Förr i tiden kunde man försörja två vuxna med en lön. Det gör man väl fortfarande, skillnaden är att man inte känner den andra personen.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Dårarna i Röstånga?
Har jag missat något?
 
Magnus Filip skrev:
De råder delade uppfattningar om det. I större delen av världen är det samma sak.
Vi vill inte vara som större delen av världen. Vi är inte Iran.
 
  • Gilla
snoddas2 och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Dårarna i Röstånga?
Har jag missat något?
Harry Franzen. =)
 
Jag tycker det är fel att moralisera över enskilda människor. Anser man att det är fel på systemet får man jobba för att förändra det. Folk är fria att göra vad de vill inom lagens ramar.

Jag hade en bekant som orerade om hur dåliga och omoraliska pensionärer var som bosatte sig i Portugal för att slippa skatt. Det är väl ganska självklart att ingen vill betala mer skatt än nödvändigt. Däremot var det ju bra att politikerna täppte till det hålet.

Det är också meningslöst att moralisera, för folk fungerar som rationella ekonomiska varelser och kommer att göra det som är bäst för dem själva ändå. Alltså blir det bara gnäll.
 
  • Gilla
Altaböke
  • Laddar…
A
Z ZeroEight skrev:
Jag tycker det är fel att moralisera över enskilda människor. Anser man att det är fel på systemet får man jobba för att förändra det. Folk är fria att göra vad de vill inom lagens ramar.

Jag hade en bekant som orerade om hur dåliga och omoraliska pensionärer var som bosatte sig i Portugal för att slippa skatt. Det är väl ganska självklart att ingen vill betala mer skatt än nödvändigt. Däremot var det ju bra att politikerna täppte till det hålet.

Det är också meningslöst att moralisera, för folk fungerar som rationella ekonomiska varelser och kommer att göra det som är bäst för dem själva ändå. Alltså blir det bara gnäll.
Visst, det är lagarna det är fel på.
 
Hej Vad var det konstiga i arbetet.
Skulle de inte få betalt.
Familjen måste väl betalaskatt på den inkomst de har,
betala moms på det de köper och fastighetsavgift m. m.
För de hade inkomst och utgifter eller?
Så nog bidrar de också till samhällets gemensamma utgifter.
Kanske de till och med betalar mer i skatt än en del höginkomsttagare
som trollar bort sin inkomst på olika sett.
Troligen använder de sig betydligt mindre av olika samhällstjänster
och bli därmed billigare för samhället.
 
  • Älska
  • Gilla
snoddas2 och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Cirka hälften ville inte och röstade fram Trump förra gången.
74 miljoner av 330 miljoner amerikaner röstade på Trump 2020, dvs 22 procent. Det är väldigt långt ifrån hälften. Tror många svenskar (även de som bor där som tämligen privilegierade expats) har svårt att förstå hur starkt begränsad den personliga friheten är för många av de som bor där.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men i den siffran döljer sig ju också lite av varje. Några hundratusen studenter exempelvis.
Jo, studenter, sjukpensionärer osv. givetvis. Men en av tre!? :surprised:
Det är typiskt en sån där grej när man tror att ens bekantskapskrets är ett hyfsat genomsnitt av befolkningen och man inser att det inte är så och att det finns en hel värld där ute som man i princip aldrig kommer i kontakt med.

Magnus Filip skrev:
Till 1971 sambeskattades gifta par.
Ännu mer parasiter alltså :rofl: Svårt att tro att barnomsorgen väger upp det.
 
C cpalm skrev:
Jo, studenter, sjukpensionärer osv. givetvis. Men en av tre!?
Nja, ca 28 % som konstaterats. A/(A+B), inte bara A/B, måste du räkna. Men ändå, det är alltid bra att få upp ögonen för hur saker ser ut.

Det visar förstås även på sitt sätt hur rikt vårt samhälle blivit när samhället kan fungera tämligen bra trots att bara fyra av tio arbetar och bidrar till den allmänna försörjningen. Många pensionärer har förstås bidragit lite grann genom att spara till sin egen pension, men hela det allmänna pensionssystemet är ju ett pyramidspel där dagens arbetskraft betalar dagens pensioner, så det dagens pensionärer betalat in är förbrukat sedan länge av deras föräldrageneration.

Men systemet har förstås en kapacitetsgräns, varför det är viktigt att diskutera hur många friåkare det mäktar med och vilken service man borde ha rätt till när man väljer att ställa sig utanför systemet. Man kan diskutera andra friåkare också, men kanske inte primärt här och i den här tråden.
 
  • Gilla
HLen
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, ca 28 % som konstaterats. A/(A+B), inte bara A/B, måste du räkna.
A/(A+B) ja, det var precis så jag räknade.

20-64 år, ej i arbete: 1 659 492. I arbete: 4 199 000.

1 659 492 / (1 659 492 + 4 199 000) ~ 0,28 ?
 
  • Gilla
Stego1
  • Laddar…
Ja, precis. Två sjundedelar typ. :geek:
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, precis. Två sjundedelar typ. :geek:
En av tre kändes mer lättläst än två av sju eller tjugoåtta av hundra. Men en av fyra funkar också om det känns bättre. :rofl:
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
De råder delade uppfattningar om det. I större delen av världen är det samma sak.
Så du ska bestämma om en våldtagen kvinna ska behålla ett barn från en efterbliven mördare med samma IQ som en fiskmås?
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Kan inte de som har problem med TS tro ta det någon annanstans? Det är rätt grova anklagelser som flyger.
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.