Har någon sett ett Dammsugaradapter set som fungerar till lite diverse, en påse med 3-4 adapters till lite olika dimensioner för slipar, sågar mm, det känns dom en typisk jula/Biltema/Classe produkt men jag har inte hittat någon...

Precis en sån, men åt andra hållet om man säger så, från stor dammsugarslang till olika storlekar på fästen:

39605410.jpg

Bauhaus hade ett gäng olika när jag kollade för nåt år sen, hittade en som kopplade ihop Kärchersugarn men Bosch slipmaskin.

Tack, ska kolla in bauhaus, på fredells idag så tyckte dom att det var en väldigt konstig fråga, det verkar vara en hel del som kör som jag har gjort tidigare, med gaffa:

3826897714_12afdf8af1.jpg

Jag har för mig att Bosch har en slang som ska passa på den där maskinen, slangen är ganska tunn och svart och är om jag minns rätt avsedd att via universal adapter passa i "valfri" dammsugare. Försökte hitta på Boschs hemsida helt utan framgång...

Tusan vad svårt det skall vara att finna en sådan här dammsugsadapter / verktygsadapter / utsugsadapter till mina olika verktyg. Trodde inte att en sådan liten plastsak skulle vara svår att hitta.

Har en kap/gersåg, Bosh pcm 8 s
Sticksåg, B&D ks 500
Bordscirkelsåg, biltema
multiverktyg, bosch pmf 180
Slipmus, bosch psm 160

Alla dessa har olika diameter på utsuget och min Famulus dammsugare har en annan.....

Är trött på att tejpa varje gång jag ska göra något..... Finns det någon som har tips att komma med?

Jag har en tanke på att nångång försöka komma ner på 2 eller 3 antal olika diametrar som jag färgkodar, sen permanent montera adaptrar (skaffa ett gäng) på alla maskiner som inte redan har någong av de diametrarna, så att dom får någon av de 2-3 valda diametrarna, och förstås färgkoda apparaten. Då borde jag oavsett dammsugare-apparat-kombination snabbt kunna rycka antingen ingen eller en av två mellankopplingar för att koppla ihop. Men det är bara en tanke än.

Hittade en gummi-stos på Bauhaus avloppsavdelning. 24-36 och 36-42 stod det på den, diametrarna ändras med medföljande slangklämmor. 100 kr kostade den och har hittills passat på de runda anslutningar jag testat (AEG och Hitachi).

jonatannn skrev:
Tusan vad svårt det skall vara att finna en sådan här dammsugsadapter / verktygsadapter / utsugsadapter till mina olika verktyg. Trodde inte att en sådan liten plastsak skulle vara svår att hitta.

Har en kap/gersåg, Bosh pcm 8 s
Sticksåg, B&D ks 500
Bordscirkelsåg, biltema
multiverktyg, bosch pmf 180
Slipmus, bosch psm 160

Alla dessa har olika diameter på utsuget och min Famulus dammsugare har en annan.....

Är trött på att tejpa varje gång jag ska göra något..... Finns det någon som har tips att komma med?
Jag har använt en dubbelhäftande tejp som är lite tjockare, med nån slags skumgummimatta mellan tejp ytorna, för att göre anslutningen på verktyget lite grövre så att det passar min slang.

Det är lätt att forma till efteråt och även om det med tiden fastnar en del damm på ytan så sitter slangen kvar. Tejpa lite tjockare än din slang är och pressa ihop det lite grann bara.

Har inte testat om det funkar när det är tvärtom, där maskinen är tjockare än slangen men det är å andra sidan inte så ofta.

• makita excenter tejp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
robin_bockman skrev:
Precis en sån, men åt andra hållet om man säger så, från stor dammsugarslang till olika storlekar på fästen:

[bild]
Pröva att vända på den.

Sorry, kunde inte låta bli. ;-)

Sölve skrev:
Pröva att vända på den.

Sorry, kunde inte låta bli. ;-)
Helt klart veckans garv :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.