P pmd skrev:
Kan du kvantifiera?
Så länge det är ett slöseri av skattemedel så är det ett slöseri för mycket. Som sagt - de är ett betydligt större problem än hippieparet i skogen. Jag tycker det är rätt lustigt att det kan bli en tråd av nåt sånt när stat, kommun och landsting stjäl massor av pengar av sina medborgare för att slösa på ineffektiva mastodontorganisationer/myndigheter och mängder av lata parasiter. För att inte nämna de enorma samhällsproblem vi har i övrigt som borde vara det vi diskuterar här om vi inte ska diskutera husbyggen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
K Kekistan skrev:
Så länge det är ett slöseri av skattemedel så är det ett slöseri för mycket.
Njae, man bör vara kostnadseffektiv även om sånt här. Där det slösas mest med skattemedel bör man sätta in åtgärder med högre prioritet än där slöseriet är litet. Antiskatteslösefundamentalism är knappast kostnadseffektivt.

Principiellt är det förstås ett slöseri för mycket, men ta itu med de största problemen först.

Men "proffsstudenter" kanske är ett monumentalt samhällsekonomiskt problem? Jag vet ju inte eftersom jag efterfrågade siffror. Man bör argumentera utifrån fakta och inte känslor.
 
K Kekistan skrev:
Jaha, men är det bara 44,2 miljarder som går till korrupta diktatorer i Afrika och på andra ställen så är det ju OK. Hade detta oavkortat gått till mat eller mediciner för tex lidande barn hade jag med glädje dubblat dem till 88,4 miljarder. Dock är det helt bortkastat att ge pengar till SIDA. Om man inte gillar att finansiera tex Hamas, martyrer eller antisemitskolor i Palestina.
Jag tog inte ställning för om det är ok eller inte. Bara att uppgiften om att det var en tredjedel av totalen var ett grovt fel. En tredjedel hade varit betydlig mer än både 44 och 88 miljarder.
Personligen tror jag att problemen i många länder inte i första hand är en ekonomisk fråga och därför inte löses i första hand med pengar.
 
P pmd skrev:
Njae, man bör vara kostnadseffektiv även om sånt här. Där det slösas mest med skattemedel bör man sätta in åtgärder med högre prioritet än där slöseriet är litet. Antiskatteslösefundamentalism är knappast kostnadseffektivt.

Principiellt är det förstås ett slöseri för mycket, men ta itu med de största problemen först.

Men "proffsstudenter" kanske är ett monumentalt samhällsekonomiskt problem? Jag vet ju inte eftersom jag efterfrågade siffror. Man bör argumentera utifrån fakta och inte känslor.
Du argumenterar mot dig själv. Är det eller är det inte ett problem att det är ett slöseri? Klura ut det först innan du börjar dra upp saker som argumentationsteknik.

Allt slöseri av andras tillgångar är naturligtvis förkastligt och måste bort. Det går bara att göra genom en fundamental förändring i politikers och myndigheters sätt att tänka (och uppenbarligen även indoktrinerade medborgare och forumexperter). En reset av hela den gigantiska och onödiga offentliga sektorn som bör ägna sig åt enbart kärnverksamheter och låta folk bestämma själva vad de vill göra med resten av sina pengar. Samhällsapparaten måste rivas och byggas upp från grunden.

Angående dina (ärligt talat rätt löjliga) krav på kvantifieringar och exakta kostnader. Självklart är proffsstudenter och onödiga gratiskurser på universiteten en stor kostnad. En kostnad som förstås bör betalas av de som vill förverkliga sig själva istället för av oss andra. Vill du kvantifiera så får du göra det själv. Självfallet är det i princip omöjligt att få fram exakta siffror på vad det kostar men med tanke på hur många av universitetens kurser som är helt irrelevanta när det kommer till att ge kursdeltagaren ett jobb så är det mycket. Det räcker med att få en mellan tummen och pekfingret-summa egentligen. Det är förstås hundratals miljoner. Förmodligen miljarder. Tänk vad många munnar det hade kunnat mätta. Eller hur många operationer det hade kunnat bekosta. Men så tänker man inte om man går efter sina känslor eller vad man har blivit matad med av media, för att använda dina termer.

Politik är att ställa kostnader mot varandra. Och politik borde också handla om att få mest bang for the buck. Dvs visa respekt för de närande medborgarna och deras pengar. Oavsett hur mycket dina känslor vill att kreti och pleti från jordens alla hörn borde få lära sig att knyppla på våra svenska universitet medan deras privata utgifter betalas av andra.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag tog inte ställning för om det är ok eller inte. Bara att uppgiften om att det var en tredjedel av totalen var ett grovt fel. En tredjedel hade varit betydlig mer än både 44 och 88 miljarder.
Personligen tror jag att problemen i många länder inte i första hand är en ekonomisk fråga och därför inte löses i första hand med pengar.
Ok. Instämmer.
 
K Kekistan skrev:
Det finns massor av proffsstudenter som dessutom är betydligt äldre än 35. Sluta ljuga. Vem pratar om lån? De får olika typer av studiestöd i 6 år efter gymnasiet. Efter det får de naturligtvis bostadsbidrag, socialbidrag och annat. Sen vet du att någon betalar lärarna i afrikansk dans också va? Hyra för skollokalerna osv. Pengar samhället definitivt aldrig får tillbaka. Du resonerar som en 18-årig Ung vänster-tjej.
Det finns inte massor av proffsstudenter som börjat studera efter gymnasiet och hållit på i 20 år att studera och är betydligt äldre än 35år. Extrema dumheter. Gr mig källa på det. Däremot finns det sådana som arbetat i 10-15 år och sen börjar studera vid 30-40 års ålder och skaffar sig ett bättre jobb. Personer som har lång högskoleutbildning är inte den större gruppen som lyfter bostadsbidrag och socialbidrag , det är outbildade. Lärarna i afrikansk dans belastar inte statsutgifterna i någon större omfattning. Du resonerar som en 67-årig konservativ högerextremist.
 
  • Gilla
  • Arg
Maria T och 3 till
  • Laddar…
P
K Kekistan skrev:
Du argumenterar mot dig själv.
Hur kommer du fram till den slutsatsen?
Är det eller är det inte ett problem att det är ett slöseri?
Givetvis är det ett slöseri, men om du läser om mitt förra inlägg så förstår du nog vad jag menade: att stora problem bör ha prioritet för att lösas framför små problem. En del små problem kan till och med vara så små att det är dyrare att lösa dem än att strunta i dem.

Jag vill bara veta om det är värt besväret att bli upprörd över "proffsstudenter". Om någon kan visa att de utgör att signifikant samhällsekonomiskt problem så lovar jag att bli upprörd.

Självklart är proffsstudenter och onödiga gratiskurser på universiteten en stor kostnad.
Om det är självklart för dig så har du väl goda referenser som visar det?
Gissningar är faktiskt ingen bra grund för att prioritera samhällsförändringar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag har läst igenom den här tråden, men önskar att jag låtit bli. Jag vill ha råd, stöd och uppbackning (och ge, i den mån jag kan) kring hus, renovering och bygge. Inte få koll på vart alla står politiskt. I enlighet med formumregler vill jag tillbaka till ursprungsfrågan och strunta i politik-annat än bostadspolitik.

jag tror inte paret i trådstarten skapar ett stort problem i samhället idag, det är nog ett liv många önskar men få (åtminstone jag) är villiga att ge upp bekvämligheter eller dyra vanor. Personligen vill jag fortsätta dricka Amarone och inte hemgjort maskrosvin :)
Men om jag har fel och stora delar av befolkningen flyttar ut i skogen och slutar jobba, så är jag okej med att öppna frågan igen.
 
  • Gilla
Picapica55 och 1 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Jag har läst igenom den här tråden, men önskar att jag låtit bli. Jag vill ha råd, stöd och uppbackning (och ge, i den mån jag kan) kring hus, renovering och bygge. Inte få koll på vart alla står politiskt. I enlighet med formumregler vill jag tillbaka till ursprungsfrågan och strunta i politik-annat än bostadspolitik.

jag tror inte paret i trådstarten skapar ett stort problem i samhället idag, det är nog ett liv många önskar men få (åtminstone jag) är villiga att ge upp bekvämligheter eller dyra vanor. Personligen vill jag fortsätta dricka Amarone och inte hemgjort maskrosvin :)
Men om jag har fel och stora delar av befolkningen flyttar ut i skogen och slutar jobba, så är jag okej med att öppna frågan igen.
Ännu en person som är politisk analfabet. Bara du får hälla i dig din Amarone i omåttliga mängder så är du nöjd. Inte att undra på att detta land sjunker allt djupare i dyn.
 
  • Gilla
Kekistan
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Ännu en person som är politisk analfabet. Bara du får hälla i dig din Amarone i omåttliga mängder så är du nöjd. Inte att undra på att detta land sjunker allt djupare i dyn.
jag skulle inte kalla mig politisk analfabet, snarare att jag har förmåga att förstå vad som hör hemma i vilket forum.
 
  • Gilla
Picapica55 och 1 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
jag skulle inte kalla mig politisk analfabet, snarare att jag har förmåga att förstå vad som hör hemma i vilket forum.
Din s.k. förmåga och förståelse befinner sig långt under medelvärdet av mänsklig förståelse, vilket jag beklagar å det grövsta. Somliga befinner sig utom räddning vilket inkluderar detta land...
 
tompas11 tompas11 skrev:
Ännu en person som är politisk analfabet. Bara du får hälla i dig din Amarone i omåttliga mängder så är du nöjd. Inte att undra på att detta land sjunker allt djupare i dyn.
Det sjunker pga hela färgskalan styr i kommun region och land. Inte pga att någon som anpassat sitt liv för att hoppa av ekorrhjulet.

Det finns helt enkelt inga politiker överhuvudtaget idag och inte sen 10-20 år tillbaka som har skött sig ett dugg.

Men vad familjen i sitt torp har med det att göra förstår jag inte, så länge de arbetar för maten och håller sig friska så är de ingen börda. Pengarna kommer in och räcker och blir över, att det sen sitter varierande färgskala som ska göra av med de pengarna på charmkursen, rykande rondeller guldbroar och allt möljligt skit.
De borde ju tex inte vara så allvarliga problem med sjukvården, de totalstängde vård för kronisk sjuka i utlandet och vägrade fortsatt vård i Sverige. De bör ha sparat några miljoner där som de påstod.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Det finns inte massor av proffsstudenter som börjat studera efter gymnasiet och hållit på i 20 år att studera och är betydligt äldre än 35år. Extrema dumheter. Gr mig källa på det. Däremot finns det sådana som arbetat i 10-15 år och sen börjar studera vid 30-40 års ålder och skaffar sig ett bättre jobb. Personer som har lång högskoleutbildning är inte den större gruppen som lyfter bostadsbidrag och socialbidrag , det är outbildade. Lärarna i afrikansk dans belastar inte statsutgifterna i någon större omfattning. Du resonerar som en 67-årig konservativ högerextremist.
Jaså, kan du kvantifiera? För du har mycket mer "fakta" tagna ur luften än vad du anklagar andra för att ha. Lite hemmablind kanske? It's ok when we do it. Upprepa en lögn tillräckligt många gånger så blir det sant.

Annars är det rätt fräscht att börja med epiteten när argument saknas. Kan du definiera högerextremist? Allt höger om avarterna i Centern? Du låter förövrigt precis som en centerpartist. Det är rätt många pedofilskandaler i C-partiet nuförtiden. Med din typ av retorik och intellektuella hederlighet så vet du vad det säger om dig va? Usch.
 
P pmd skrev:
Hur kommer du fram till den slutsatsen?

r.
Jag har redan förklarat för dig och jag tror du vet att jag har rätt. Jag har svårt att tro att du skulle ha såna grava lässvårigheter utan du sitter här och spelar dum och försöker försvara de ansvariga för slöseriet och allt annat skit i samhället. De förtjänar inte det.
 
P
K Kekistan skrev:
Jag har redan förklarat för dig och jag tror du vet att jag har rätt. Jag har svårt att tro att du skulle ha såna grava lässvårigheter utan du sitter här och spelar dum och försöker försvara de ansvariga för slöseriet och allt annat skit i samhället. De förtjänar inte det.
Med personangrepp kommer vi inte så mycket framåt.

Läs mina inlägg igen, så ser du att jag inte försöker försvara någon. Jag har framfört min åsikt att man bör argumentera utifrån fakta och inte känslor samt undrat över om "proffsstudenter" utgör ett signifikant samhällsekonomiskt problem. Utan att veta det kan man ju inte föra en vettig diskussion.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.