tompas11 tompas11 skrev:
Majoriteten av Sveriges befolkning arbetar inte.
Av Sveriges drygt 10 miljoner invånare så arbetar ca 4 miljoner, dvs de har ett arbete de kan försörja sig på.
Helt rätt, men i verkligheten är Sveriges befolkning t10,3 miljoner och av dem var det cirka 60 procent, 5,8 miljoner som var i åldern 20 till 64 år. De flesta av dem, 82 procent, arbetade, 5 procent var arbetslösa och 13 procent ingick inte i arbetskraften. Så 4.8 milj av 5.8 milj arbetar. 1 milj inte 6 milj arbetar inte, allvarligt nog men vi skall diskutera utefter korrekta siffror
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Självklart vore det en idé. Men himla hånfullt och elakt mot de som har dessa Bull shit jobben. De anser nog inte själva att de har ett Bull shit jobb. Inte jag heller om mitt jobb eller du om ditt jobb, förmodar jag.
Tror att vi i Sverige aldrig har mått så bra som nu och det beror på den skattefinansierade samhällsservicen. Vi lever längre än någonsin förr och får vård mot sjukdomar m.m.
Men frågan här är om de är beredda att göra avkall eller rentav betala för sig själv för den samhällsservicen som de nyttjar? USA är ett halvbra exempel.
Jobbar hälften av folket inte blir det mindre skatt och då skulle vårt systemet falla
Det är det som händer nu!!!
 
F FC_Bygg skrev:
Håller med TS
Alla ska solidariskt betala skatt. Vårt samhälle bygger på det. Det allmänna är en försäkring som vi gemensamt betalar för.

Se hur det går i vissa glesbygdskommuner där mer eller mindre endast personer i offentlig sektor betalar skatt. Resten har små egna firmor, byter tjänster, fixar/trixar och mer eller mindre nolltaxerar. Då får man 35% skatt som Dorotea.

Är benägen att tycka att alla ska betala skatt på en motsvarande en heltidslön, 40timmar/vecka för den tjänst man har. Väljer man att gå ner i tid betalar man större andel skatt, jobbar man övertid blir den tiden skattefri.

Hen som vågar kan ställa frågan hens nästa BRF/vägföreningamöte eller dylikt om hen kan få halverad avgift pga att vederbörande valt att jobba halvtid.
Exakt samma sak.

Grönavågarna som TS pratar om är parasiter.
Intressant tankesätt. Låt oss säga att antingen jag eller sambon går ner till 50% för att vara mer med vårt barn och mindre i förskolan. Ska vi betala mer skatt när vi använder välfärden mindre ?
Vi borde egentligen betala mycket mindre skatt med tanke på att vägarna är sämre än i Polen, sjukvården är usel, läkarna försöker döda folk medvetet eller omedvetet. Man kan fortsätta långt men hade de som sköter utgifterna med våra dyrbara skattemedel skött sig lite så hade vi kunnat sänka procenten massivt.

Men i med ansvar inte finns här så kan man leka bort alla pengarna och då behöver man dra in mer pengar från knegarna.

De som väljer att bo billigt och jobba efter vad de tycker räcker gör faktiskt rätt.
Och hantverkaren eller vad det nu är gör också rätt som väljer jobb, det är ju faktiskt hans rättighet.
 
  • Gilla
bornlate58 och 3 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Helt rätt, men i verkligheten är Sveriges befolkning t10,3 miljoner och av dem var det cirka 60 procent, 5,8 miljoner som var i åldern 20 till 64 år. De flesta av dem, 82 procent, arbetade, 5 procent var arbetslösa och 13 procent ingick inte i arbetskraften. Så 4.8 milj av 5.8 milj arbetar. 1 milj inte 6 milj arbetar inte, allvarligt nog men vi skall diskutera utefter korrekta siffror
Strålande med någon som faktiskt orkar ta fram lite hårda siffror en lördagskväll. Kudos! (y)
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Helt rätt, men i verkligheten är Sveriges befolkning t10,3 miljoner och av dem var det cirka 60 procent, 5,8 miljoner som var i åldern 20 till 64 år. De flesta av dem, 82 procent, arbetade, 5 procent var arbetslösa och 13 procent ingick inte i arbetskraften. Så 4.8 milj av 5.8 milj arbetar. 1 milj inte 6 milj arbetar inte, allvarligt nog men vi skall diskutera utefter korrekta siffror
Enligt SCB:s statistik för 2019 så ser det ut så här:
0-19 år, ej i arbete: 2 307 130.
20-64 år, ej i arbete: 1 659 492. I arbete: 4 199 000.
65-75 år, ej i arbete: 934963. I arbete: 165500.
75+ år, ej i arbete: 964904.
Med i arbete menas att personerna kan försörja sig på arbetet.
De som har sysselsättning räknas inte vara i arbete.
 
  • Gilla
Kekistan
  • Laddar…
C
tompas11 tompas11 skrev:
20-64 år, ej i arbete: 1 659 492. I arbete: 4 199 000.
28% av de i arbetsför ålder som inte försörjer sig på arbete alltså :surprised:
 
Magnus Filip skrev:
Visst verkar det vara mysigt och bra. Men familjen betalar ju knappt någon skatt då och vår kund var irriterad över det.. Ändå utnyttjar de samhällets service som sjukvård, tandläkare, BVC, skola, bibliotek, vägar, osv.
Vet du vad - jag bjuder på det! Om de är lyckliga med att leva på det sättet så bjuder jag gärna på lite extra skatt! Jag har så jag klarar mig och det blir en hel del över så jag tycker jag har råd med det! :)
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Enligt SCB:s statistik för 2019 så ser det ut så här:
0-19 år, ej i arbete: 2 307 130.
20-64 år, ej i arbete: 1 659 492. I arbete: 4 199 000.
65-75 år, ej i arbete: 934963. I arbete: 165500.
75+ år, ej i arbete: 964904.
Med i arbete menas att personerna kan försörja sig på arbetet.
De som har sysselsättning räknas inte vara i arbete.
Tror vissa går på snacket från Löfven och hans hejdukar. De är experter på att trolla bort arbetslöshet från statistik. Den stora knäckfrågan är vad som räknas med inom "I arbete". Kommer inte ihåg exakt men det är bara nån dag i veckan som du behöver jobba och det kan lika gärna vara på nåt av sossarnas hitte-på-jobb.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P Pin skrev:
Fräscht??
Jag sparkar inte på någon. Det var en replik till @Uffe A som ”sparkade” på höginkomsttagare,
Jag har inget emot företagare. Inte ens om de skatteplanerar, inom lagens råmärken,

och min vän, jag lovar dig att få företagare har fetare bil än jag som bestämmer själv vad jag ska köpa utan hänsyn till basbelopp, miljöklass, bonusar, pris eller möjlighet att regga som lastbil eller allt vad de nu företagare ska förhålla sig till.

om företagarna tjänar lite blir de ju som paret i skogen TS beskriver...
Men det är just uttalanden om "skatteplanerande" och annat som får folk att tro att företagare är fifflare och regeringen kan fortsätta sparka på oss med sinnessjuka arbetsgivaravgifter och annat.
 
  • Gilla
sin och 2 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
På jobbet på julkaffet (utomhus i år) berättade en kund om ett ovanligt uppdrag som de tackade nej till. De skulle göra något jobb åt några som bor i ett litet hus på landet långt norrut utan el och rinnande vatten. Det är ett par i 30-årsåldern och ett litet barn som bor där.
De jobbar väldigt lite för de har låga kostnader och det är för att betala omkostnaderna för mat, mobiltelefon och en äldre bil osv.

Visst verkar det vara mysigt och bra. Men familjen betalar ju knappt någon skatt då och vår kund var irriterad över det.. Ändå utnyttjar de samhällets service som sjukvård, tandläkare, BVC, skola, bibliotek, vägar, osv.

Har aldrig tänkt i de banorna faktiskt, fick en riktig tankeställare. Visste inte riktigt vad jag skulle säga. Är det ok och solidariskt att göra så?
Det blir inte lika härligt för dem när de är gamla och behöver pension
 
K
sysmali sysmali skrev:
Förmodar att alla är överens om att skatteintäkter behöver finansiera b.la välfärden? Eller ska vi välja försäkringsvägen, dvs lägre skatt och valet att skaffa privata försäkringar?

Personligen ser jag ett dilemma i frågeställningen. Om fler väljer levnadssätt som genererar mindre skatteintäkter, så förstår jag inte hur landet ska kunna upprätthålla välfärden och samtidigt vara en humanitär stormakt.
Helt rätt om man inte lever ekorrhjulet och beskattas kan vänstern inte göra av med andras pengar för att signalera sin egen godhet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
A
L Lasse Ln skrev:
Jag skulle vilja påstå att USA är ett skräckexempel på samhällsbyggnad av många anledningar. Jag tar några som exempel men det skulle inte få plats att skriva alla här. När jag började följa USA och deras utrikespolitik för nästan 50 år sedan kunde jag inte drömma om att det var så illa inrikespolitiskt som det är. All statistik bygger på stickprov på de som svarar och det är många som inte svarar om de inte har en fast bostad. Man ser däremot att sysselsättningsgraden är lägst i hela västvärlden i USA även om de offentlig har låg arbetslöshet. Det kan bero på flera saker som t.ex. att de blivit utförsäkrade. Det innebär att det finns en skuggvärld för de som är utanför systemet och det rör som om 10-20 %. Dessa tar ofta lågbetalda ströjobb för att överleva och betalar minimalt med skatt om de betalar någon skatt alls. Därför betalar samhället ut foodstamps till 40 miljoner detta innan Corona. Alla dessa har inte tillgång till sjukvård och det är en av flera anledningar till att livslängden sjunker i USA, det enda i västvärlden. Ovanpå detta så dör mellan 40 000 och 80 000 i förtid varje år. Mellan 600 000 och 800 000 går årligen i ekonomisk konkurs och tvingas lämna allt när de inte har råd att betala sjukhusräkningarna. Det är polisen som verkställer att folk lämnar sina belånade bostäder till bankerna. Vid förra krisen 2008 fick runt 7 miljoner lämnas över sina bostäder till bankerna. Denna kris som pågår kan det bli mellan 15 och 20 miljoner fastigheter som övertas av bankerna. Allt detta pratas eller skrivs det inte om i corporate media som i de stora kabelbolagen. Trump har rätt till viss del när det gäller Media i USA. Det beror till stor del på att ägarna styr dessa bolagen. Det fanns t..ex. många journalister som fick sparken inför Irakkriget när de var kritiska till ett krig med Irak. Detta är lite av skräckexemplen. Det finns förklaringar till att det gått så här illa och det heter korruption när de flesta politiker säljer sina åsikter till storföretagen och de rika och deras 2 partisystem som oftast är väldigt lika. Folket i USA är krigströtta och vill ha förändring. Jag tror och hoppas att folket i USA kan få en förändring på lite sikt, men det är inte lätt när ägarstyrd media motarbetar allt som de flesta vill. Biden som blir ny president snart har ingen bra historik för varken krigen eller för att tjäna folket bara storföretagen.
Är ingen debattperson är dålig på det. Men verkar som du har fokus på de det går dåligt för bara. Kanske du har glömt att för de flesta går det bra. Så funkar USA.

Har vänner i USA. De älskar att bo där och trivs och kommer inte tillbaka till Sverige igen. Men visst det är inte ett lika tryggt system, så det är en risk man tar. Det är tuffare där om man faller utanför.

Många fattar nog inte att USA är inte Sverige eller Europa. De har valt att ha ett annat system där man själv är mer ansvarig för sig själv. Med Obama och Biden vill kanske cirka hälften att det skall lite mer likna Europa. Cirka hälften ville inte och röstade fram Trump förra gången.
 
F
K Kortling skrev:
Helt rätt om man inte lever ekorrhjulet och beskattas kan vänstern inte göra av med andras pengar för att signalera sin egen godhet.
Två tankar helt okopplade fran varandra.

Man väljer system med valsedeln. Dvs varje väljargrupp måste själva finansiera sitt system med sitt väljarkollektiv.

Man betalar bara en skatt, dvs istf arbetsgivaravgift, löneskatt, moms får du en skattesats bruttolönekostsnad som är 60-70%
Mer ärligt att man faktiskt ser hur mycket som betalas i skatt.
Majoriteten av begolkningen lever i villfarselsen om att de betalar nånstans 30%.
 
A
F FC_Bygg skrev:
Håller med TS
Alla ska solidariskt betala skatt. Vårt samhälle bygger på det. Det allmänna är en försäkring som vi gemensamt betalar för.

Se hur det går i vissa glesbygdskommuner där mer eller mindre endast personer i offentlig sektor betalar skatt. Resten har små egna firmor, byter tjänster, fixar/trixar och mer eller mindre nolltaxerar. Då får man 35% skatt som Dorotea.

Är benägen att tycka att alla ska betala skatt på en motsvarande en heltidslön, 40timmar/vecka för den tjänst man har. Väljer man att gå ner i tid betalar man större andel skatt, jobbar man övertid blir den tiden skattefri.

Hen som vågar kan ställa frågan hens nästa BRF/vägföreningamöte eller dylikt om hen kan få halverad avgift pga att vederbörande valt att jobba halvtid.
Exakt samma sak.

Grönavågarna som TS pratar om är parasiter.
Har tänkt till nu och håller med. De gröna vågen och de som inte vill arbeta och framför allt inte betalar skatt är snudd på parasiter. Kanske lite hårt ord bara. Fast är man ofrivilligt arbetslös är det en annan sak.
I församlingen som vi är med i hjälper vi medlemmar och familjer i församlingen som har det svårt, tills de är på fötter igen. Det sista är viktigt, tills de är på fötter igen. Vi hjälper sällan någon som bara vill ha och inte strävar själv för förbättring.
Jag är med i partiet Kristna Värdepartiet. Men jag vet inte hur de ställer sig till om skatt och utnyttjande av samhällets resurser. Skall fråga nästa gång.
 
C
En annan tänkvärd frågeställning - är det okej att vara "hemmafru" och hur skall samhället ställa sig till det?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.