11 866 läst · 50 svar
12k läst
50 svar
Dammsugare CTL 22
Hmmmm? 99% eller hepa 99,5% Ja,vem fan vet? Jag har inga problem med flygande damm i luften. Majoriteten av dammet är det som inte slipen suger upp vid arbetsstycket. Hepa räcker nog inte till vid ev asbest om jag inte har fel. Tror att klassningen är Hepa A(sbest) då?. Känns kanske paranoidt att skaffa hepa, vet dock inte hur mkt det diffar mellan standardfiler och hepa vid normalt byte. Kanske värt pengarna? Ooops 230:- standard VS 650:- hepa.
Lagavulin
Lagavulin
Är med dig PHL, men sen kan man ju fråga sig om de partiklarna blir farligare bara för att de far ut genom damsugaren eller befinner sig vid arbetsstället? Munskydd av rätt klassning vore kanske på sin plats, vad vet jag?
Det stämmer inte helt....Fredrik.engdahl skrev:
Samma motor, men större filter ger högre sugeffekt. Jag har testat min CTL11 mot en Midi och min är betydligt starkare. CT11 har lika stor filteryta som CTL22, men har en mindre påse. (CTL11 produceras inte längre)
En annan fin feature som ingen nämt ännu är att man kan koppla sugslangen till utblåset på sidan och därmed få blåsluft direkt i slangen, använder det inte så mycket men vid vissa tillfällen har det visat sig vara mycket välbehövt.
Jaha i onsdags så kom jag äntligen iväg och köpte min CTL 22:a. Eftersom jag inte varit hemma så har jag inte hunnit prova den med verktygen ännu men den gör sig väldigt bra under arbetsbänken. Dessutom med kabel och slang snyggt hopsamlade så jag slipper snubbla. ;-)
Lagavulin: Hur har du löst kopplingen mellan Giraffen och Festoolen?
Vrider o vänder mig inför kommande köpet... men efter att tittat runt lite så verkar absolut bästa pris-prestanda var en blå Bosch GAS25, den har HEPA klassat filter och hemkört så landar den på 2500 inkl moms.... MEN det är från UK... undrar hur elverktygs kontakten ser ut...?????
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Viktigt att det är en 230V för det första, och för det andra så är det väl bara att byta stickkontakten. Vill man vara på den säkra sidan beställer man en svensk sladd från Bosch och byter ut. Eller så sätter man en konvertering mellan stickkontakten och uttaget så har man inte rört maskinen alls.
Stickkontakten brukar jag knipsa av o sätta dit en vanlig svensk, mer fundersam på uttaget på maskinen.Mr Handyman skrev:
Den tusenlappen man spar jämfört med sverige kan bli sur om det inte går att koppla in ett verktyg till den...
Finns adapters till sådant så det ska inte vara något som hellst problem.Nimajneb skrev: