E
Skrivet av: Robert

Mycket snyggt! Vi gjorde ett liknande bygge för två år sen, vi köpte köksstommar + luckor från Kvik som vi målade och monterat med lister mellan. Fördelen med Kviks lucka var att vi fick luckor i ek istället för MDF, och sparade tid på att slippa fräsning/limning, men det är såklart ballare att designa även luckan själv.

Jag känner mycket väl igen att de där sista listerna kan ta åtminstone ett år att få upp...
 
E
Skrivet av: Brumbjorn

Kul att se. Bra lösning med listerna mellan luckor och lådor. Jag undrar dock om det inte är gamla plankgolv ni tagit fram utan ett gammal undergolv i gran. Snyggt, men inte särskilt slitstarkt. Funderar just på hur jag skall täcka över dessa golv som vi haft framme i 15 år, men nu är för slitna för att slipa.
 
E
Skrivet av: Fredrik

Det är precis så som du säger, att det är det gamla undergolvet som är framme. Nu beror det ju lite på vad det är behandlat med men tiden får utvisa om det blir bra slitet eller inte. Blir det för dåligt kommer vi ta bort listerna på köket och lägga in ett nytt plankgolv och sen sätta tillbaka listerna. Eller kanske bygga ett nytt kök, om 15 år är vi nog trötta på detta kök :)
 
E
Skrivet av: Gäst

Riktigt fint kök! Gjorde ni samma lösning vid den integrerade kyl och frysen, skulle vara intressant att se någon detaljbild på det.
 
E
Skrivet av: Fredrik

Tack! Ja det är precis likadant som vilken lucka som helst. Nu vet jag inte om det är olika typer av upphängning av luckor på kyl/frys beroende av märke men på vårt kök så hängs luckan på kyl-dörren. Sen skjuts den utåt när man öppnar om jag inte har helt fel. Ska se om jag kan få till någon mer bild, men det är inte så mycket att se mot ett vanligt skåp.
 
E
Skrivet av: Daydreamer

Hej, hur slipade ni btg skivorna? sandpapper eller maskin?
 
E
Skrivet av: Fredrik

Vi körde med maskin. Dock hade vi inte så mycket bra fakta om hur vi skulle göra. Nu ville vi ha ganska grova skivor men täta och behövde inte slipa så mycket. Så är man ute efter ett resultat där den känns mer slipad så behöver man nog testa lite mer och gå till botten om hur man ska göra. Har sett grymma resulatt på forumet där skivorna varit riktigt fina. Våra är mer grov-fina, precis som vi ville ha det.
 
E
Skrivet av: Gäst

Väldigt roligt att se ert kök! (Och fint!) Gillar att ni har bestämt själva och hittat lösningar där ni inte bara följer tillverkarnas utbud - eller priser. Inspirerande.
 
E
Skrivet av: AnnetteNettzonAndersson

Hej. Jag har hittat ett plankgolv med breda plankor i mitt kök. Undrar nu om ni kan ge några tips på hur man tätar springorna bäst? Man kan se ner i trossbotten med ficklampa i näven :). Skulle ju så gärna vilja behålla det. Tacksam för alla råd jag kan få.
 
G
Hur fick ni till spegel på luckorna??? Väldigt snyggt & inspirerande
 
G
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: AnnetteNettzonAndersson

Hej. Jag har hittat ett plankgolv med breda plankor i mitt kök. Undrar nu om ni kan ge några tips på hur man tätar springorna bäst? Man kan se ner i trossbotten med ficklampa i näven :). Skulle ju så gärna vilja behålla det. Tacksam för alla råd jag kan få.
Hej.
Tips 1.
Det finns något som kallas för nåtmassa. Sådant man lägger på trädäcket på båtar i springorna. Blir när det torkar som en svart fog. Gummiaktigt.
Tips2.
Plocka ut golvet försiktigt och lägg om det.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.