vilja ändra systemet i grunden, men så länge vi har det systemet vi har, har varje person en plikt att göra rätt för sig.

Statens utgifter (som väldigt liten del varje år går till just "dig") är grovt räknat 100 000:- per invånare. Där någonstans ligger ett riktmärke för ditt livssnitt, alltså typ 200 000 om året under åren man är arbetsför. Någonstans ska pengarna komma ifrån, och ingenstans har jag sett att jag på något sätt skulle nyttja mer resurser för att jag arbetar. Snarare tvärs om.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det känns som det finns lite bristfälliga kunskaper om statens utgifter i den här tråden.

De stora utgiftsområdena Infrastruktur och Bistånd kräver att folk lever efter devisen "från var och en efter förmåga, till var och en efter behov". Annars kollapsar systemet. Sen står det ju var och en fritt att vilja ändra systemet i grunden, men så länge vi har det systemet vi har, har varje person en plikt att göra rätt för sig.

Statens utgifter (som väldigt liten del varje år går till just "dig") är grovt räknat 100 000:- per invånare. Där någonstans ligger ett riktmärke för ditt livssnitt, alltså typ 200 000 om året under åren man är arbetsför. Någonstans ska pengarna komma ifrån, och ingenstans har jag sett att jag på något sätt skulle nyttja mer resurser för att jag arbetar. Snarare tvärs om.
Varför lyfter du fram just dessa två områden?
https://www.regeringen.se/sveriges-...ntet/statens-budget/statens-budget-i-siffror/
 
K Kekistan skrev:
Ja, bland annat vuxenstudenter som har satts i någon åtgärd av S för att förbättra statistiken. Eller en massa proffsstudenter som går kurs efter kurs tills de är 35-40 bara för att de kan och vi andra så snällt betalar. Vad sägs om lite genusvetenskap, social rättvisa, 3-årig master i blockflöjt eller afrikansk dans? Det lär ju göra dem attraktiva i det riktiga arbetslivet. Samtidigt som samhället skriker efter kompetens inom vissa yrken tillåts de här parasiterna gå och dra för att förverkliga sig själva på vår bekostnad.
Sluta sprid falska skrönor. Håll dig till fakta. Det finns inga proffsstudenter som studerar till 35 års ålder. I Sverige kan man studera med studielån i 6 år. Det är dessutom inte du som betalar för studenterna (däremot för skolan)Det gör dom själva med lån, möjligen är du med och finansierar ca 10% som är bidragsdelen. Om du betalar skatt.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Bockamålen Bockamålen skrev:
Aldrig mått så bra? Det har aldrig varit så många människor som mått dåligt som nu. Psykisk ohälsa breder ut sig i alla samhällsklasser och åldrar och självmordsstatistiken stiger för varje år.
Fler skrönor

Källa: Socialstyrelsen.
Mellan 2006 och 2018 låg suicidtalen relativt stabila för både kvinnor och män i åldrarna 15 år och äldre. Ingen statistiskt säkerställd förändring har skett under perioden.
Skärp er nu.
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Bockamålen Bockamålen skrev:
Och då kan man ju undra varför inte resten av Sveriges befolkning har samma rätt. Vet om en pensionär som drog ut en tand själv när han hade värk, för att han inte hade råd att gå till tandläkaren. Det skulle kosta honom ca 1500:- att få tanden utdragen.
Skröna!
 
Claes Sörmland
P Pin skrev:
Varför lyfter du fram just dessa två områden?
[länk]
Och varför fokusera på just statens utgifter? Glöm inte kommunsektorn med sina två enorma utgiftsområden skola och äldreomsorg.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Finns väl ingen gång som uttrycket "att teori och praktik inte går ihop" passar så väl in som just här. Du verkar ha missat den bistra verkligheten. Du verkar ha missat dolda inspelningar hos tandläkarna där dom berättar öppet om att dom inte kan, vill eller vågar vara den som nekar den här gruppen obegränsad tandvård. Man vill inte hamna på tidningssidorna, man vill inte få ett drev efter sig...låter man de sökande gå därifrån med guldkronor och implantat händer inget. Inte mer än att det är fel agerat gentemot systemet....
Skröna!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och varför fokusera på just statens utgifter? Glöm inte kommunsektorn med sina två enorma utgiftsområden skola och äldreomsorg.
Jag tänkte kommentera att för personerna som TS beskriver så betalar de knappas statlig skatt utan bara lite kommunalskatt. Och i andra änden så är många områden kommunalt ansvar. Håller med dig.
 
Han i första inlägget låter som en riktig gringubbe, han låter inte riktigt frisk.
 
Det behövs väl ingen diskussion om det eftersom ingen tycker att det är bra eller rätt. Det är ju så att säga bara biverkningar av ett rättssamhälle, det gäller samma lagar för IS-terrorister som för alla andra. QUOTE="mikethebik, post: 3993093, member: 208578"]De som inte ser några problem med att ständigt och accelererande betala för kriminalitet, skadegörelse, försörjningsstöd osv osv, borde väl inte ha några problem att betala för skolgång till barn i en familj som väljer att leva snålt?
Själv upprörs jag över de som utnyttjar systemet å det grövsta utan påföljder.
Vore väl vettigare om någon startade en tråd om "tycker ni det är ok att svenska a-kasse- och socialbidragspengar gått till IS-terrorister?"

"Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga."[/QUOTE]
 
F
P Pin skrev:
Är de inte de som sysslar med byteshandel som själva förlorar på det få det kommer in lite kommunalskatt och de drabbas av hög procentuell kommunalskatt och får dålig service tillbaka av kommunen.
#Doroteaparadoxen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.