7 335 läst · 30 svar
7k läst
30 svar
De byggde nytt hus i gammal stil med en hustillverkare
Håller fullständigt med. Renovad plastiga uttag ger ingen rättvisa åt huset. TPHG:s bakelitversioner: https://tranes.se/varumärke/thpg/ är strået vassare om man inte kan finna äldre begagnade tidstypiska.Realvamos skrev:Kan inte låta bli, förlåt! Men varför väljer man de där groteskt fula dubbla eluttagen när det finns runda finfina. Borde vara …straff på den detaljen. Min svärfar byggde två identiska hus samtidigt ett med begagnade äldre byggnadsdelar till sig själv ett med delar från byggmarknaden förutom trivseln förvånansvärt liten eller ingen skillnad i slutpris då han gjorde väldigt lite själv.
vi använder svarta renova, ser mycket bra utRealvamos skrev:Kan inte låta bli, förlåt! Men varför väljer man de där groteskt fula dubbla eluttagen när det finns runda finfina. Borde vara …straff på den detaljen. Min svärfar byggde två identiska hus samtidigt ett med begagnade äldre byggnadsdelar till sig själv ett med delar från byggmarknaden förutom trivseln förvånansvärt liten eller ingen skillnad i slutpris då han gjorde väldigt lite själv.
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Jag tycker det blir för too much med de där. Vi valde brytare som gjort en homage till gamla stilen. Mycket snyggare
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Gillar porslin bäst men är man inte gjord av pengar kan jag tipsa om julas för 50-lappen, lika snygga som renova men välj enkla runda de dubbla är återigen skitfula. Har köpt en hel del från Tyskland på eBay slå på ”steckdose retro eller bakelit”. På bilden Julas variant. Äldre tyska har aldrig petskydd obs obs så mest blivit ”lichtschalter” såna med vred.
Alltid roligt att diskutera smak, mognar med ålder och plånbok. Det var jag som satte dit de första fyrkantiga fanns inget annat på den tiden. Bara den runda formen som har historisk förankring, var hittar man den konstigt ovala renovaformen? Finns inte i ett äldre formspråk. Men praktiskt såklart. Håller på att slänga ut även alla element mot mer tidstypiska, mycket jobb bakom estetiken.
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Man måste alltid göra avvägning på vad som är rätt, snyggt och praktiskt. Tex jag bor i en lgh från 1920 skulle aldrig göra toalett eller kök autentiskt.PeterFalun skrev:
Dessa gamla brytare är ju fula (subjektivt), men också opraktiska (objektivt) utan dubbelrum osv.
I köket har jag en dubbelram med vägguttag för assistent och återfjädrande dubbelbrytare (4 olika funktioner)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns rätt och så finns det fel. Renovas dubbla är fel i alla sammanhang där det enkla passar bra, resten av sortimentet är ju megapopulärt i nybyggen såväl som slott och koja. Med det sagt gör man alltid en avvägning med plånboken. Finns alltid något snyggare och dyrare tar aldrig slut. Skickar med en bild på fanskapet. Visst är det gräsligt! Deras utanpåliggande är annars lyckade