P
S Stego1 skrev:
Rätt där. Som t ex. vår store ledare Löfven och underhuggaren Hallengren som tutar i medborgarna att regeringen agerar och fattar beslut om Corona som gör nytta. Jovisst fattar dom beslut, som är eller mindre är verkningslösa och dessutom alldeles för sent. Det liknar mer en parodi på don Quiotes bravader.
Vilka alternativa beslut skulle du vilja se från regeringen? Notera att det inte går att utlysa undantagstillstånd i Sverige i fredstid, så möjligheterna till tvångsåtgärder är mycket begränsade.
 
P
Altaböke Altaböke skrev:
Kräv kreditkort för att påbörja jobbet så kan de inte senare vägra betala. Så gör vi i Amerika. (De som gör jobb på en fastighet kan dessutom ta en intäckning eller vad det heter i fastigheten så de kan kräva tvångsförsäljning om de inte får betalt. Hårda bud.)
De kan ifrågasätta kreditkortsräkningen vilket kan göra att det, i bästa fall, dröjer tills den som gjorde jobbet får betalt. I värsta fall blir det ingen betalning.
 
P pmd skrev:
Jag undrar hur många av de som argumenterar emot som är medlemmar i Svenska kyrkan.:rolleyes:
Räkna bort mig. Droppen kom när vår kyrka körde med systematisk mobbing mot en person, självklart är där mycket mer som jag inte gillar med dem. Dock döptes sonen i kyrkan men inte med någon alls från verksamheten i vår by utan från staden.

Nästan hela min familj är borta från skiten med =)
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kommer inte efterfrågan snabbt att bli mättad om alla vill arbeta en timme extra i vården?
1 500 000 timmar övertid i vården under årets tio första månader. Och ändå är det brist på personal. Det finns nog så det räcker till alla arbetsföra att arbeta en timme var nästa år. Annars finns det ju även andra sektorer än vården med stora personalbehov.
 
P
P Pin skrev:
1 500 000 timmar övertid i vården under årets tio första månader. Och ändå är det brist på personal. Det finns nog så det räcker till alla arbetsföra att arbeta en timme var nästa år. Annars finns det ju även andra sektorer än vården med stora personalbehov.
Det ska finnas pengar att betala alla som arbetar extra också. Förra hösten sa Stockholms läns landsting upp ett par hundra läkare och ännu fler sjuksköterskor. Vårdbiträden är förvisso billigare men kan inte utföra samma arbete som läkare och sjulsköterskor.
 
P pmd skrev:
Det ska finnas pengar att betala alla som arbetar extra också. Förra hösten sa Stockholms läns landsting upp ett par hundra läkare och ännu fler sjuksköterskor. Vårdbiträden är förvisso billigare men kan inte utföra samma arbete som läkare och sjulsköterskor.
Naturligtvis, men vi som inte arbetar i vården skulle inte få överläkarens lön plus tillägg för övertid utan i andra ändan av skalan. All övertidsersättning lär ju också kosta. Nu var ju mitt inlägg raljerande och inte bokstavligt menat. Men som inlägg i debatten (TS fråga) om det är ok att jobba lite och få bidra lite till skatteintäkter tycker jag man kan fundera på vilka som i då fall skulle kunna arbeta mer och betala mer skatt.
 
P
Jo, jag bokstavstolkade dig för hårt. Jag betvivlar inte alls att rätt många kan arbeta extra för att betala mer skatt, men jag tror inte att det gäller alla.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Maria T
Spännande fråga faktiskt, och jag hade inte tänkt i de banorna tidigare.
Men efter lite funderande så är det, för mig, en icke-fråga. Detta handlar om personer som valt att arbeta mindre, "så-lite-som-möjligt", och det är ju så att en betalar skatt efter inkomst, så jag jämställer det med en folkpensionär med väldigt låg pension och en som arbetar i ett låglöneyrke - de betalar också skatt efter inkomst, och skulle någon ifrågasätta deras användande av sjukvård, bibliotek, hemtjänst med flera?
Så om du är hjärtkirurg, pilot eller kommunalråd - de höglöneyrken jag kommer på - så betalar du skatt efter din inkomst, och de som väljer att arbeta mindre betalar skatt efter sin. Det handlar inte om vem som betalar mest skatt, som ska få utnyttja det s k välfärdssystemet mest.

De som svartjobbar eller andra icke schyssta inkomster är en helt annan sak, likväl som de som fejkar sjukdom och får ersättning från FK, men de brukar ju upptäckas efter ett tag (typ, person som inte kan gå långa sträckor men ses dansa hej vilt på en Finlandsfärja).
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Sluta sprid falska skrönor. Håll dig till fakta. Det finns inga proffsstudenter som studerar till 35 års ålder. I Sverige kan man studera med studielån i 6 år. Det är dessutom inte du som betalar för studenterna (däremot för skolan)Det gör dom själva med lån, möjligen är du med och finansierar ca 10% som är bidragsdelen. Om du betalar skatt.
Det finns massor av proffsstudenter som dessutom är betydligt äldre än 35. Sluta ljuga. Vem pratar om lån? De får olika typer av studiestöd i 6 år efter gymnasiet. Efter det får de naturligtvis bostadsbidrag, socialbidrag och annat. Sen vet du att någon betalar lärarna i afrikansk dans också va? Hyra för skollokalerna osv. Pengar samhället definitivt aldrig får tillbaka. Du resonerar som en 18-årig Ung vänster-tjej.
 
  • Älska
tompas11
  • Laddar…
P
Hur stort samhällsekonomiskt problem är "proffsstudenterna"?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Räkna bort mig. Droppen kom när vår kyrka körde med systematisk mobbing mot en person, självklart är där mycket mer som jag inte gillar med dem. Dock döptes sonen i kyrkan men inte med någon alls från verksamheten i vår by utan från staden.

Nästan hela min familj är borta från skiten med =)
De mörkar ju även sexövergrepp, tar ställning i känsliga politiska frågor och stöttar byggen av Saudifinansierade moskéer bland mycket annat. De är en ren politisk extremvänsterorganisation nuförtiden och har väldigt lite med tro att göra.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur stort samhällsekonomiskt problem är "proffsstudenterna"?
Mer än paret i skogen, men mindre än de hundratusentals bidragsresenärerna i förorten som aldrig kommer ta ett jobb.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är ju du själv som inte har koll på fakta, så beskyll inte andra. Har du ens tittat på informationen på länken jag postade?

Internationellt bistånd: 44.2 miljarder
Kommunikationer: 58.6 miljarder
Totala utgifter (2019): 1012,9 miljarder

Dvs dessa två områden står för 3,9 respektive 5,8 procent av totalen. Var har du fått en tredjedel vardera ifrån? Det måste till och med ett barn kunna förstå att det är fullständigt orimligt att dessa två områden tillsammans skulle utgöra långt över halva statens budget.
Jaha, men är det bara 44,2 miljarder som går till korrupta diktatorer i Afrika och på andra ställen så är det ju OK. Hade detta oavkortat gått till mat eller mediciner för tex lidande barn hade jag med glädje dubblat dem till 88,4 miljarder. Dock är det helt bortkastat att ge pengar till SIDA. Om man inte gillar att finansiera tex Hamas, martyrer eller antisemitskolor i Palestina.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
K Kekistan skrev:
Mer än paret i skogen, men mindre än de hundratusentals bidragsresenärerna i förorten som aldrig kommer ta ett jobb.
Kan du kvantifiera?
 
K Kekistan skrev:
De mörkar ju även sexövergrepp, tar ställning i känsliga politiska frågor och stöttar byggen av Saudifinansierade moskéer bland mycket annat. De är en ren politisk extremvänsterorganisation nuförtiden och har väldigt lite med tro att göra.
Enda bra är ju öppna förskolan, men det är inte mycket religiöst i den. Något stycke barnbibel och på sin höjd en sång. Annars är det som vilken öppen förskola som helst =)

Men nej jag är inte förtjust i något som har med religion att göra. Speciellt inte när de kör dubbelmoral och sånt skit.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.