Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan inte de som har problem med TS tro ta det någon annanstans? Det är rätt grova anklagelser som flyger.
Anklagelser? Var hittar du några anklagelser? Jag har inte sett en enda anklagelse
 
mikethebik mikethebik skrev:
Kul ämne:rolleyes:. Folk som väljer att leva snålt med små inkomster är parasiter. Folk som nolltaxerar med gigantiska inkomster är inte parasiter (som Trump i USA t,ex) finns i Sverige också.
De verkliga parasiterna, som kriminella, bidragsfuskare, folk med flera identiter osv är det inte?

Som lök på laxen halkar det även in religiös gallimatias i tråden, som banne mig är ännu värre och som skapat mer problem i världshistorien än något annat.
Mamma Mia, (Pappa Pia så är vi lite könsneutralt PK också)
Trump nolltaxerar inte. Läs på och sluta tro på vad CNN och svensk slaskmedia matar dig med. Hur många skattemiljarder tror du hans företag har inbringat till amerikanska staten och andra länder runt om i världen?
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Ja och problemet är att de du pratar om inte betalar 90% i skatt. Dom har råd med avancerad skatteplanering via brevlådeföretag dom startar i skatteparadis. Ej heller betalar dom sin vård då det oftast är en anställningsförmån som möjligen renderar förmånsskatt, men på den nivån du talar om står företaget för fiolerna och dom betalar alltså inget. Men, om ALLA som är arbetande samt alla företag i landet betakade den skatt dom ska, alltså utan trixande skulle det finnas gott om pengar i statskassan och inga kommuner skulle gå back. Snikenhet och missunsamhet är människans gissel.

Sedan var det någon som skrev om driftiga chefer. Det skulle vara kul att veta var dom finns. Jag har jobbat i snart 50 år på flera stora företag och aldrig mött en driftig chef. Med driftig menar jag en som kan utveckla verksamheten han är ansvarig för och inte en rövslickande karriärist. En och annan driftig egen företagare dock.
Du och många andra har helt missat vad problemet är. Det är slöseriet med skattemedel som är själva orsaken till att välfärden inte är som de ska. Inte en handfull miljardärer som har företag i Panama eller vad du dillar om. Eller en hippiefamilj i skogen. Skatt är i grunden stöld, ok? Ska staten sno pengar av en ska de tamigfan ge tillbaks också. Och då snackar jag inom kärnverksamheterna vård, skola, omsorg, polis etc.
 
  • Gilla
  • Haha
Mats Lj och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men i den siffran döljer sig ju också lite av varje. Några hundratusen studenter exempelvis. Samtidigt finns det förvånansvärt många i arbetsför ålder som varken pluggar eller jobbar. När utanförskap etablerades som politiskt begrepp under 00-talet tog ju det skruv. Förtidspensionering, långtidssjukskrivningar och allmänt bidragsberoende diskuterades och minskade faktiskt. Nu känns dock den frågan rätt död, och skulle någon ta upp den igen skulle det nog mest bli en proxyfråga för invandring.
Ja, bland annat vuxenstudenter som har satts i någon åtgärd av S för att förbättra statistiken. Eller en massa proffsstudenter som går kurs efter kurs tills de är 35-40 bara för att de kan och vi andra så snällt betalar. Vad sägs om lite genusvetenskap, social rättvisa, 3-årig master i blockflöjt eller afrikansk dans? Det lär ju göra dem attraktiva i det riktiga arbetslivet. Samtidigt som samhället skriker efter kompetens inom vissa yrken tillåts de här parasiterna gå och dra för att förverkliga sig själva på vår bekostnad.
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
De flesta håller med att vi behöver hitta sätt att minska vår energianvändning för att klara framtidens utmaningar.
Jag håller inte med. :)

Vi behöver se till att vår energianvändning inte medför utsläpp av växthusgaser. Det är det väsentliga. Det görs inte nödvändigtvis på bästa sätt genom att minska energianvändningen.

harry73 harry73 skrev:
På samma sätt behöver vi minska vår konsumtion.
Kanske inte på samma sätt eftersom det är en annan fråga, men överutnyttjande av resurser är förvisso ett problem på lång sikt. Ett sätt att utnyttja resurser effektivare är att använda mer energi.
 
P
Picapica55 Picapica55 skrev:
Beskatta produktionsmedlen och konsumtionen.
Det görs redan.
 
P
BG.s BG.s skrev:
Ja vad skall man säga om det ....
Vi har människor som, i årtionden, kommit till detta land som inte bidragit/bidrar med en krona, som bor i nybyggda lägenheter, utan att behöva betala alls själva, detta för att jobbande skattebetalare inte har råd med den dyra hyran där.
Dessa får även sina uselt skötta tänder utbytta mot snordyra implantat, medans det finns många äldre som jobbat och slitit hela sitt liv, väljer att dra ut tänder som värker istället för att laga dem då det är billigare.
Så är det alltså inte. Se mitt inlägg tidigare i tråden om tandvård.
 
  • Gilla
Picapica55
  • Laddar…
P
Altaböke Altaböke skrev:
Att bo som de gör utan el och rinnande vatten är nästan ett heltidsjobb. Ingen kan anklaga dem för att vara latmaskar.
Det tror jag inte heller att någon har anklagat dem för. Frågan är snarare om de bidrar till det gemensamma.
 
P
H hakan_o skrev:
Finns väl ingen gång som uttrycket "att teori och praktik inte går ihop" passar så väl in som just här. Du verkar ha missat den bistra verkligheten. Du verkar ha missat dolda inspelningar hos tandläkarna där dom berättar öppet om att dom inte kan, vill eller vågar vara den som nekar den här gruppen obegränsad tandvård. Man vill inte hamna på tidningssidorna, man vill inte få ett drev efter sig...låter man de sökande gå därifrån med guldkronor och implantat händer inget. Inte mer än att det är fel agerat gentemot systemet....
Jag kan nog ha missat en del. Jag redovisade vad jag har tagit reda på. Ge mig en referens till de dolda inspelningarna så ska jag lyssna på dem.

Sådant är dock enbart anekdotiska bevis. Vilken statistik finns det som stöder din tes att asylsökande belastar samhället stort genom att få guldkronor och implantat för 50 spänn?
 
P
P Pin skrev:
Alla skulle ju kunna arbeta en extra timme som genererar skatteintäkter.
Det tror jag inte är korrekt. Det måste finnas en efterfrågan på den extra arbetade timmen för att den ska generera en inkomst.
 
P
P Pin skrev:
Man kan dra det åt andra hållet, att alla arbetade så mycket det bara gick och vi fick in maximalt med skatteintäkter. Vad skulle vi göra med alla pengar vi tjänade, ännu mer konsumtion av "onödiga" saker. Vad skulle stat, landsting och kommun göra med ännu mer pengar?
Förmodligen skulle de skapa fler hållbarhetsplaner och hålla fler konferenser för att diskutera dessa hållbarhetsplaner. Tills hållbarhet avlöses av något annat modeord.
 
  • Haha
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Självklart vore det en idé. Men himla hånfullt och elakt mot de som har dessa Bull shit jobben. De anser nog inte själva att de har ett Bull shit jobb. Inte jag heller om mitt jobb eller du om ditt jobb, förmodar jag.
Tror att vi i Sverige aldrig har mått så bra som nu och det beror på den skattefinansierade samhällsservicen. Vi lever längre än någonsin förr och får vård mot sjukdomar m.m.
Men frågan här är om de är beredda att göra avkall eller rentav betala för sig själv för den samhällsservicen som de nyttjar? USA är ett halvbra exempel.
Jobbar hälften av folket inte blir det mindre skatt och då skulle vårt systemet falla
Aldrig mått så bra? Det har aldrig varit så många människor som mått dåligt som nu. Psykisk ohälsa breder ut sig i alla samhällsklasser och åldrar och självmordsstatistiken stiger för varje år.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
P pmd skrev:
För tandvård "som inte kan anstå". Dvs vård som behövs för att inte permanent skada ska uppstå den närmaste tiden. Ungefär som akutvård men inte riktigt lika akut.
Inga guldkronor, implantat eller annat som inte behövs i stort sett bums, alltså.

Frågan om asylsökandes och papperslösas rättigheter är inte enkel och deras rättigheter är måhända för stora, men man bör använda fullständiga fakta i argumentationen.

Svenska Dagbladet gjorde en liten faktakoll på det där påståendet, som Samhällsnytt (f.d. Avpixlat) hade gjort.
[länk]

En papperslös som arbetar och betalar skatt är kanske en mindre "snyltare" på samhällstjänsterna än paret som första inlägget här handlar om?
(Nej inkomstskatt blir det förstås inte fråga om, men en rätt stor del av statens skatteintäkter är moms).
Och då kan man ju undra varför inte resten av Sveriges befolkning har samma rätt. Vet om en pensionär som drog ut en tand själv när han hade värk, för att han inte hade råd att gå till tandläkaren. Det skulle kosta honom ca 1500:- att få tanden utdragen.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur laddar de mobiltelefonen?
Förmodligen med solenergi eller ett bränsledrivet elverk.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
K Kekistan skrev:
Trump nolltaxerar inte. Läs på och sluta tro på vad CNN och svensk slaskmedia matar dig med. Hur många skattemiljarder tror du hans företag har inbringat till amerikanska staten och andra länder runt om i världen?
Jo visst Trump betalat skatt läs här,
expressen.se/nyheter/trump-betalade-inte-inkomstskatt-pa-flera-ar/
Finns mer i tidningar från USA, sök.
Trumps företag är inte Trump även om han tror det, så som USA inte är Trumps.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.