26 426 läst · 37 svar
26k läst
37 svar
DCL lampkontakt / lamppropp / stickpropp
På bilden hos Classe så ser det ut att vara samma bild = samma kontakt som Etman. Jag var väldigt nöjd med att den hade en bit förmonterad sladd. Elko/Schneider funkade fint men det var pilligt att få dit den lilla sladdbiten mellan kontakten och lampans sockerbit. Skönt att köpa sig från från det jobbet.Johannes Carlsson skrev:
Har inte haft något problem med att kontakterna inte ha fastnat (klickat) i uttagen med någon de olika kontakter jag provat.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 723 inlägg
Ja, dom med förmonterad sladd var smidiga. Satte dom på taklamporrna. Enkelt att koppla in dom utan sladd också men man får ju ta gamla sladden då.
Classe kontakterna klickade i taluttagen men inte fönsteruttagen, vet inte vad det är fö rf fabrikat som elektrikern monterat men får kolla upp det.
Classe kontakterna klickade i taluttagen men inte fönsteruttagen, vet inte vad det är fö rf fabrikat som elektrikern monterat men får kolla upp det.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 723 inlägg
Schneider fönsteruttag är det som inte passar med classes stickpropp
Nu har IKEA släpp DCL kontakter och det i två varianter med sladdstump. Det mest intressanta är att de har en ojordad variant med som kan användas till dubbelisolerade armaturer.
Priset är också bra, 20 kr styck. Har inte sett DCL kontakter så billigt någon annan stans.
Någon som köper och prövar får gärna kommentera passformen.
Priset är också bra, 20 kr styck. Har inte sett DCL kontakter så billigt någon annan stans.
Jag har undrat lite hur gör man i övergången mellan IKEAs sladdstumpar och själva lampsladden. Den fungerar ju bara för taklampor som har uttag precis bredvid. Eller finns det någon snyg och godkänd övergång som man kan utnyttja mellan lampsladden och de fria ledarna i din bild där?pdov skrev:Nu har IKEA släpp DCL kontakter och det i två varianter med sladdstump. Det mest intressanta är att de har en ojordad variant med som kan användas till dubbelisolerade armaturer.
[bild]
Medlem
· Västernorrland
· 10 863 inlägg
i de fallen så lär det väl vara enklare med en lös kontakt som monteras på bef sladd?T tobbbias skrev:
Ja, det är så jag gjort hittills. Men tänkte mer om det fanns något annat sätt som jag inte förstått som man kan använda de här skarvsladdarna från IKEA? Känns alltid lite bättre att ha en helkapslad kontakt som sticks in i uttaget än en lös kontakt man själv monterar. Men det är väl inte det egentligen.S Stefan1972 skrev:
Hej,
Jag har Schneider på både uttag och kontakt. Men hur kan det komma sig att de inte klickar i varandra ordentligt? Drar jag i sladden så hoppar kontakten ur. En fördel med dessa uttag hade ju varit att man kunde hänga en lättare lampa direkt i kontakten och slippa kroken, då den går att ta bort.
Har jag missat något?
Jag har Schneider på både uttag och kontakt. Men hur kan det komma sig att de inte klickar i varandra ordentligt? Drar jag i sladden så hoppar kontakten ur. En fördel med dessa uttag hade ju varit att man kunde hänga en lättare lampa direkt i kontakten och slippa kroken, då den går att ta bort.
Har jag missat något?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 723 inlägg
Jag har samma setup. DCL kontakterna från Jula och Classe klickar i så kör på dessa. Det är en annan design på klicket hos Schneiders sladdkontakter
Här var det bilder!
På den sista bilden så är kontakten inte helt intryckt för att man skall kunna se att det inte finns en chans att den håller en lampa med den designen.
Men jag skall kolla på Jula och Classes varianter, surt att man redan köpt ett gäng från Schneider...
På den sista bilden så är kontakten inte helt intryckt för att man skall kunna se att det inte finns en chans att den håller en lampa med den designen.
Men jag skall kolla på Jula och Classes varianter, surt att man redan köpt ett gäng från Schneider...