8 383 läst · 14 svar
8k läst
14 svar
Adapter för att koppla grovsugaren på maskiner
Till lite dyrare grovsugare följer det med en adapter (stos) som gör att man kan sätta fast den i diverse slipmaskiner. T.ex. följer det med sånt till Nilfisk Alto 20-11. Jag har en Nilfisk Buddy 18 som jag iofs ogillar, men den funkar. Tyvärr kan jag inte koppla på den på slipmaskiner. Var kan man köpa slangar och stoser löst?
Funderar även på att skaffa ny och bättre grovsugare. Vad ska man satsa på om man vill ha en bra och någorlunda billig? Buddyn är helt OK, men den låter som ett reaplan och funkar inte att köra utan påse och slangen är för kort när man snickrar.
Funderar även på att skaffa ny och bättre grovsugare. Vad ska man satsa på om man vill ha en bra och någorlunda billig? Buddyn är helt OK, men den låter som ett reaplan och funkar inte att köra utan påse och slangen är för kort när man snickrar.
Jag förstår inte varför alla vill köra sina dammsugare utan påse. Ja, det är klart att jag förstår att man vill undvika den kostnaden men så länge det inte rör sig om rena industrimaskiner med cyklon, exempelvis Dustcontrol och liknande, så fungerar ju påsen som grovfilter. Det som passerar påsen hamnar ju sedan i finfiltret. Kör man utan påse i en vanlig grovdrammsugare hamnar allt damm i filtret och det är definitivt dyrare än dammsugarpåsar. Att sedan försöka blåsa rent filtrena med tryckluft är ytterligare ett bra sätt att fördärva filtret helt och hållet.
Jag har en Aero Alto, som kan tänkas vara lik din nilfisk.Det jag gjorde var att köpa Festools slang (samma storlek på damsugarsidan). Den passar på det mesta, och där den inte passar har jag ännu itne haft proble med att hitta en övergång (Bosch). Men det är inte den billigaste slangen...KungAnka skrev:Till lite dyrare grovsugare följer det med en adapter (stos) som gör att man kan sätta fast den i diverse slipmaskiner. T.ex. följer det med sånt till Nilfisk Alto 20-11. Jag har en Nilfisk Buddy 18 som jag iofs ogillar, men den funkar. Tyvärr kan jag inte koppla på den på slipmaskiner. Var kan man köpa slangar och stoser löst?
--- Mats ---
PHL, min farsa har en italiensk maskin som fanns på Clas Ohlson för många år sen. Stort åbäke, Bosch-grön. Den funkar hur bra som helst till allt från sågspån till sand och löv, utan påse. Filtret tas ur på 5 sekunder och borstas av med en borste, sen är det bara att köra vidare några timmar till. Att den funkar utan påse beror nog på alla kanaler inuti, plus filtrets storlek. Tyvärr har jag aldrig haft turen att prova något annat som funkat lika bra utan påse. Buddyn är ovanligt kass, utan påse kan man bara suga grus, t.o.m kutterspån täpper till den. Den har inget riktigt filter utan bara en strumpa som man drar över en nät-kopp.
Mats, tack för tipset om Festol-slang. Får kanske leta reda på en sån. Blir en fin kombo, slangen lär ju kosta som hela Budy:n. Men Buddyn har billiga påsar som finns överallt och är betydligt mer stöldsäker än en Festol.
Mats, tack för tipset om Festol-slang. Får kanske leta reda på en sån. Blir en fin kombo, slangen lär ju kosta som hela Budy:n. Men Buddyn har billiga påsar som finns överallt och är betydligt mer stöldsäker än en Festol.
KungAnka: Det intressanta är ju inte hur bra den suger utan påse utan hur mycket damm den lyckas separera från insugsluften innan den blåser ut den igen. Det finns endast två sätt att bli av med de riktigt fina skadliga partiklarna och det är genom bra filter (som sätts igen om de om och om igen matas med enorma mängder damm) eller med cyklonteknik.
phl tar upp en lärdom här som tog mig lång tid att inse. Jag började med en vanlig dammsugare. Jag och frugan skojade mycket om det enorma moln som puffade ut när vi startade den efter "garage-tjänst". Nu har jag en Aero, och den dammsuger mycket bra. Och en spånsug som också är ok. Men min tro är att båda dessa släpper ut alldeles för mycket av det fina dammet i garaget.phl skrev:KungAnka: Det intressanta är ju inte hur bra den suger utan påse utan hur mycket damm den lyckas separera från insugsluften innan den blåser ut den igen. Det finns endast två sätt att bli av med de riktigt fina skadliga partiklarna och det är genom bra filter (som sätts igen om de om och om igen matas med enorma mängder damm) eller med cyklonteknik.
Så nästa dammsugare kommer jag att ha fokus på hur väl den filtrerar returluften, själva dammsugningen som sådan är jag redan nöjd med.
--- Mats ---
Jag köpte en stihl slang som är i identisk med festools slang (Så långt jag kan se. Passar som handen i hansken på mina festools verktyg) men en bråkdel av priset. Sedan fixade jag till en adapter så den passade på min dammsugare, tog tio min. Slangen finns att köpa på SMS service i göteborg.
http://www.stihl.se/isapi/default.asp?contenturl=/isapi/produkte/produkt.asp?modellnummer=2321&src=0
http://www.stihl.se/isapi/default.asp?contenturl=/isapi/produkte/produkt.asp?modellnummer=2321&src=0
Hade ingen aaaaaning om att Stihl hade dammsugare. Märket borgar ju för kvalietet.... så gör priset 4000sek för en
Stihl SE 122 E
Tekniska data
Behållarvolym 30 l
Effekt Pmax 1500 Watt
Ljudtrycksnivå 1) 65,1 dB(A)
Luftflöde 3700 l/min
Max. undertryck 250 mbar
Sugslang, längd 3,0 m
Vikt 10,0 kg
Stihl SE 122 E
Tekniska data
Behållarvolym 30 l
Effekt Pmax 1500 Watt
Luftflöde 3700 l/min
Max. undertryck 250 mbar
Sugslang, längd 3,0 m
Vikt 10,0 kg
Ser ut att vara en Nilfisk Alto, typ en Attix 30-21PC baserad, och dom tillverkar väll till många av dom stor vad jag förstår.Nimajneb skrev:Hade ingen aaaaaning om att Stihl hade dammsugare. Märket borgar ju för kvalietet.... så gör priset 4000sek för en
Stihl SE 122 E
Tekniska data
Behållarvolym 30 l
Effekt Pmax 1500 Watt
Luftflöde 3700 l/min
Max. undertryck 250 mbar
Sugslang, längd 3,0 m
Vikt 10,0 kg
[bild]
Ja Stihls dammsugar och högtrycksmodeller byggs utav Nilfisk och är i mångt och mycket gemensamma komponenter ibland rentav kopior. Har själv valt Stihl dammsugaren pga någon extra finess och i många fall är priset inte heller sämre än Nilfisk egna variant på samma dammsugare.
Är supernöjd med både dammsugaren Stihl 61e som är den billiga lilla med eluttag och högtryckstvätten Stihl Re 128. Mycket för pengarna
/Lorant
Är supernöjd med både dammsugaren Stihl 61e som är den billiga lilla med eluttag och högtryckstvätten Stihl Re 128. Mycket för pengarna
/Lorant
Kollade upp Festool-slangen, den kostade 1200:- för ena modellen och något mer för en annan modell.
Stihl-slangen ser ut att vara rätt val. Ska ta och beställa en snarast. Tackar!
P.S.
Spånsug vs grovsugare: Jo, visst är det damm-separationen som skiljer bra dammsugare från dåliga. På pappas gamla är filtret stort som en mindre hink, ytan är jämförbar med påsen på min Nilfisk, påsen på Nilfisken och filtret på den gamle sätter igen ungefär lika fort.. Dessutom kan man borsta av filtret på gamlingen mycket enkelt, enklare än att ta ur och skaka påsen när den satt igen i Nilfisken. Efter huvudfiltret sitter ytterligare två filter, så den släpper inte ut speciellt mycket. Det är faktiskt, tro det eller ej, skillnad på att köra en grovsugare i våtsugningsläge (utan påse) mot att köra en spånsug som man inte ens kan sätta påse i utan påse.
Stihl-slangen ser ut att vara rätt val. Ska ta och beställa en snarast. Tackar!
P.S.
Spånsug vs grovsugare: Jo, visst är det damm-separationen som skiljer bra dammsugare från dåliga. På pappas gamla är filtret stort som en mindre hink, ytan är jämförbar med påsen på min Nilfisk, påsen på Nilfisken och filtret på den gamle sätter igen ungefär lika fort.. Dessutom kan man borsta av filtret på gamlingen mycket enkelt, enklare än att ta ur och skaka påsen när den satt igen i Nilfisken. Efter huvudfiltret sitter ytterligare två filter, så den släpper inte ut speciellt mycket. Det är faktiskt, tro det eller ej, skillnad på att köra en grovsugare i våtsugningsläge (utan påse) mot att köra en spånsug som man inte ens kan sätta påse i utan påse.
Var och köpte en Stihl slag idag efter att ha läst denna tråden. Passade rakt av på min Kärcher NT35/1 ECO TE. Vilken skillnad mot orginalslangen, mjuk och följsam tillskillnad mot orginalslangen som känns som en brottningsmatch att jobba med.teed skrev:Jag köpte en stihl slang som är i identisk med festools slang (Så långt jag kan se. Passar som handen i hansken på mina festools verktyg) men en bråkdel av priset. Sedan fixade jag till en adapter så den passade på min dammsugare, tog tio min. Slangen finns att köpa på SMS service i göteborg.
[länk]
Köpte den färdiga på 5m men slangen går även att köpa lösmeter så man kan få så kort eller lång man vill ha den.
EDIT: Glömde ju skriva priset. Slang inklusive adapter för verktyg och anslutning till dammsugare 210:-!!
Redigerat:
I hopp om att det är en kedja som finns där jag bor... var köpte du den? Har inte sett dem någonstans, men å andra sidan har jag inte lekt detektiv heller...Randulf skrev:Var och köpte en Stihl slag idag efter att ha läst denna tråden. Passade rakt av på min Kärcher NT35/1 ECO TE. Vilken skillnad mot orginalslangen, mjuk och följsam tillskillnad mot orginalslangen som känns som en brottningsmatch att jobba med.
Köpte den färdiga på 5m men slangen går även att köpa lösmeter så man kan få så kort eller lång man vill ha den.
EDIT: Glömde ju skriva priset. Slang inklusive adapter för verktyg och anslutning till dammsugare 210:-!!
Fridtuna Skog & Trädgård i Linköping. Det var inget de hade i lager då de inte säljer dammsugarna men det var inga bekymmer att ta hem slangen. Kan förövrigt verkligen rekomendera butiken, mycket trevlig och kunnig personal.
Liknande trådar
-
Nätadapter 230 v - 12v för att driva impellerpump
El -
Vilken adapter behövs för att ladda USA-importerad Tesla i Sverige?
Laddboxar & Elbilar -
Ny Tvätt/Tork, vad för adapter behöver jag?
Vatten & Avlopp -
Adapter Parkside högtryckstvätt för Nilfisk teleskop roof cleaner
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Adapter för vattenslang?
Vatten & Avlopp